Vulpes Skrevet 21. juli 2011 #81 Skrevet 21. juli 2011 Var ikke meningen å være vanskelig. Er bare det at mange tror at bare man tar bort kjøttet så blir det vegetarmat, og det er jo ikke helt slik det er. Salat og smootie inngår vel i alle typer kosthold, uavhengig om det er kjøttetere eller veggiser (muligens ikke fruktarianer jf. youtubevideoen), og er ikke noe jeg i utgangspunktet ville kalt vegetarmat. Vegetarmat er litt annerledes enn "vanlig" mat, nettopp fordi man setter sammen måltidet på en annen måte enn man gjør med et typisk kjøttmåltid. Det er ikke slik at man bare tar bort kjøttet (slik du skrev tidligere, i innlegg 70). Men jeg tror i bunn og grunn vi er enige, men uttrykker oss ulikt Poenget jeg ville ha fram var at om man som kjøttspiser får servert vegetarmat i et bryllup, så er det nok ikke så fryktelig annerledes mat enn den man har smakt før. De fleste sunne folk som er nysgjerrige i matveien har da smakt det meste. Forskjellen ligger vel i at vegetarmat er satt sammen på en annen måte for å gjøre ikkekjøtt-maten (i frykt for å bruke vegetarmat-ordet feil) mer næringsrik og spennende. Altså, det er garantert mye herlig vegetarmat jeg ikke har smakt, men jeg tror at jeg har vært borti de fleste av ingrediensene som brukes før og at de ikke er fremmede for meg Dermed ser jeg ikke grunnen til å hyle og akke seg fordi man som kjøttspiser blir nødt til å spise vegetarmat i et bryllup. Unntaket er vel om man er usedvanlig kresen, men da får man nesten ha med seg matpakke :gjeiper: Jeg trodde det var alment kjent at vegetarmat ikke bare er vanlig kjøttkost minus kjøttet, og at det derfor ikke var nødvendig å utdype no særlig. Men kanskje jeg tok feil der?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #82 Skrevet 21. juli 2011 Poenget jeg ville ha fram var at om man som kjøttspiser får servert vegetarmat i et bryllup, så er det nok ikke så fryktelig annerledes mat enn den man har smakt før. De fleste sunne folk som er nysgjerrige i matveien har da smakt det meste. Forskjellen ligger vel i at vegetarmat er satt sammen på en annen måte for å gjøre ikkekjøtt-maten (i frykt for å bruke vegetarmat-ordet feil) mer næringsrik og spennende. Altså, det er garantert mye herlig vegetarmat jeg ikke har smakt, men jeg tror at jeg har vært borti de fleste av ingrediensene som brukes før og at de ikke er fremmede for meg Dermed ser jeg ikke grunnen til å hyle og akke seg fordi man som kjøttspiser blir nødt til å spise vegetarmat i et bryllup. Unntaket er vel om man er usedvanlig kresen, men da får man nesten ha med seg matpakke :gjeiper: Jeg trodde det var alment kjent at vegetarmat ikke bare er vanlig kjøttkost minus kjøttet, og at det derfor ikke var nødvendig å utdype no særlig. Men kanskje jeg tok feil der? Dessverre tar du nok feil der. Jeg opplever mye rart når jeg skal ut/bort og spise og sier jeg ønsker vegetarmat. Mange sier "er ikke det bare å bare spise grønnsakene, da, og la kjøttet ligge igjen"? Selv om det har skjedd en liten bedring sammenlignet med ti år tilbake, så er det fortsatt mange som tror man kun spiser grønn salat, paprika og poteter/ris som vegetarianer. 1
nettvenninnen Skrevet 21. juli 2011 #83 Skrevet 21. juli 2011 Greit nok at de fleste vet at dere er vegetarianere, på samme måten som at mine vegetarvenner vet at jeg er kjøttspiser. Men for deres skyld, ville jeg ha lagt opp til at det skal være mulighet for vegetarmat både til bryllup og fødselsdag. Jeg ville ha følt meg kjip hvis det eneste argumentet mitt hadde vært: kjøttrettene er så varierte og spennende at det sikkert blir en eksotisk erfaring for en veggis å komme i et kjøttbryllup. Og: Alle som kommer vet at vi ikke fordrar vegetarmat og foretrekker kjøtt. Heldigvis for noen vegetarianere, så finnes det grønnsaker ved siden av. Men jeg skjønner at vegetarianere klager når de bare får ta del i grønnsaksblandingene. Eller at de kun får et pølsebrød ved fødselsdager.Enda de som inviterer vet at de er vegetarianere. Så en liten kjøttrett på bryllupet tror jeg neppe vil være noen grusom overraskelse for de inviterte. Man tenker da bare at dere tar hensyn. Personlig har jeg aldri sett noen sjokktryner som synes det er rart at kjøttspisere tar hensyn til vegetarianere i sitt eget bryllup. Forøvrig ønsker jeg dere en masse lykke til med bryllupet. Håper dere får en kjempedag, uansett hva dere velger 3
