AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #1 Skrevet 20. juli 2011 Noen som har hatt det? Hva hadde dere som meny?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #2 Skrevet 20. juli 2011 Jeg syns ikke du skal ha det. Jeg syns du skal ta hensyn til at de aller fleste mennesker foretrekker kjøtt, fugl eller fisk som mat, og utfra det bestille slik mat. Du kan bestille vegetarmat til deg selv og din mann og evnt andre vegetarianere. Jeg er selv vegetarianer, men da jeg giftet meg hadde jeg koldtbord med alt av retter, kjøtt og alt jeg selv ikke spiste. Dette handler faktisk om å ha såpass integretet i samfunnet at du setter dine egne preferanser til side, og serverer det folk forventer. Jeg tror folk blir meget skuffet om de blir avspist med vegetarmat i et bryllup. Jeg har vært gjest i flere bryllup, og har alltid fått vegetarmat servert. Brudeparet har aldri sett på det som noe problem. Lykke til. 9
sebra Skrevet 20. juli 2011 #3 Skrevet 20. juli 2011 Jeg syns ikke du skal ha det. Jeg syns du skal ta hensyn til at de aller fleste mennesker foretrekker kjøtt, fugl eller fisk som mat, og utfra det bestille slik mat. Du kan bestille vegetarmat til deg selv og din mann og evnt andre vegetarianere. Jeg er selv vegetarianer, men da jeg giftet meg hadde jeg koldtbord med alt av retter, kjøtt og alt jeg selv ikke spiste. Dette handler faktisk om å ha såpass integretet i samfunnet at du setter dine egne preferanser til side, og serverer det folk forventer. Jeg tror folk blir meget skuffet om de blir avspist med vegetarmat i et bryllup. Jeg har vært gjest i flere bryllup, og har alltid fått vegetarmat servert. Brudeparet har aldri sett på det som noe problem. Lykke til. Men i alle dager- det er da DIN dag, da kan du vel få lov til å servere vegetar mat om du vil det. Det finnes jo mye spennende og god vegetar mat der ute. Tror ingen kjøtt etere lider ved å ikke spise kjøtt en dag. 11
Gjest Iah Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 Jeg, som kjøttspiser, hadde syntes det hadde vært kjempespennende å bli invitert i et bryllup med vegetarisk meny! 20
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Kan vel si så mye at i dagens samfunn skader det ikke med en dag hvor kjøtt ikke er involvert. 4
Tropic Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Må ærlig si jeg hadde blitt skuffet, men det er jo din dag, men velg noe som de fleste kan like. Mye tofu, linser og bønner tror jeg kan skuffe mange, jeg er ikke glad i noe av dette. Om du velger å ha det velg noe de fleste kan like, feks koldbord, der man har mye å velge imellom. Endret 20. juli 2011 av Tropic 3
Anglofil Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 Deres dag, dere bestemmer. Jeg tror det kunne vært spennende selv om jeg ikke er vegetarianer. Mvh Yvonne 2
Gjest Tirkes Skrevet 20. juli 2011 #8 Skrevet 20. juli 2011 Jeg er kjøttspiser og hadde ikke hatt noe i mot det. Jeg som brud i mitt bryllup serverer ikke hvit fisk, fordi jeg ikke liker det. Selv om det er mange som liker hvit fisk, så synd for dem. Så sant man har god mat og en fin meny, så er det snakk om ett måltid av kjøttspiserenes liv. Blir nok ikke første kjøttfrie måltidet de har spist. Jeg spiser gjerne brødskive med syltetøy på. Fullverdig frokost, vel. 4
SmallTalk Skrevet 20. juli 2011 #9 Skrevet 20. juli 2011 Jeg er glad i grønnsaker og nye smaker, men i et bryllup så hadde jeg blitt skuffet dersom det ikke hadde vært et eneste kjøtt, fisk eller skalldyrstykke å oppdrive. For samboeren som ikke er så veldig glad i grønnsaker så hadde dette vært krise, og det hadde endt med en burgermeny på nærmeste bensinstasjon for ikke å dø av sult rett etter at middagen var ferdig. 6
Tropic Skrevet 20. juli 2011 #10 Skrevet 20. juli 2011 Vil anbefale deg til å nevne dette i innbydelsen kanskje? Bare så folk er obs på det, da tror jeg ikk det blir såå mye skuffelse og spm "hvor er kjøttet?" osv. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #11 Skrevet 20. juli 2011 Skal ikke droppe alkoholen i samme slengen? 1
Kruttugla Skrevet 20. juli 2011 #12 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Jeg er vegetarianer og støtter dette fullt ut! Det er jo din dag! Du har ikke fest for å tilfredsstille gjestene. Om noen ikke liker det og det, er det ikke ditt problem. Man kan ikke ta hensyn til alle. Jeg skulle gjerne hatt det i min egen bryllupsfest, men forloveden min er ikke fullverdig vegetarianer. Kjør på. Det finnes utrolig mange gode, og fancy om man vil, vegetarretter å velge mellom. Vi pleier f eks å reise til Sverige og kjøpe mat, der har de utrolig mye forskjellig tofu. Så når vi vil ha noe godt til middag og ikke kommer på noe, pleier vi å gå på nettet og lete etter "vanlige" retter der vi kan erstatte kjøttet med tofu eller bare lage det vegetarisk. Kanskje du kan finne på noe lurt på den måten? Tapas f eks? Endret 20. juli 2011 av Kruttugla
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #13 Skrevet 20. juli 2011 Jeg er vegetarianer og støtter dette fullt ut! Det er jo din dag! Du har ikke fest for å tilfredsstille gjestene. Om noen ikke liker det og det, er det ikke ditt problem. Man kan ikke ta hensyn til alle. Jeg skulle gjerne hatt det i min egen bryllupsfest, men forloveden min er ikke fullverdig vegetarianer. Kjør på. Det finnes utroig mye gode, og fancy om man vil, vegetarretter å velge mellom. Vi pleier f eks å reise til Sverige og kjøpe mat, der har de utrolig mye forskjellig tofu. Så når vi vil ha noe godt til middag og ikke kommer på noe, pleier vi å gå på nettet og lete etter "vanlige" retter der vi kan erstatte kjøttet med tofu eller bare lage det vegetarisk. Kanskje du kan finne på noe lurt på den måten? Nå er flertallet i Norge kjøttspiser. Er litt merkelig å tilpasse en hel middag for noen få mennesker. 2
Ridderspore Skrevet 20. juli 2011 #14 Skrevet 20. juli 2011 Du har ikke fest for å tilfredsstille gjestene. Unnskyld meg, hvis det ikke er for å tilfredstille gjestene, hvorfor har du det da? Da kunne man bare tatt med seg de man ville og dratt i kirka eller hvor enn det er man vil gifte seg og ferdig med det. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Tror ikke de som er imot vegetarmeny har prøvd ordentlig vegetarmat jeg. 10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #16 Skrevet 20. juli 2011 Tror ikke de som er imot vegetarmeny har prøvd ordentlig vegetarmat jeg. Jo det har jeg. Men hvis ts ønsker ett bryllup der mange stikker på nærmeste kro for å handle burger. Kjør på! 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #17 Skrevet 20. juli 2011 Unnskyld meg, hvis det ikke er for å tilfredstille gjestene, hvorfor har du det da? Da kunne man bare tatt med seg de man ville og dratt i kirka eller hvor enn det er man vil gifte seg og ferdig med det. noen som gifter seg vil ha stor fest for seg selv da. når jeg gifter meg skal det handle om meg og kjæresten, om andre ikke liker hvordan bryllupet er stelt i stand så får de i hvert fall større innblikk i personlighetene våres,våres ønsker. vil mye heller gå i et bryllup som viste hvem brudeparet var enn at de valgte mat(og dekorasjoner for den saks skyld) etter hva de tror alle andre liker.. 4
CathFoto Skrevet 20. juli 2011 #18 Skrevet 20. juli 2011 Jeg elsker kjøtt, jeg synes det er fantastisk. Men hadde jeg kommet i etbryllup og fått vegetarmiddag så hadde jeg syntes det var topp! Det er jo så mye god vegetarmat, er jo ikke sånn som det virker i et par poster at vegetarmat kun er kokte grønnsaker. Jeg har dessverre lite peiling på vegetarisk festmat, men i India f.eks er det jo veldig vanlig. 4
Sandra Skrevet 20. juli 2011 #19 Skrevet 20. juli 2011 (endret) Jeg har ikke hatt vegetarbryllup, men har en rett som vi har brukt en del til jul og andre festdager. Det er en oppskrift jeg har fått fra en bruker her som heter Iset: VEGETARISK VILTGRYTE 2-3 personer. INGREDIENSER: 1 beger lettrømme 1 beger snøfrisk, gjerne med sopp eller einerbær-smak 1-2 store løk 1 stor boks skivede sjampingjong eller annen sopp 2-4 dl melk, avhengig av ønsket mendge saus 4-5 ss maizenna, avhengig av ønsket tykkelse på sausen 1 eske mørke vegebiter (frysevare fra helsekost) sukkerkulør for mørk farge salt og pepper etter smak Margarin eller smør til steking, ikke olje! Stek vegebitene. Ha den oppi en gryte. Stek soppen og løken og ha dem oppi samme gryten. La litt av “sjyen” etter stekingen være igjen i pannen. Ha begeret med rømme I pannen og la det surre et par minutter mens du hele tiden visper forsiktig inn mot midten. Ha rømmesausen i gryten. Rør godt og ha melk og snøfrisk i gryta. La det småkoke i ca 5 minutter. Spe med melk og ha i maizenna. La det småkoke i ca 5 minutter til, og velg tykkelse på sausen. Er den for tynn, tilsett mer maizenna. Er den for tykk tilsett litt mer melk. Sausen er best når den er tykk. La det hele koke i ca 10 minutter. Server med kokte poteter, rørte tyttebær, rødbeter og rosenkål! Nb: til jul pleier vi å 3-doble oppskriften. Det er bedre å lage for mye enn for lite, og denne maten smaker godt dagen etterpå også, og kan fryses! Endret 20. juli 2011 av Sandra
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #20 Skrevet 20. juli 2011 Som kjøttspiser hadde jeg synes det hadde vært spennende med vegetarianermat i bryllupet, det finnes så mange gode retter. Jeg liker ikke fisk eller skalldyr og hadde heller ikke noe av det i vårt bryllup, ingen som klagde. Og hadde de gjort så hadde jeg ikke brydd meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå