Gå til innhold

Greit med godteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man prøver å slanke seg, er det da greit å spise litt godteri innimellom? Har nå klart meg et par uker uten noe som helst form for godteri, men merker nå at jeg savner sjokolade :gjeiper:

Likevel har jeg gått ned litt i kilo, vil ikke ødelegge fremgangen pga godteri. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kathpus
Skrevet

Jeg synes det er greit at man unner seg godt innimellom, men ikke for ofte. Kanskje det kan lønne seg å unne seg litt godt på lørdager? :)

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags diett du går på.

Finnes uansett relativt greie alternativer, som mørk sjokolade eller sånne næringsbarer med sjokoladesmak. Eller eventuelt masse deilig frukt eller smoothie, hvis du ikke går på lavkarbo.

Skrevet

Spis en liten sjokolade på lørdager =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke på noen spesiell diet, men jeg prøver å ligge i kaloriunderskudd. Til frokost spiser jeg havregryn og et eple, til middag noe "lett," men spiser også både ris og poteter, men mindre enn før. På kvelden tar jeg meg et par fiberknekkebrød med magert pålegg, samt en q-skyr yoghurt. Er redd for å stoppe opp i vektnedgangen hvis jeg begynner å spise godteri f.eks en gang i uken. Skal dog kun ned 2 kilo til, har ikke vært overvektig, bare litt fett her og der for å si det sånn :gjeiper:

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg spiser godteri kun på lørdagene og er sunn ellers. Det funker veldig fint for meg i hvert fall å ha en kosedag i uken :)

Skrevet

Man burde alltid unne seg noe godt innimellom. Det handler om hvor mye man spiser. Det nytter ikke om man spiser godteri BARE på lørdager dersom man hiver i seg store mengder. Da ville jeg heller stemme for at man kan spise godteri oftere, men heller lite i gangen : )

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal feite folk "unne" seg noe?

Er det ikke fordi dere har unnet dere usunne matvarer og forsømt trening at dere er i uføret?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har jeg skrevet at jeg er feit eller overvektig? Sa at jeg skulle komme meg i form. Vil nå si at det er en vesentlig forskjell.

Skrevet

Min teori er at man skal spise alt som frister, men med måte. Hvis man ikke unner seg noe, er det lettere å sprekke. Jeg vil heller en liten sjokoladebit hver dag etter middag, en 100-200 g sjokolade på lørdager.

• Liker 3
Skrevet

Kan man unne seg godteri på diett? Jeg hevder at det avhenger av konteksten (hvem er du - hva vil du oppnå).

I et perspektiv hvor man utelukkende ser på kroppsvekten, så avhenger det hva du har gjort de 6 dagene før godterinntaket. Jeg vil likevel at du skal tenke over hvorfor du får søtsug. Kan det være feil balanse mellom næringsstoffene, feil mat, eller at energiunderskuddet ditt er for stort? Litt avhengig av energiunderskudd og fettprosent, så synes jeg ikke at man skal ha det voldsomme behovet for godteri.

Når det er sagt - når målet er en endring av livsstil og når man vet at et fleksibelt kosthold ikke hemmer effekten, så synes jeg det er viktig å belønne seg, når man har gjort seg fortjent det (gjerne i sosiale sammenhenger, hvor det ikke bare handler om å gomle godteri - fordi søthungeren tilsier det).

Gjest *Maja*
Skrevet

HURRA for godteri på kino :hoppendeglad:

Selvsagt skal du kunne spise godteri, is, pizza, lasagna og alt annet ditt hjerte begjærer...men prøv å begrense det til EN gang i uka, og med måte(!!!!!)

Spis som vanlig på dagen, men erstatt middag med noe du er veldig glad i, og desserten med noe godteri eller annet snacks du liker...spiser du sunt og riktig resten av uka så vil ikke dette utgjøre noe forskjell på vektnedgang eller fettprosent :kokk:

Å leve sunt er en livsstil; Ikke tortur der en aldri skal unne seg noe godt; Det er livet for kort til :sol:

• Liker 1
Skrevet

Størrelse på utskeielsene har vel ein del å sei i tillegg til kor ofte. 4 ruter sjokolade, eller heile plata. Kjøp ein liten sjokolade viss du ikkje klarer deg å begrense deg til antal ruter.

Skrevet

du kan godt spise litt godteri på lørdagene, men ikke en pose potetløv og en 200g stratos liksom. :P

Spis ofte og lite, og en bør ha en dag som en unner seg noe. :) Jeg tok av ganske mange kg for en stund siden, og jeg hadde (og har) det slik at lørdag (bare for å sette en dag), da unner jeg meg noe godt. :)

Gjest Høne Pøne
Skrevet

jeg bruker ha lørdag som kosedag:)

men jeg overdriver ikke da, men har heller ikke behov for det.

kan godt spise en sjokoladeplate og litt popcorn eller potetgull med god samvittighet, jeg går likevel ned i vekt, for jeg trener 4-5 ganger i uken.

Skrevet

Hva med såkalte lefser? Tenker da på de ferdigsmurte vestlandslefsene og li-klenning. Er ikke så fryktelig mye kcal, men er en god del fett i. Er det bedre å unne seg en sjokolade, eller er det like usunt begge deler?

Skrevet

Du kan faktisk spise litt godteri dagelig hvis det ikke er snakk om ren slankekur uten trening. Hver eneste gang etter en hard treningsøkt bør du få i deg noe sukker, så null problem egentlig.

Behovet for "raske" karbohydrater er overdrevent. Dette gjelder først og fremst de som trener flere ganger pr dag. Man kan fint spise "vanlig" mat etter trening, om man bare trene en gang om dagen. Spesielt i diettsammenheng kan det være en fordel å vektlegge fast føde, framfor flytende som gir liten metthetsfølelse (slik man gjerne inntar etter trening).

Skrevet

Skal du først spise noe, så kan du like gjerne spise det du liker. Dvs - dette gjelder selvsagt unntaksvis. Til daglig bør du nok finne noe annet å spise enn lefser (og sjokolade). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...