Gå til innhold

Vegetarianerbryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Unnskyld meg, hvis det ikke er for å tilfredstille gjestene, hvorfor har du det da? Da kunne man bare tatt med seg de man ville og dratt i kirka eller hvor enn det er man vil gifte seg og ferdig med det.

Man har det fordi man vil feire seg selv. For oss er det også viktig at gjestene koser seg, noe jeg håper og tror de vil, men så lenge det er vi som betaler, så bestemmer også vi rammene og innholdet. Liker ikke gjestene maten? Synd for dem, strengt tatt. Så er det ikke slik at man ikke bryr seg om sine gjester, men det vil alltid være noen som er misfornøyde, og mye er gjort hvis man legger godviljen til.

Klart det ville vært annerledes for meg som er kjøtteter å bli invitert til et vegetarianerbryllup, men det er faktisk ikke gjestene som er i fokus, det er en feiring av kjærligheten mellom to mennesker. Som gjest hadde jeg ærlig talt blitt flau hvis jeg visste at brudeparet lagde mat til sine gjester som de selv ikke likte/spiste fordi gjestene ikke er åpne nok til å smake på annen mat de ikke er vant til. Så er det helt greit selvsagt at brudeparet legger opp til f.eks kjøttretter hvis de ønsker det selv, men jeg synes overhodet ikke de skal føle seg tvunget til noe som helst. Jeg er i tillegg veldig kresen, men som gjest så er jeg opplært til å være høflig, spise det jeg får og faktisk ha den innstillingen at "tenk at brudeparet gidder å stelle i stand noe så flott og stort i tillegg spandere både mat, drikke og alt som hører til".

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns også det høres spennende ut, det finnes mange folk som trenger å utvide mathorisonten sin, og vegetarmat er slettes ikke verst! Jeg tror det hadde vært kult på et bryllup :)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kjøtt, men hadde syntes det var 100% i orden med vegetarmat i bryllup :) Men vær så snill å lag skikkelig festmat, ikke for mye "erstatningsmat" type tofu, vegebiter o.l. Som kjøtteter synes man fort det smaker pussig med liksomkjøtt, og selv er jeg ikke spesielt begeistret for f eks tofu. Det indiske kjøkkenet har som nevnt over veldig mye god og fullverdig (mettende) vegetarmat, men kan kanskje være litt for spennende for besteforeldre o.l (har selv svigerbestefar som ikke rører løk eller andre ting som smaker litt).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haters gonna hate, som det så fint heter.

• Liker 1
Skrevet

Høres spennende ut! :)

Skrevet

Unnskyld meg, hvis det ikke er for å tilfredstille gjestene, hvorfor har du det da? Da kunne man bare tatt med seg de man ville og dratt i kirka eller hvor enn det er man vil gifte seg og ferdig med det.

Dersom du er invitert i bryllup til noen, er det sannsynligvis fordi de er glade i deg og vil ha deg med på den store dagen sin. Hvis du syns det er helt for jævlig at de som er vegetarianere serverer vegetarmat i sitt eget bryllup, kan du og mangelen på respekt bare holde dere hjemme :) Er ikke det en veldig enkel løsning på problemet?

• Liker 7
Skrevet

Jeg spiser kjøtt men hadde ikke brydd meg om noen serverte vegetarmat i et bryllup. Jeg liker jo grønt! Det viktigste for meg hadde vært at maten smakte godt og at man ble mett av den, ikke hvorvidt det var kjøttbiter i eller ei.

• Liker 1
Skrevet

Nå er flertallet i Norge kjøttspiser. Er litt merkelig å tilpasse en hel middag for noen få mennesker.

Det er litt merkelig at man som kjøttspiser ikke kan ofre én dag uten kjøtt i sitt liv for sine venner/familiemedlemmer som inviterer til bryllupsfest! :)

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke jeg hadde tenkt så mye over det om kjøtt og fisk uteble fra menyen, hadde om noe syntes det var topp å få prøve noe nytt:)

Skrevet

Jeg har vert i mange selskap hvor jeg blir sittende å se på maten, kan hverken ha skalldyr eller melkeproteiner. Det er ikke mange som tar hensyn til det. Så jeg hadde jubla over vegetarmeny selv om jeg ikke er vegeterianer selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt merkelig at man som kjøttspiser ikke kan ofre én dag uten kjøtt i sitt liv for sine venner/familiemedlemmer som inviterer til bryllupsfest! :)

Merkelig at vegetarianere ikke kan tilby sine gjester kjøtt en dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at vegetarianere ikke kan tilby sine gjester kjøtt en dag.

men denne dagen er jo brudeparet, de et de det handler om.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

men denne dagen er jo brudeparet, de et de det handler om.

Ja og mange av gjestene har kanskje reist langt, betaler for hotell og gave for å feire brudeparet. Da syntes jeg de ihvertfall kan ta å spandere litt kjøtt på gjestene sine.

• Liker 2
Skrevet

Hvis folk MÅ ha kjøtt hver dag, synes jeg de bør se litt på matvanene sine. Jeg ville ELSKET er vegetarbryllup, men for de kresne ville jeg sørget for et godt utvalgt av mat/koltbord, så folk kan spise det de setter sammen selv. De fleste setter nok pris på å spise noe nytt og godt, tror ikke noen ville klaget.

Om dere er vegetarianere har dere tatt et valgt, kanskje ut i fra etiske grunner? Uansett bør GJESTER forstå at selv om de kanskje skulle ønske kjøtt, må dere følge deres grenser for hva dere synes er riktig. Det er jeg overbeist om at 99% av befolkningen gjør også. Den resterende 1 prosenten er kun firkanta bortskjemte folk som forventer at alle skal tilpasse seg deres ingrodde vaner.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke hatt vegetarianerbrullup (enda!) men jeg hadde vegetarianerkonfirmasjon. Så vidt jeg fikk med meg syntes alle gjestene at det var kjempestas! Selv om måltidet ikke falt i smak hos alle (ikke fordi det var vegetarisk, men fordi maten var rimelig dynka i vinaigrette, som få i familien min er særlig begeistra for), tror jeg alle syntes det var noe nytt og spennende, som gjorde feiringen til noe annet enn en sedvanlig påtvungen familiesammenkomst. Veggis-konfirmasjonen ble stor snakkis innad i familien og blant venner og kjente i årevis etterpå! Tror også kokkene som stod for maten, likte å endelig få en liten utfordring.

Så jeg sier kjør på! Som nevnt ovenfor er det jo brudeparet som skal stå i sentrum, og da må jo også de enkelte detaljer kunne bestemmes ut fra disses preferanser, uavhengig av hva enkelte måtte ha av forventninger. Velger dere veggis får dere det som dere vil, og gjestene vil sikkert få oppleve en positiv og annerledes brullupsfeiring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å spise kjøtt, men jeg synes det hadde vært helt topp med vegetarmat også. Var selv i et selskap med middag for ikke så lenge siden og de hadde verdens beste fløtegratinerte poteter og masse salater og dressinger, var nydelig! Har også fått servert en helt topp vegetar lasagne.

Stoler mer på at vegetarmat er skikkelig god da jeg er litt kresen, liker ikke fett, understekt kjøtt etc og med vegetar slipper man denne bekymringen :fnise:

Skrevet

Ja og mange av gjestene har kanskje reist langt, betaler for hotell og gave for å feire brudeparet. Da syntes jeg de ihvertfall kan ta å spandere litt kjøtt på gjestene sine.

Hvordan vet du dette? Her er det svært få som må reise langt og betale for å ligge på hotell. Hvordan det er for ts vet ikke jeg, men det blir feil å trekke slike slutninger. Og det er faktisk valgfritt å gå i et bryllup, så hvis det ikke passer får man rett og slett bare si nei.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

De aller fleste vegetarianere er nettopp det fordi de er glade i dyr. Derfor er det mange av oss som ikke vil bruke pengene våre på kjøtt. Akkurat det er en diskusjon i seg selv og det gjelder ikke ALLE vegetarianere, men det vil da ihvertfall si at det er uaktuelt for brudeparet å spandere kjøtt på gjestene i bryllupet sitt. Som med mange andre elementer i et bryllup, også maten, ønsker de jo å tilby en del av seg selv ettersom det som feires tross alt er DEM og deres kjærlighet. Det er ikke en vegetarmat-festival.

Jeg regner med at alle som har valgt å være vegetarianer, respekterer at ikke alle ønsker å være det. Da kan vel kjøttspisere respektere at ikke alle ønsker å spise kjøtt?

Men som sagt, dersom man ikke aksepterer at det serveres vegetarmat i et bryllup, kan man jo bare la være å gå! Man kan ikke kreve at noen som ikke spiser kjøtt av moralske og etiske grunner, skal betale for det og servere det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som om kjøtteterne forbinder vegetarmat med å gå sultne her :fnise:

• Liker 3
Gjest Tirkes
Skrevet

Skal ikke droppe alkoholen i samme slengen?

Nå henger neppe alkohol og kjøtt sammen, men hvorfor ikke? Om et brudepar ønsker alkoholfri fest, så går det fint an. Jeg har tilogmed overlevd og hatt det trivelig i et alkoholfritt bryllup.

Gjestene styrer kanskje og ordner og reiser, men brudeparet lemper kanskje 60-120 lapper ut av egen lomme for å lage en hyggelig ramme, god mat og god drikke til gjestene sine, musikk, underholdning og familie og venner sammen.

De som da ikke liker noe grønt og MÅ ha kjøtt/brødmat for å overleve får heller si fra til brudeparet da. Som vegetarianerene må i alle andre settinger. ;)

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...