Gjest Katrine Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant?
isbiten. Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 1. Du vil kanskje få litt mer muskler i startfasen når du begynner, men i hovedsak er ikke spinning muskelbyggende trening. Du vil heller kunne oppleve at du får bedre kondisjon, i tillegg til at spinning forbrenner masse kalorier 2. Spinning er skånsom utholdenhetstrening, og jeg ser ikke problemer med mer enn to økter i uka. Dersom du nettopp har begynt å trene og ikke er vant, så kan det være greit å ikke starte for hardt ut, og holde seg til 2-3 økter. Om du trener veldig hardt og opp mot makspuls kan det være greit med restitusjonsdager av og til. Jeg ser ingen grunn til at spinning skal være noe verre å gjøre opp til 4-6 ganger i uka, enn det f.eks løping er. Men husk at variasjon aldri er feil!
Igin Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? 1. nei. da må man trene styrke med vektbelastning.
Aloeman Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? Vil faktisk anbefalle deg styrketrening. Man får ikke store muskler som du nevner (så sant man ikke har annlegg for det). Er du jente og trener base øvelser er det en perfekt måte å få en fin og stram kropp på. 10 ganger bedre enn spinning faktisk.
Tullepia Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. Nei, det får du aldeles ikke! Fortsetter du med spinning vil du forbrenne fett og bli slankere. Den eneste måten jenter kan få store, kraftige lår og legger gjennom trening på, er ved styrketrening på meget høyt nivå. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? Du tar så mange som du selv kjenner at du klarer. Du bør gi kroppen noen restitusjonsdager. Hvis du trening spinning tre ganger i uka, så kan du trene styrke eller yoga eller pilates de andre dagene hvis du har lyst å trene ekstra.
hypergirl Skrevet 22. juli 2011 #6 Skrevet 22. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? 1. Nei, du får ikke store lår av spinning. Dette spørsmålet får jeg jevnlig som instruktør, og slapp av, du får ikke store lår og legger av dette. 2. Det er helt avhengig av hvor hardt du kjører hver økt, og hvor godt trent du er. Kjenner du at du er veldig tung i beina, er det tegn på at du bør ta en hviledag. Det er veldig vanskelig å svare på hvor ofte du kan/bør trene når man har så lite info om deg. Men generelt vil jeg vel anbefal ca 3 ganger i uken i starte, og så kan du evnt vurdere om du vil øke antall økter etterhvert som du blir vant til treningsformen, evnt om du øker intensitet. Lykke til!
hulaboer Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. Du er jente du får ikke digre muskler. Derimot er veldefinerte damebein særdeles pent. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? Hvorfor burde man ikke det? 1. nei. da må man trene styrke med vektbelastning. Merk at heller ikke styrketrening vil gi jenter spesielt store muskler.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har trent MYE spinning de siste månedene. Jeg har også trent en del styrke generelt på hele kroppen, inkludert ben. Jeg har fått litt større muskler, men det tipper jeg er fordi jeg ikke hadde så velholdt muskelmasse da jeg startet (etter graviditet og flere måneders inaktivitet på treningsfronten etter fødsel). Men jeg har gått ned i vekt på tross av mer muskler, og resultet er at bena (og resten av kroppen) nå har synlige muskler. Ikke slik at du tenker "muskelbunt" på noen som helst slags måte, men man kan se at jeg er trent. Kjør på, med andre ord, jeg tror du vil fornøyd
Eilertsen Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 1. For å oppnå hypertrofi (les: muskelvekst) må man trene med en viss belastning. I mange tilfeller er det snakk om en belastning du maksimalt klarer 15 ganger (før du må stoppe opp). Med kondisjonstrening vil man ikke bare hemme m-TOR (som er en viktig signalvei for muskelvekst), men vil trene med langt lettere motstand enn det som er nødvendig for at musklene skal bli så store, at du merker at omkretsen rundt lårene vokser. Om lårene dine blir større, vil det i 90 % av tilfellene være snakk om at du rett og slett spiser for mye. Noe som slettes ikke er uvanlig når man trener mye. Mange overestimerer energiforbruket sitt ved trening, og tror at en kondisjonsøkt kan kompensere for lørdagsgodteriet. Det kan det i de fleste tilfeller ikke. Unntaket er godt trente som kan trene med høy intensitet over lengre tid. 2. Når det gjelder antall treningsøkter pr uke, så er det slik at 1 treningsøkt er mye, mye bedre enn 0. Effekten avtar gradvis med antallet - men om du klarer å gjennomføre 2-4 økter per uke, så er det mer enn bra nok. Savner du god nok effekt, bør du sette av tid til å se på kostholdet ditt. Her er det overraskende mange treningsentusiaster som sluntrer.
en kompis Skrevet 24. juli 2011 #10 Skrevet 24. juli 2011 Fordelen med spinning er at du ikke blir så støl siden det stort sett dreier seg om en konsentrisk øvelse. Det er ved motsatt (eksentrisk) at fibrene strekkes og treningsverk oppstår. Derfor slipper du lang restitusjonstid.
Supraspinatus Skrevet 24. juli 2011 #11 Skrevet 24. juli 2011 (endret) Fordelen med spinning er at du ikke blir så støl siden det stort sett dreier seg om en konsentrisk øvelse. Det er ved motsatt (eksentrisk) at fibrene strekkes og treningsverk oppstår. Derfor slipper du lang restitusjonstid. Du har rett at eksentrisk muskelarbeid er tyngre for muskelen du trener. Det gir også mest rupturer muskelfibrene. Du kan bli like støl av sykling som annen trening dersom du ikke har trent på lenge, eller varigheten er lang. Statisk muskelarbeid gir også rupturer og det er både statisk og eksentrisk muskelarbeid på sykkelen. Jeg vet av erfaring at det oppstår DOMS ved langvarig trening på lav intensitet. Siden man sitter mye lengre på en sykkel enn man er i styrkesalen. I tillegg får jeg det dersom jeg sykler harde intervalløkter, bakkeintervall eller etter konkurranse. Restitusjonstiden er helt avhengig av intensiteten på timen. Det vil antageligvis være kortere enn for harde styrkeøkter, men det egentlig ikke sammenlignes fordi målet er to vidt forskjellige ting. DOMS er noe man egentlig vil unngå i sykkelsporten siden dette er et tegn på at man har trent for hardt. Restitusjonstiden øker og man må vente lengre med å trene igjen. Hei! Jeg er ei jente på snart 17 år som har begynt på spinning! Det er en utrolig deilig treningsform, men det er noe jeg er litt redd for innenfor denne formen for trening. 1. Får man store kraftige lår (og legger) av spinning!? Jeg vil helst IKKE bli større akkurat der.. 2. Hvor mange ganger i uka burde/kan man ta en spinning-time? Jeg leste at en ikke burde ta mer enn 2, kanskje 3.. Er dette sant? 1. Nei det får du ikke av spinningen. Dersom du har store lår som gnisser når du sykler så finnes det salver/kremer som reduserer friksjonen og hjelper deg å forebygge. 2. Det avhenger av hvor mye du er vant til å trene og hvor harde øktene er. Du trener ikke hard intervalltrening, eller styrketråkk to dager på rad med mindre du er i god form og kjenner kroppen godt. 2-3 økter i uken er en begynnelse. Dersom øktene er med mindre enn 48 timer mellom så er treningsprinsippet hard-lett-lett fint å følge. Da er det alltid to lette økter etter en hard. Hva som er lett og hva som er hard må du finne ut litt på egenhånd. Og jo bedre du er til å restituere jo oftere kan du trene. Jeg anbefaler deg, dersom du liker å sitte på sykkel, å sykle ute også. Det er veldig befriende og du får mange gode naturopplevelser med på kjøpet. Endret 24. juli 2011 av Supraspinatus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå