Gå til innhold

Alkohol mengder, fyllefest? Kos?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lurer rett og slett på en liten ting. Vi skal servere alkohol, men ønsker ingen fyllefest. Vi har derfor kjøpt inn 80 flasker vin og 110 bokser med øl. Vi er 60 gjester. Ville dere satset på mer? Eller er dette nok? i tillegg tre flasker med sprit, en likør, en cognac og en whiskey.

Vi ønsker at folk skal kose seg, men vi ønsker ikke fulle folk. Hva gjør du når du går i et bryllup? Drikker du store mengder? Eller tenker du at du må oppføre deg? Ser du på det som en anstendig fest eller fyllefest? Hva om du var i et bryllup hvor det ikke var de store mengdende med alkohol, hva tenker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du nevner ikke hvor gammel du er?

Det er helt ok mengde etter min mening. Mange velger også fribar, og det setter gjestene veldig pris på. Husk at på bryllub så skal man oppføre seg, det er greit at man blir litt små bisen, eller i godt humør når kvelden er omme. Det er normalt folkeskikk å oppføre seg pent, og ta inn den mengden alkohol man selv vet man tåler. Jeg tviler på at det blir en fyllefest uansett hvor mye alkohol dere ville ha tilbydt. Men går det tomt for drikke, vil det kanskje ikke ta seg ut? Eller hva? Det samme gjelder mat.

Skrevet

For å besvare spørsmålet først: Det ville aldri ramlet meg inn i blinde å drikke meg full i et bryllup, så mengden alkohol tilgjengelig ville ikke påvirket dette.

Når det er sagt: Jeg ville hatt vesentlig mer cognac og likør enn det dere har. Jeg ville nemlig aldri servert en bryllupsmiddag (eller annen bedre middag for den saks skyld) uten å servere kaffe avec etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal servere kaffe avec etterpå, men klienteller er ganske ungt slik at kaffe, cognac og baileys er det nok ikke så mange som drikker....

Skrevet

Vi skal servere kaffe avec etterpå, men klienteller er ganske ungt slik at kaffe, cognac og baileys er det nok ikke så mange som drikker....

Mulig at det ikke er mange som drikker det, men jeg ville likefullt hatt en avec til hver. Jeg synes det hadde vært pinlig om det ikke var nok til alle, og erfaringsmessig er det mange som tar selv om de ikke liker og derfor ikke drikker opp. Resultatet blir da fort at de som faktisk liker, men som drøyer noen minutter før de forsyner seg (jeg går gjerne ut og trekker frisk luft og strekker på bena først) ikke får.

AnonymBruker
Skrevet

Men det skal jo holde med to liter baileys og en liter cognac, glassene skal jo uansett ikke fylles fulle..

Skrevet

Jeg har evig angst for å gå tom, så jeg ville tatt i litt på alkoholmengden. Bryllup er ofte langvarig, så selv om folk ikke blir dritings så drikkes det nok ofte en større mengde enn på vanlig fest, fordi det er mange timer og mye skåling. Når det gjelder at du ikke vil ha fyllefest, så tror jeg du skal stole på gjestenes folkeskikk. Har du noen du er bekymret for så ta det opp i tilfeldig samtale så sprer nok ordet seg.

Ang. kaffe avec så er det svært mange unge som i alle fall drikker Baileys.

Skrevet

Men det skal jo holde med to liter baileys og en liter cognac, glassene skal jo uansett ikke fylles fulle..

Det går normalt 4 cl pr enhet, og med det du nevner over her har du 50 enheter baileys og 25 enheter cognac. Min erfaring fra eget bryllup samt alle de selskapene jeg har servert i, er at det går mer cognac enn baileys, men du kjenner gjestene dine bedre enn meg.q

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er også redd for å gå tom, vil at folk skal ha det trivelig. Leste et tips om å gå ut fra antall timer og antall gjester og at hver gjest drikker halvannen til to drinker i timen. Så regner man 25 drinker pr 0,7l flaske sterkvin/brennevin, en drink pr 0,33 l øl, og 5 drinker pr flaske vin 0,75l. Jeg tok mengden alkohol jeg har klart og innkjøpt og regnet ut hvor mange "drinkenheter" jeg har og fant ut at hver gjest har 3,23 drinker i timen, av en åttetimers middag og fest.

Da senket jeg skuldrene litt, men tror likevel jeg kommer til å kjøpe en ekstra flaske vodka og en ekstra kasse øl. Jeg er bare sånn. :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også redd for å gå tom, vil at folk skal ha det trivelig. Leste et tips om å gå ut fra antall timer og antall gjester og at hver gjest drikker halvannen til to drinker i timen. Så regner man 25 drinker pr 0,7l flaske sterkvin/brennevin, en drink pr 0,33 l øl, og 5 drinker pr flaske vin 0,75l. Jeg tok mengden alkohol jeg har klart og innkjøpt og regnet ut hvor mange "drinkenheter" jeg har og fant ut at hver gjest har 3,23 drinker i timen, av en åttetimers middag og fest.

Da senket jeg skuldrene litt, men tror likevel jeg kommer til å kjøpe en ekstra flaske vodka og en ekstra kasse øl. Jeg er bare sånn. :sjenert:

Bare til info: I en normal drink som inneholder brennevin brukes det 4 cl. Dvs på en flaske med 0,7 liter går det 17,5 drink. Dette under forutsetning av at man har bartender, har man det ikke gåt det fort færre.

• Liker 2
Gjest Tirkes
Skrevet

Blingsa da, og lest det om litersflasker kanskje? Nok en grunn til å kjøpe en flaske ekstra! :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg blir godbrisen av kun én flaske vin, så for meg ser det ut som at dere har mer enn nok. Spesielt siden det sikkert er barn/noen voksne som ikke drikker særlig på festen.

Endret av Tonje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...