Golde Skrevet 21. juli 2011 #84 Skrevet 21. juli 2011 Håper dere får en kjempedag, uansett hva dere velger Dette går ikke bare til nettvenninnen som jeg tilfeldigvis siterer her, men resten også: TS har da overhodet ikke gitt uttrykk for at hun vurderer å ha kjøtt i bryllupet sitt! Hun ber om forslag til vegetarretter å servere i et bryllup! 2
nettvenninnen Skrevet 21. juli 2011 #85 Skrevet 21. juli 2011 (endret) Dette går ikke bare til nettvenninnen som jeg tilfeldigvis siterer her, men resten også: TS har da overhodet ikke gitt uttrykk for at hun vurderer å ha kjøtt i bryllupet sitt! Hun ber om forslag til vegetarretter å servere i et bryllup! Jeg vet. Men jeg så også at trådstarter var glad for alle svar og innspill som hadde kommet (utfra et senere innlegg hun skrev), så da har jeg ingen dårlig samvittighet for å komme med meningen min jeg heller. Forøvrig er jeg veldig spent på menyen du har å komme med Endret 21. juli 2011 av nettvenninnen 3
Golde Skrevet 21. juli 2011 #86 Skrevet 21. juli 2011 Forøvrig er jeg veldig spent med menyen du har å komme med Har allerede lagt ut menyen jeg vurderer i mitt bryllup, jeg Du finner den i innlegg #51. Er forøvrig ikke så sint som jeg kanskje virket i forrige innlegg - jeg er bare veldig interessert i hvilke vegetarretter andre har servert i sine bryllup og håper derfor at flere vil svare på det! 1
nettvenninnen Skrevet 21. juli 2011 #87 Skrevet 21. juli 2011 Har allerede lagt ut menyen jeg vurderer i mitt bryllup, jeg Du finner den i innlegg #51. Er forøvrig ikke så sint som jeg kanskje virket i forrige innlegg - jeg er bare veldig interessert i hvilke vegetarretter andre har servert i sine bryllup og håper derfor at flere vil svare på det! Ingen sure miner her heller. Og jeg håper at det kommer flere fine menyer som din til innlegget, selv om jeg er blant de kjøttglade som ikke kunne bidra med det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #88 Skrevet 21. juli 2011 TS igjen. Leser alle innlegg, og synes det uansett er nyttig med folks tanker om saken. Kjøtt er som sagt ikke aktuelt, jeg synes det blir for mye når det er snakk om et bryllup. Men vilt var absolutt et godt forslag, det er noe jeg faktisk har spist en gang etter at jeg ble vegetarianer for en tid tilbake. Jeg tror nok vi forsøker å få tak i en vegetarkokk, det bør vel sikkert være mulig. Men gjør som dere sier, sender med menyen i innbydelsen for sikkerhets skyld. Jeg tror egentlig ingen av vennene mine har noe i mot vegetarmat sånn egentlig, det er flere som er semi-vegetarianere, altså har kuttet ut rødt kjøtt, eller er sånn industriell veg eller hva det nå heter, kun spiser økologisk tror jeg. Så mange er nok åpne for nye ting og vegetar. Men vi har jo sikkert eldre slektninger som er litt mer tradisjonelle. Takk folkens, da blir det vegetarkokk. Ingen dato satt, men skal lete opp denne tråden når det nærmer seg for å gjengi menyen 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #89 Skrevet 21. juli 2011 TS igjen. Vil også si at jeg aldri forventer noe når jeg er gjest hos andre. Jeg spiser tilbehøret om måltidet er kjøtt. Men de fleste er faktisk veldig ålreite når det kommer til slik mat, det virker som de jeg har vært på besøk hos har synes det er gøy å teste ut noe nytt, og da setter vi selvfølgelig pris på det. Selv serverte jeg selvfølgelig vegetar til vegvenner den gang jeg var ihuga kjøttspiser uten å se det som noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #90 Skrevet 21. juli 2011 PS: Og takk Golde, og lykke til med ditt bryllup og din meny
minienthe Skrevet 21. juli 2011 #91 Skrevet 21. juli 2011 Jeg lurer veldig på hva de som sier at "grøntfôr ikke er deres greie" spiser seg mett på i vanlige bryllup? Det blir jo aldri servert bare et stort kjøttstykke, men velbalanserte tallerkener hvor to tredjedeler er tilbehør, eller "grøntfôr". Må dere ikke alltid ut og spise burger etterpå da? hvis det serveres behandlede og ikke rå grønnsaker så blir det for min del å spise kjøtt og potet/ris/pasta og la resten ligge ja. man dør ikke av å ikke bli stappmett hver gang.
