Fluffe Skrevet 20. juli 2011 #61 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Takk for alle tilbakemeldinger, selv om dere ikke akkurat har svart på det jeg har spurt om Regner med at det blir mest kjentfolk i vårt eget bryllup, og de vet jo alle at vi er vegetarianere. Eller burde jeg si at det blir vegetar i bryllupet også? Skjønner ikke folk det av seg selv? Vennene mine liker maten jeg serverer tror jeg, har hatt venner som har forsynt seg opp til tre ganger, og da er det jo ikke lenger bare av ren høflighet. Vi er vegetarianere fordi vi er glad i dyr, og hvis jeg må drepe masse dyr for et bryllups skyld, kan det være det samme med hele bryllupet. Det vil jo gå kjempemasse kjøtt i et bryllup. Jeg trodde selv at jeg kom til å synes det var kjedelig med vegetarmat, men jeg har aldri spist så mye god mat som etter at jeg ble vegetarianer. Forøvrig er vi livsnytere begge to, og gode råvarer og alkohol er selvfølgelig et must Men finnes det så få vegetarianere der ute? Ingen som har hatt vegetar i bryllup? Takk alle sammen Nå er sikkert folk ikke i så mange vegetarianer bryllup at man skal ta dette som en selvfølge Finnes jo folk som er vegetarianere pga de ikke liker kjøtt osv. ediit:Skriveleif Endret 20. juli 2011 av mirandaa 1
Golde Skrevet 20. juli 2011 #62 Skrevet 20. juli 2011 Regner med at det blir mest kjentfolk i vårt eget bryllup, og de vet jo alle at vi er vegetarianere. Eller burde jeg si at det blir vegetar i bryllupet også? Skjønner ikke folk det av seg selv? Jeg kommer ikke til å informere i innbydelse eller lignende om at det blir vegetarmat (om det blir det vi går for)! Nå er ikke vi vegetarianere, men jeg har vært det i mange år, og vi spiser generelt svært lite kjøtt. Tror folk heller ville blitt overrasket om vi serverte kjøtt i bryllupet vårt. Når jeg skal i bryllup eller annen fest, går jeg ut i fra at menyen reflekterer vertskapet: - er de vegetarianere, regner jeg med vegetarmat - er de religiøse muslimer, regner jeg med halalmat - er de melkeallergikere, regner jeg med melkefri meny 2
kanelsnurr Skrevet 20. juli 2011 #63 Skrevet 20. juli 2011 Jeg stusser på alle de som sier man må skrive det i innbydelsen for at folk skal være forbredt? Hvis jeg ble innvitert i bryllup til et par som begge er vegetarianere (noe jeg selvfølgelig vet, siden man stort sett kjenner de jeg blir bedt i bryllup til), så hadde jeg blitt kjempeoveraska om de faktisk serverte kjøtt! 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #64 Skrevet 20. juli 2011 Jeg stusser på alle de som sier man må skrive det i innbydelsen for at folk skal være forbredt? Hvis jeg ble innvitert i bryllup til et par som begge er vegetarianere (noe jeg selvfølgelig vet, siden man stort sett kjenner de jeg blir bedt i bryllup til), så hadde jeg blitt kjempeoveraska om de faktisk serverte kjøtt! Enig. Er ikke sikker på om det er vanlig å skrive menyen i innbydelsene heller, men hvis det er det og den er klar, så er jo det ok. Ellers ber man vel gjestene si fra dersom det er spesielle hensyn som må tas. Men det pleier jo ikke være sånn at man må advare om at man skal/ikke skal servere noe bestemt... Vegetarmat er ikke SÅ speisa og vanskelig å spise for de fleste - det hadde kanskje vært noe annet om man bare skulle ha lutefisk eller smalahove. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #65 Skrevet 20. juli 2011 Jeg ville ha elsket et vegetarbryllup! Jeg var i et der bruden var veggis, og brudgommen nestenveggis, men på grunn av vanskelig familie, valgte de å gi gjestene valget mellom to hovedretter, en vegetarrett (nydelig) og en litt enklere kjøttrett (den så i alle fall enklere og kjedeligere ut, jeg valgte vegetarretten, men de hadde sørget for økologisk kjøtt for å gjøre det etisk litt bedre). De fleste gjestene valgte vegetarretten.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #66 Skrevet 20. juli 2011 Legger meg på minne at vegetarianere ikke er villig til å servere kjøtt/fisk i sitt bryllup, men forventer tilpassning til sine preferanser i mitt bryllup.... Dobbeltmoral velkommen! 7
Gjest Tirkes Skrevet 21. juli 2011 #67 Skrevet 21. juli 2011 Legger meg på minne at vegetarianere ikke er villig til å servere kjøtt/fisk i sitt bryllup, men forventer tilpassning til sine preferanser i mitt bryllup.... Dobbeltmoral velkommen! Ja! For alle som poster i denne tråden er folkevalgte for de vegetarianske eller kjøttspisende, og taler på vegne av alle. Du har skjønt det, du. 5
Quijote Skrevet 21. juli 2011 #68 Skrevet 21. juli 2011 Jeg lurer veldig på hva de som sier at "grøntfôr ikke er deres greie" spiser seg mett på i vanlige bryllup? Det blir jo aldri servert bare et stort kjøttstykke, men velbalanserte tallerkener hvor to tredjedeler er tilbehør, eller "grøntfôr". Må dere ikke alltid ut og spise burger etterpå da? 5
Grønt blad Skrevet 21. juli 2011 #69 Skrevet 21. juli 2011 Jeg hadde blitt veldig glad for vegetarmat i et bryllup, så kjør på. Jeg har derimot ingen forslag til menyer... 1
Vulpes Skrevet 21. juli 2011 #70 Skrevet 21. juli 2011 (endret) Legger meg på minne at vegetarianere ikke er villig til å servere kjøtt/fisk i sitt bryllup, men forventer tilpassning til sine preferanser i mitt bryllup.... Dobbeltmoral velkommen! Det blir i mine øyne ikke helt det samme. Kjøttspisere spiser som regel kjøtt bare fordi det er godt og gir dem mye proteiner. Det er ikke noe bevisst etisk valg. Og alle kjøttspisere spiser en stor mengde vegetarmat i tillegg til kjøttet, i hvert fall bør man det. Dermed blir vegetarmat i bryllup ikke så ulik maten de spiser til vanlig, bare minus kjøttet eller eventuelt fisken. Og det takler man da! Mens vegetarianere har bevisst valgt bort kjøtt, som regel av etiske grunner. Å spise kjøtt for en vegetarianer blir dermed ikke det samme som når du blir servert et vegetarmåltid. Med mindre du mener det er etisk galt å drepe agurk. Du ser vel forskjellen du og? Jeg spiser forresten alt selv, både frukt, grønt, fisk og kjøtt. Endret 21. juli 2011 av Tonje! 5
Gjest padawan Skrevet 21. juli 2011 #71 Skrevet 21. juli 2011 du må jo tenke på følelsene til den stakkars agurken og tomaten du spiser da :gjeiper:
2shy Skrevet 21. juli 2011 #72 Skrevet 21. juli 2011 Tror ikke de som er imot vegetarmeny har prøvd ordentlig vegetarmat jeg. Nemlig! Det finnes fantastisk gode vegetar (og vegan)-retter som kvalifiserer til rene fest måltid. Jeg syns TS skal gå for det, og finne en vegetar-kokk som virkelig kan sakene sine 4
Gjest Tigress Skrevet 21. juli 2011 #73 Skrevet 21. juli 2011 Eg trur eg ville blitt mindre skuffa over god veggismat enn dårleg kjøttmat. Men eg går ikkje i bryllup for maten, eg går i bryllup for å feire brudeparet, og gjennomstekt biff er mykje verre enn det meste av veggismat. Blir ein ikkje mett får ein ete meir kaker.
Vulpes Skrevet 21. juli 2011 #74 Skrevet 21. juli 2011 du må jo tenke på følelsene til den stakkars agurken og tomaten du spiser da :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #75 Skrevet 21. juli 2011 Det blir i mine øyne ikke helt det samme. Kjøttspisere spiser som regel kjøtt bare fordi det er godt og gir dem mye proteiner. Det er ikke noe bevisst etisk valg. Og alle kjøttspisere spiser en stor mengde vegetarmat i tillegg til kjøttet, i hvert fall bør man det. Dermed blir vegetarmat i bryllup ikke så ulik maten de spiser til vanlig, bare minus kjøttet eller eventuelt fisken. Og det takler man da! Mens vegetarianere har bevisst valgt bort kjøtt, som regel av etiske grunner. Å spise kjøtt for en vegetarianer blir dermed ikke det samme som når du blir servert et vegetarmåltid. Med mindre du mener det er etisk galt å drepe agurk. Du ser vel forskjellen du og? Jeg spiser forresten alt selv, både frukt, grønt, fisk og kjøtt. Jeg synes man bør være forsiktig med å si at alt av frukt og grønt er vegetarmat. Når jeg regner meg som kjøttspiser, så er det fordi jeg spiser kjøtt, i tillegg til frukt grønt. Vegetarmat er fullverdig kost som ikke inneholder kjøtt. Det er ikke vegetarmat med en gang det ikke ligger kjøtt på tallerkenen. Kommer poenget mitt fram? God vegetarmat er næringsmessig godt sammensatt, og inneholder også proteiner, i tillegg til at det smaker godt 1
Vulpes Skrevet 21. juli 2011 #76 Skrevet 21. juli 2011 Jeg synes man bør være forsiktig med å si at alt av frukt og grønt er vegetarmat. Når jeg regner meg som kjøttspiser, så er det fordi jeg spiser kjøtt, i tillegg til frukt grønt. Vegetarmat er fullverdig kost som ikke inneholder kjøtt. Det er ikke vegetarmat med en gang det ikke ligger kjøtt på tallerkenen. Kommer poenget mitt fram? God vegetarmat er næringsmessig godt sammensatt, og inneholder også proteiner, i tillegg til at det smaker godt Ja, og jeg kan ikke se hvor i innlegget mitt jeg skrev at jeg var uenig i dette 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #77 Skrevet 21. juli 2011 Ja, og jeg kan ikke se hvor i innlegget mitt jeg skrev at jeg var uenig i dette Du skrev at alle kjøttspisere spiser en stor mengde vegetarmat i tillegg til kjøttet. Ris/poteter/pasta/litt salat ved siden av kjøttet er ikke vegetarmat, det er tilbehør. Vegetarmat er næringsmessig fullverdig kost, og det er det ikke mange kjøttspisere som spiser, de MÅ ha kjøtt for at det skal være et "ordentlig" måltid. 4
Alvina Skrevet 21. juli 2011 #78 Skrevet 21. juli 2011 Jeg ville forventet vegetarmat når brudeparet er vegetarianere og ville satt pris på maten. Men hvis noen av gjestene er barn/ungdom ville jeg kanskje hatt noen alternativer hvis barna var litt kresne. F.eks viltkarbonader. Det er ikke dagen å ta en kamp om matvaner med barn og kan bli slitsomt for foreldrene og selv om det i grunnen er deres ansvar er det ikke alltid like lett og barn er forskjellige. Min sønn kunne ikke spise alt av mat de første årene pga atopisk eksem, men vokste det heldigvis av seg. Men da var matvanene allerede så innlærte og jeg tok ikke opp noen kamp, siden han tross alt spiste en del type grønnsaker. Nå er han voksen og spiser det meste heldigvis. Å ta hensyn til foreldregenerasjonen blir litt drøyt, men har man en oldemor som aldri har spist annet enn norsk tradisjonsmat kan man kanskje ta hensyn og tilby det samme som barna får? Foreslår vilt, siden man er nødt til å forvalte bestanden når det knapt finnes et rovdyr i landet mer. 1
Vulpes Skrevet 21. juli 2011 #79 Skrevet 21. juli 2011 Du skrev at alle kjøttspisere spiser en stor mengde vegetarmat i tillegg til kjøttet. Ris/poteter/pasta/litt salat ved siden av kjøttet er ikke vegetarmat, det er tilbehør. Vegetarmat er næringsmessig fullverdig kost, og det er det ikke mange kjøttspisere som spiser, de MÅ ha kjøtt for at det skal være et "ordentlig" måltid. Jeg er så klart klar over at en vegetarianer med et sunt kosthold ikke bare spister poteter og salat. Men retter som f.eks. brød, salat og smoothie er da faktisk typer mat som fint kan gå innunder en typisk vegetardiett. Jeg skrev ikke at kjøttspisere spiser en komplett vegetardiett, det er jo helt unødvendig når man spiser kjøtt. Brukte ordet "vegetardiett" for å få fram at vi spiser mye av det samme. Trodde det var ganske greit å forstå. Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å pirke slik 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #80 Skrevet 21. juli 2011 Jeg er så klart klar over at en vegetarianer med et sunt kosthold ikke bare spister poteter og salat. Men retter som f.eks. brød, salat og smoothie er da faktisk typer mat som fint kan gå innunder en typisk vegetardiett. Jeg skrev ikke at kjøttspisere spiser en komplett vegetardiett, det er jo helt unødvendig når man spiser kjøtt. Brukte ordet "vegetardiett" for å få fram at vi spiser mye av det samme. Trodde det var ganske greit å forstå. Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å pirke slik Var ikke meningen å være vanskelig. Er bare det at mange tror at bare man tar bort kjøttet så blir det vegetarmat, og det er jo ikke helt slik det er. Salat og smootie inngår vel i alle typer kosthold, uavhengig om det er kjøttetere eller veggiser (muligens ikke fruktarianer jf. youtubevideoen), og er ikke noe jeg i utgangspunktet ville kalt vegetarmat. Vegetarmat er litt annerledes enn "vanlig" mat, nettopp fordi man setter sammen måltidet på en annen måte enn man gjør med et typisk kjøttmåltid. Det er ikke slik at man bare tar bort kjøttet (slik du skrev tidligere, i innlegg 70). Men jeg tror i bunn og grunn vi er enige, men uttrykker oss ulikt 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå