blomsterhav Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Jeg er på sofajakt og hadde tenkt til å bruke maks 10-15 000 kr. Nå viser det seg at drømmesofaen koster 33 000 kr.... Det er mye penger, så derfor lurer jeg på hvor lenge en stoffsofa vanligvis holder seg pen? Den jeg ser på er mørkelilla, og jeg har ingen barn i huset.
Henkie Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 En dyr sofa behøver ikke holde seg lengre enn en billig. Det kommer helt an på stoffet den er laget i. Kjøper du en sofa som er beregnet/merket med "hard bruk" lever den selvsagt lengre enn en som er merket "lett bruk" HARD BRUK: Disse produktene kan brukes som nr 1 sofa i daglig bruk. Produktene er bygget opp med flere lag i sitte puter, også med andedun i kombinasjon med andre elementer for å gjøre disse produktene ekstra komfortable. Også ryggputene i denne kategorien er bygget opp med enten 100% andedun eller en kombinasjon av polyester og andedun. Dette er produkter du vil kunne ha glede av i mange mange år, og stoffene på disse produktene kan også skiftes ut etter behov. Enten ta av for rens, eller skifte til en helt ny farge hvis du ønsker dette etter noen år. Medium bruk: Dette er produkter i god kvalitet og kan brukes daglig. De er bygget opp litt annerledes og har en noe enklere sammensetning. I disse produktene er det ikke brukt andedun, men andre lag for å gjøre produktene mest mulig komfortable. Lett bruk: God kvalitet men bør ikke brukes som sofa nummer 1. Dette er en god nr 2 sofa eller i et miljø hvor det ikke er hard bruk.
Margrethe86 Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 En stoffsofa kan holde seg pen lenger enn en skinnsofa, og omvendt En ting å se etter, er trekk som kan tas av og vaskes, eller at putene kan vaskes i maskin (det kan vår, som er en "middels dyr sofa" i hvitt - men like blenda-hvit som ny) Kjenn og på tykkelsen på stoffet - er det tynt, slites det fortere (naturligvis). Jeg for min del, ville aldri valgt skinnsofa Min svigerinne kjøpte en billig sofagruppe i stoff (3+2) for 8000, og den varer enda, etter niende året (de har heller ikke barn, men hund). Kanskje de var heldige, men jeg sverger til stoffsofa
Gjest Okusan Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 Det finnes et stofftrekk som tåler absolutt alt (bortsett fra glør)... Åh, nå står det stille, er det "comfort" det heter? Et stoff som bare kan tørkes av med en klut, så er den like pen. Slipper å ta av og på trekk og bale med vaskemaskin, og det er ingen flekker som klarer å bite seg fast der! Kanskje det er det som gjør sofaen din såpass dyr? Den sofaen vi kjøpte i fjor kostet 10000 mer pga det trekket, men det er de best anvendte pengene vi noen gang har brukt. Hvis du har funnet en sofa du virkelig liker og ønsker å beholde lenge, vil jeg absolutt anbefale å legge litt penger i trekket
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Du må se på slitestyrken til stoffet. Det måles i martindale, og du bør vel ha cirka 20.000 for at stoffet skal holde en stund. Den billigste varianten du får en sofa i er som oftest ikke et spesielt sterkt stoff, om du går opp en eller to prisgrupper holder ting mye lenger. Foreldrene mine hadde samme stoffsofa i 25 år, det handler bare om å unngå de billigste stoffene.
Henkie Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 Dyre sofaer behøver IKKE være bedre i slitestyrke enn de rimelige. På dyre sofaer betaler du ofte for: • eksklusive stoffer (ikke nødvendigvis sterke - men fine) • Design • Merkevaren • Distributøren • Produksjonsland • Masseproduksjon eller ikke 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå