Gå til innhold

Bussbillett i Tromsø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal til Tromsø i morgen og lurer litt på bussbilletter :)

Har lest meg frem til at det kan være like greit å ta vanlig rutebuss fra flyplassen, spesielt ettersom jeg uansett skal ta en del buss mens jeg er der. Har tenkt å kjøpe "periodebillett mini" for to eller fire dager.

Men hvor kjøper jeg dette? :sjenert: Er det slik at man kjøper det på bussen, eller selges det feks. i kiosker eller andre steder? (på flyplassen?)

Jeg er vant med kollektivtrafikken i Oslo, og der kjøper jeg alltid billett på Deli de luca eller 7/11 før jeg går på og validerer det der, men det er vel kanskje ikke slik det fungerer i Tromsø :) I Oslo er det jo mye dyrere hvis man kjøper billett ombord på trikken enn hvis man kjøper det på forhånd.

Hvordan er buss-skikkene for øvrig, går man på foran og viser billetten til føreren hver gang man går på?

Og, hvis jeg kjøper et sånt "periodebillett mini", kan jeg ta busser både med to sifre og tre sifre? Ser på cominor at rute 40 og 42 går forbi flyplassen, og de kan jeg vel ta. Men det står også at rute 420 går forbi - kan jeg ta den, eller må man ha en annen billett for å ta den? :)

Gleder meg til å utforske Nordens Paris :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, alle går på bussen foran, unntatt hvis man har barnevogn. Men man må betale/vise billett/bruke busskortet foran hos sjåføren. Litt annerledes enn i Oslo.

Tror at 420 er nesten samme sak som 42, går bare litt lenger utpå landet før den snur, tror jeg.

Hvis man har busskort, må man fylle på et av utsalgsstedene i linken i forrige innlegg, ser jeg.

Men sånn billett som du nevner har jeg ikke hørt om før. Men så har jeg aldri vært turist her heller da... :)

Og ellers: Velkommen til Tromsø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper den nok på bussen :-) Iallefall dagsbillett, de billettene du kjøper på utsalgsstedene er jo slike du trenger busskort til og det tror jeg neppe du trenger :-)

Ellers er det lett å ta buss, også til/fra flyplassen-- Er bare å gå til veien nedfor parkeringen så finner du det vanlige busstoppet :-)

Du må vise billetten til sjåføren når du går på bussen.

Velkommen hit! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor kjent du er i Tromsø, men tenkte jeg skulle gi deg noen tips jeg selv skulle ønske jeg hadde mottatt da jeg kom til byen.

Det første: bussknutepunkt. De to knutepunktene som er aktuelle for deg om du skal fra flyplassen til sentrum, er Giæverbukta (fire-fem minutter unna flyplassen, rett ved Jekta Kjøpesenter), og inne i sentrum; Fredrik Langes gate. Om du skal videre utover mot Tromsdalen (fastlandet), så må du gå fra Fredrik Langes gate til bussholdeplassene i Havnegaten, tar omtrent fem minutter å gå. Om du må spørre noen om veien, så spør etter Domus (Coop). Spør du om hvilken holdeplass du skal til, mottar du mange forskjellige svar, skal jeg si deg. Du kan heller ikke forvente at bussjåførene kan gi deg all verdens hjelp, du må nesten finne ut ting på egenhånd.. Alle rutenummer på 20 går forresten ut til Tromsdalen. Og hvis du skal ut mot Kvaløya, må du gå for ruter på 40.

For det andre: når det kommer til bussruter med nummer 400 og oppover, vil jeg anbefale deg å heller ta de med lavere nummer. Eneste grunnen til at jeg vil anbefale deg dette, er at jeg selv prøvde å ta en av 400-bussene, men den kom aldri til holdeplassen.

Det var det jeg kom på.. Forresten, om du skal fra flyplassen og mot sentrum, må du gå til holdeplassen som er på motsatt side av veien fra selve flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, kan man kjøpe billetter på bussen lengre? Lurer på om de ikke sluttet med kontanter i vinter en gang. Du kan i allefall kjøpe kort etc. på WiTo-kiosken

For øvrig heter busselskapet Cominor for tiden. Men det skal vel også endres om ikke lenge.

Kos deg i Tromsø, jeg trives veldig godt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, man kjøpre billett på bussen. Det som ble endret i vinter er at man ikke kan fylle på busskortet på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Tusen takk for svarene, jenter :) Jeg hadde mobil med internett, så jeg fikk lest svarene underveis, men ikke svart på dem! Nå har jeg kommet hjem og kan svare på noen av mine egne spørsmål, til glede for evt. andre som søker opp tråden.

Rutebuss fra flyplassen: veldig greit! Busstoppet var jo rett utenfor parkeringen på flyplassen, så absolutt ikke langt å gå i det hele tatt. Måtte ta buss en god stund i forveien da jeg skulle ta flyet hjem, men den tiden var god å ha ettersom ting tok litt tid underveis.

Periodebillett: man må ha et sånt plastkort som koster 50 kr, og man må kjøpe det på bestemte utsalgssteder ("en kiosk i byen" som bussjåføren sa). For meg som kom fra flyplassen ble løsningen da å dra til sentrum med engangsbillett, og så kjøpe kort+periodebillett i sentrum. Kiosken Wi-To i sentrum var lett å finne.

Som andre har sagt her så går man på bussen foran og betaler til sjåføren eller validerer kortet sitt på automatene der.

Siterer forresten bussjåføren på min første buss: "vi tar ikke kort". Kan være greit å ha med litt kontanter altså :)

Likte meg særdeles godt i byen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...