Gå til innhold

Vegetarianerbryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du dette? Her er det svært få som må reise langt og betale for å ligge på hotell. Hvordan det er for ts vet ikke jeg, men det blir feil å trekke slike slutninger. Og det er faktisk valgfritt å gå i et bryllup, så hvis det ikke passer får man rett og slett bare si nei.

Mvh Yvonne :heiajente:

Derfor det stod KANSKJE

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

men denne dagen er jo brudeparet, de et de det handler om.

Ja, jeg ser dette argumentet går igjen. Og synes det er litt merkelig. Ja, det er brudeparet som feires. Ja, det er positivt om de setter personlig preg på festen. Men det er da fortsatt en masse sosiale normer, tradisjoner og skikk og bruk man må forholde seg til? Og jeg vil da tro at de fleste holder fest fordi det skal være en hyggelig begivenhet (les: at så mange som mulig trives), ikke for å kun gjøre som de selv vil?

Jeg ville sett an gjestene, jeg. Selv er jeg kjøttspiser, men også matelsker, og ville vært kjempespent og ivrig på hvordan en vegetarianer-festmiddag ville se ut. Men det er meg. Om 90% av gjestene er kjempekonservative, fastgrodde, kresne, sneversynte, tradisjonstunge mennesker som helst bare vil ha kjøtt og pottitt, så synes jeg faktisk det blir litt sosialt ukompetent å servere bare vegetarmat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser jo ikke kjøtt til middag hver eneste dag av den grunn. Jeg ville ikke reagert på å få vegetarmat i et bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får begynne å la gjestene bestemme lokaler og musikk når vi først er i gang-

• Liker 3
Gjest Tirkes
Skrevet

Skjønner ikke problemstillingen, egentlig. Det finnes alltid noen som ikke liker enkelte retter, helt utenom kjøtt, fisk, vegetar eller supper og paté.

Jeg er ikke fan av hvit fisk, og derfor velger jeg det bort fra hele menyen vår (varmbuffét). Om noen setter seg på bakbeina og sutrer fordi de ikke får hvalbiff, sei eller deilig plukkfisk, så håper jeg de er fra brudgommens side, for sånn oppførsel vil jeg skjemmes av. :P

Vegetar betyr IKKE en skål brokkoli.

Et spørsmål til dere nay-sayers i denne tråden:

Hvor stor del av måltidet deres (et kjøttholdig) inneholder kjøtt? Dersom det er over en tredjedel av tallerkenen din hver gang du spiser kjøtt, da er noe litt galt med kostholdet deres. Sånn helt uten at jeg er ernæringsfysiolog. Ingen i et vegetarbryllup vil tvinge gjestene til å aldri spise kjøtt igjen, og ingen i et alkoholfritt bryllup vil at gjestene skal signere på å være avholds resten av livet.

Ingen som har dresscode "mørk dress" krever at du går med slips før vielsen og neste morgen.

Brudeparet velger hva de liker, og hva de tror folk flest vil kose seg med. Om de vil spille svensk dansbandmusikk eller 70talls rock, eller servere kaffe og avec uten noe søtt til - det er brudeparets valg. Alt sammen. Bryllupsplanleggingen er 85% valg, 5% bitters grining over høye kostnader og 10% jubel og summerfugler i magen. Man kan ikke ha et bryllup som passer alle og en middag som passer alle uansett hvordan man snur på seg.

Selv om man hadde a la carte-middag, så ville det ikke passet med noen særliger som helst spiser grandis, selv på julaften.

• Liker 8
Skrevet

Derfor det stod KANSKJE

Poenget er vel det at bryllup er frivillig, ingen tvinger en til å gå. Og for meg er det ihvertfall ingen gave hvis man forventer noe tilbake.

Jeg tror de fleste brudepar er svært ydmyke med tanke på de som eventuelt må reise langt, men da forventes det heller ikke at de som nettopp må reise langt takker ja. Det er verken brudeparets eller gjestenes feil at det eventuelt blir lang reisevei og har man ikke råd så får man takke nei. Å komme i et bryllup og forvente at man skal "få igjen pengene" blir for meg bare veldig spesielt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ser ut som om kjøtteterne forbinder vegetarmat med å gå sultne her :fnise:

Selvfølgelig. Hadde det ikke vert for maten ville det vert tynt med oppmøte :ironi:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satser på Sushi bryllup jeg.

Gjest Tirkes
Skrevet

Satser på Sushi bryllup jeg.

Kult. :) Hvorfor ikke når enkelte bryllup har feks rømmegrøt som eneste rett? Det man vil ha til å funke, funker. Selv om ikke alle gjestene måtte like retten.

Håpe du skal ha kimonoinspirert kjole også, dæven det hadde faktisk vært skikkelig kult. Meld deg på 3 bryllup.

:popcorn:

• Liker 2
Skrevet

Jeg må si at hvis jeg inviterer folk til bryllup og de kommer i sin fineste stas, har med seg dyre gaver og kanskje må ta fri fra jobb, sove på hotel og i det hele tatt brukt en del ressurser på oss og vårt bryllup, da er det veldig viktig for meg at gjestene skal få ordentlig bevertning. Det er viktig for meg at gjestene får mat de tåler og liker. At det er "vår dag" er så sin sak, men når man inviterer gjester i bryllup har man et ansvar for å gjøre det til gjestenes dag og. Når det er sagt, så syns jeg ikke det trenger bli en dårlig middag selv om det er vegetar tvert i mot! Så lenge det fortsatt er festmat og kjempegodt ville jeg syntes det var flott med vegetarmeny :)

• Liker 3
Skrevet

Nå spør vel TS strengt tatt ikke om hva vi synes om vegetarbryllup - hun spør om noen har hatt det og hva de serverte.

Jeg må si at jeg er overrasket over at så mange her setter seg helt på bakbeina over å en vegetarmiddag i et bryllup. Når jeg inviterer gjester, serverer jeg ofte vegetarmiddager og selv om gjestene ikke er vegetarianere, komplimenterer de ofte maten. Jeg passer selvsagt på å lage noe jeg tror de fleste vil like og tåle. Man må da vitterlig ikke spise kjøtt og fisk til hvert eneste måltid selv om man ikke er vegetarianer!

For å svare på spørsmålet til TS:

Jeg er ikke gift ennå, men planlegger bryllup. Menyen er ikke fastsatt ennå. Vi kommer sannsynligvis ikke til å servere kjøtt. Det blir fisk eller vegetarisk. Hvis jeg skal lage maten selv (altså ikke bestille fra catering) er vegetarlasagne et av alternativene høyt på lista. Da mener jeg ordentlig god, hjemmelaget lasgne, marinert i rødvin i mange timer, ordentlig god ost osv. Servert med en frisk salat og hjemmebakt brød (focaccia og hvitt landbrød), gode oliven og passende vin til. Løksuppe er en mulig forrett. Dessert har vi ikke bestemt ennå.

• Liker 2
Skrevet

Og for å legge til en ting til: Jeg kommer overhodet ikke til å stå å lage ekstra kjøttretter til de som foretrekker kjøtt hvis de skulle få velge. Men selvsagt blir det alternativer for dem som er laktoseintolerante, ikke ønsker alkohol i maten og lignende.

• Liker 1
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg hadde digga veggismeny i et bryllup!! Men sikkert lurt å nevne det på forhånd så folk får tid til å venne seg til tanken :)

Gjest padawan
Skrevet

jeg synes det hadde vært ganske sært.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor enkelte tar sånn av fordi noen ønsker vegetarbryllup. Hvis man nekter å gå i et bryllup pga maten som blir servert sier det mer om personen enn maten i mine øyne.

Som mange har sagt før meg så er ikke vegetarmat enstydig med salat. Det er mye godt brød og fantastiske supper, og mange vegetarianere tillater også melkeprodukter, egg, fisk og skalldyr. Da får man jo i seg proteiner også slik at det metter i lengden. Det finnes så mye god mat som ikke inneholder kjøtt, så hvorfor ikke være åpen for nye ting om enn bare for en dag/kveld? Et stykke kjøtt på tallerkenen definerer ikke nødvendigvis god mat.

Når det er sagt så er jeg enig i at det kanskje kan være greit å ikke ta helt av med "liksomkjøtt", da synes jeg personlig det er bedre å fokusere på vegetariske retter som ikke beror rundt det å skulle etterligne kjøtt. Tror kanskje også folk forventer en viss standard dersom en dropper kjøtt og da er det mer viktig at rettene er varierte. Selv om jeg ikke synes det er nødvendig, så kan det kanskje være greit å nevne det i invitasjonen slik at folk er forberedt :)

Synes det er tøft gjort jeg! Stå på ;)

• Liker 1
Gjest Katee
Skrevet

Jeg går ikke i et bryllup for maten sin del, men for å feire at to personer har funnet hverandre og ønsker å dele livet sammen.

Kjør på! Din dag, ditt valg :) Jeg syns det er modig og spennende å gå litt i mot strømmen :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg går ikke i et bryllup for maten sin del, men for å feire at to personer har funnet hverandre og ønsker å dele livet sammen.

Jeg er helt enig.

Jeg ser ikke at dette er et problem i det hele tatt, men heller en mulighet til å prøve noe man ellers ikke spiser så mye av til vanlig. Tror mange vil bli overrasket over hvor mye spennende og godt som finnes på vegetarmenyen!

Skrevet

Et annet poeng er at det stadig dukker opp tråder om hvor kjedelig bryllup er og blablabla, men med en gang noen prøver å gjøre noe annerledes, som f.eks her så begynner hylekoret om å glede gjestene, tradisjoner, vaner osv.

• Liker 2
Skrevet

Vil anbefale deg til å nevne dette i innbydelsen kanskje? Bare så folk er obs på det, da tror jeg ikk det blir såå mye skuffelse og spm "hvor er kjøttet?" osv.

enig, jeg ville nok blitt rimelig paff selv hvis alt av kjøtt plutselig forsvant fra menyen. vet man det på forhånd så kan man i det minste forberede seg litt hvis man vet at "grøntfor" ikke er ens greie.

enig her og, servering osv er en mindre del i mine øyne. det viktigste er å treffes og nyte det sosiale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger, selv om dere ikke akkurat har svart på det jeg har spurt om ;)

Regner med at det blir mest kjentfolk i vårt eget bryllup, og de vet jo alle at vi er vegetarianere. Eller burde jeg si at det blir vegetar i bryllupet også? Skjønner ikke folk det av seg selv? Vennene mine liker maten jeg serverer tror jeg, har hatt venner som har forsynt seg opp til tre ganger, og da er det jo ikke lenger bare av ren høflighet.

Vi er vegetarianere fordi vi er glad i dyr, og hvis jeg må drepe masse dyr for et bryllups skyld, kan det være det samme med hele bryllupet. Det vil jo gå kjempemasse kjøtt i et bryllup.

Jeg trodde selv at jeg kom til å synes det var kjedelig med vegetarmat, men jeg har aldri spist så mye god mat som etter at jeg ble vegetarianer.

Forøvrig er vi livsnytere begge to, og gode råvarer og alkohol er selvfølgelig et must :)

Men finnes det så få vegetarianere der ute? Ingen som har hatt vegetar i bryllup? Takk alle sammen :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...