Gjest Ruccola Skrevet 21. juli 2011 #92 Skrevet 21. juli 2011 Er ikke ofte "grunnen" for å ikke spise kjøtt, rett og slett at man ikke vil at levende dyr skal slaktes for at du skal bli mett? Da forstår jeg jo at man ikke vil "ofre" en hel gjeng med sauer, griser eller kyr for å lage istand bryllupsmiddag til mange gjester. For da har man jo liksom gitt slipp på hva man tror på, og på en måte mistet hele det siste året DU ikke spiste kjøtt fordi du lager til kjempemiddag til alle andre! Jeg spiser kjøtt selv, men hadde nok ikke reagert om jeg kom i et bryllup uten. Nå skal det vere sagt at jeg er litt kresen av meg, så jeg hadde jo såklart forventet at der var mange gode alternativ, også for oss som ikke liker avanserte og nye retter 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #93 Skrevet 21. juli 2011 hvis det serveres behandlede og ikke rå grønnsaker så blir det for min del å spise kjøtt og potet/ris/pasta og la resten ligge ja. man dør ikke av å ikke bli stappmett hver gang. Spiser du ikke kokte/dampede gulrøtter? Hva med gryteretter, supper og lignende? Potet er jo også "behandlet" når det er kokt eller stekt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #95 Skrevet 21. juli 2011 Men skal du både ha vilt og vegetarmat bør du kanskje holde deg unna koldtbord fordi det blir vanskelig å planlegge hvor mye det går av rettene. Evt. ha koldtbord og ha karbonader av vilt, stek av villsau osv ved siden av vegetarrettene. Lasagne høres godt ut, andre forslag er skogsoppstuing med bakt potet, rørte tyttebær og salat av feks. finstrimlet hodekål, litt hvitløk og syltede rødbeter. Denne saltaen er god, men har litt skarp smak men passer også til vilt. Til forrett ville jeg laget kremet grønnertesuppe. Det er en av favorittene mine, men den trenger litt fløte. Men en god kokk kan sikkert lage den uten også. Hvis dere spiser ost og melkeprodukter, ville jeg kanskje ha en ostedessert siden det metter også kjøttvante mager. Høres veldig spennende ut. Og dere som skal diskutere om vegetarmat betyr salat og kokte grønnsaker, kan dere ikke lage en egen tråd?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #96 Skrevet 21. juli 2011 hvis det serveres behandlede og ikke rå grønnsaker så blir det for min del å spise kjøtt og potet/ris/pasta og la resten ligge ja. man dør ikke av å ikke bli stappmett hver gang. Nei man dør ikke, men denne tråden handlet ikke om at du er sær i kosten. Hvorfor sporer dere av alle tråder straks det er snakk om vetarmat? 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #97 Skrevet 21. juli 2011 Ville foreslå grateng av villsopp, men grateng er kanskje vanskelig å få til med mange gjester.
2shy Skrevet 21. juli 2011 #98 Skrevet 21. juli 2011 Det mange gjør er å gi finne to alternativer til hovedrett, eks vilt med tilbehør eller laks med tilbehør, også gir de gjestene selv valget hva de ønsker å spise innen en gitt frist.
Gjest strykebrett Skrevet 21. juli 2011 #99 Skrevet 21. juli 2011 Jeg har vært i et veganerbryllup en gang der det var gulerotsuppe til forrett og nøttesteik med sauterte grønnsaker, potet og rødvinssaus til hovedrett. Kjempegodt! Syns det er rart at folk ikke kan unnvære kjøtt til ett eneste måltid. Man ville ikke forventet å få svin hos en jøde heller, så hvorfor skal vegetarianere lempe på sin overbevisning når det kommer gjester?
Mynona Skrevet 21. juli 2011 #100 Skrevet 21. juli 2011 Det hørtes spennende ut! Har desverre ikke noen tips, for jeg er ikke veggis selv. Men Golde: kunne jeg fått oppskrift på den lasagnen?? Har spist vegetarlasagne på restaurant en gang, da jeg ikke visste helt hva jeg bestilte, og den var så innmari god! Mye bedre enn vanlig lasagne... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå