Gå til innhold

Stemmer dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var innom en malebutikk i dag, der jeg traff på en ekspeditør som var så brysk, frekk og ubehøvlet at jeg rett og slett måtte gå derfra uten å kjøpe noe som helst. Nå i ettertid har jeg også stusset fælt på noe han sa. Og må høre med dere om det stemmer. For jeg synes at det høres så merkelig ut det han hevdet.

Saken er den at jeg etter beising av hus mangler å male litt på en flekk av en mur og rundt noen vinduer. Jeg trenger da en maling til mur, og to forskjellige malinger til vinduene mine (skal ha hvitt innerst,i tilegg til den malingen jeg har fra før av).

Det er ikke så skrekkelig mange vinduer jeg skal male, så jeg vet at jeg kommer langt med en liten såkalt prøveboks til 60 kroner. Dette er fordi jeg med en liten pensel bare skal ta de flekkene som kom på ved uhell under beising av huset. Og da er det unødvendig med flere liter maling.

Ekspeditøren hjelper meg med maling til mur. Han spør meg om hvor stor muren er. Og jeg forklarer at det ikke er mye jeg skal male, han spør meg nok en gang om hvor stor muren er, og jeg sier at jeg ikke har mål, men at jeg bare skal male en flekk. Og nok en gang spør han meg om mål. Og jeg sier at jeg ikke vet. Greit nok. Han overtaler meg til å kjøpe 3 liter maling, siden mur trekker inn vannvittig mye maling (i følge han). Dette slår han inn på kassen.

Når jeg skal kjøpe hvitt til vinduene, så spør jeg om å få kjøpe en prøveboks med hvit maling.Vet av erfaring at butikken selger disse. Det kan jeg ikke for da vil malingen flasse med en gang, sier han.

Jeg skjønner ikke hva han mener. Og spør da om hvorfor malingen vil flasse hvis jeg kjøper en prøveboks. Deretter drar jeg en delvis spøk der jeg lurer på om valg av boks påvirker malingen. Noe som ikke faller i god jord. For da skriker han nærmest til meg (uten forklaring på hvorfor malingen hans flasser) at kjøper jeg prøveboks vil malingen flasse.

Jeg aksepterer det. Selv om jeg synes det er snålt at en butikk selger maling som flasser (men dette sier jeg ikke høyt). Enda rarere er det at ekspeditøren oppfører seg som en fyr med såkalt mansen (noe i den dur), siden jeg prøver å være så hyggelig jeg bare kan.

Etter å ha tenkt litt på at jeg sikkert trenger mer enn en prøveboks på den hvite malingen, tenker jeg videre at det helt sikkert er OK med en prøveboks til den blå malingen. For der skal jeg bare pensle inn noen dråpevise flekker. Og da gjør det ikke så mye at det flasser.

3 liter hvitmaling kommer på disken sammen med 3 liter maling til muren. Også sier jeg like blidt som før: Har du fargen "Valdresblå" for da vil jeg gjerne kjøpe en prøveboks av den, for (....)"

Jeg rekker ikke å forklare hvorfor jeg tar det valget, før han avbryter og skriker til meg at jeg ikke kan kjøpe en prøveboks, for malingen flasser. Og lager en tone og et utrykk som skal fortelle meg: Du-er-ei-dum-kjerring.

Da synes jeg stemningen blir utrivelig. Jeg mister lysten på å handle. Og føler meg såpass "overkjørt" at jeg sier at det ikke blir noen handel i den butikken.

Greit nok. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor maling som er på prøveboks vil flasse? Stemmer det han sier, eller lyver han for å få meg til å kjøpe flere liter med maling?

Er det andre ingredienser i maling som er på prøveboks enn i maling som ikke er i prøveboks? :klo: Føler nemlig ikke for å kjøpe tre liter maling grunnet noen få flekker. Men tør ikke å kjøpe en enkel prøveboks et annet sted, hvis det er slik at ekspeditøren forteller sannheten.

Håper at noen kloke sjeler kan svare, for jeg vil gjerne bli ferdig med maling og beising av hus nå som det endelig er litt oppholdsvær igjen :hoppendeglad:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å skrive at jeg gikk ut av butikken og at det ikke ble noen handel av maling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig merkelig ut..

Er ikke innholdet i prøveboksen AKKURAT det samme som i en 10 liters spann? Er det ikke det som er meningen, slik at man kan TESTE produktet og fargen? Jeg synes dette høres svært merkelig ut, og ville nok dratt til en annen forhandler..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager; for en tragisk mann!

Jeg har ikke peiling på maling, men jeg har aldri hørt om at prøvemaling er av annen kvalitet enn i den store bøtta! Uansett passer ikke denne ekspeditøren som selger! Jeg tror han burde sitte for seg selv i et lite kott, og flytte papirer!

Endret av Anjah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror leder av butikken ville blitt glad for å høre om dine opplevelser med denne selgeren..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Aj da.

Jeg var i maleavdelingen på Maxbo, og skulle male sprosser (eller hva det nå heter) på ei kjellerdør, og fikk da ANBEFALT å kjøpe en prøveboks, siden det var nok til 6 små lister på under 40 cm og 1cm i bredden.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke særlig peiling på dette, men jeg trodde at prøvemaling var en standardtype uansett, f.eks. veggmaling med glans 10, og at man bare kjøper det for å se fargen. Sånn er det ihvertfall der jeg kjøper maling. Så kanskje hvis du skulle ha tremaling og murmaling, fungerer det ikke med vanlig veggmaling? Men fyren er jo en dust uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveboksene inneholder samme maling som de store spannene.

Ta kontakt med butikksjefen i denne butikken, send også gjerne inn skriftlig klage på behandlingen du fikk.

Dersom det hadde vist seg at han hadde rett ang malingen, skulle han uansett ikke oppført seg på denne måten.

Send gjerne inn skriftlig klage til hovedkontoret også slik at de vet hva som foregår i butikker rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Klag til sjefen. Folk kan ikke oppføre seg på den måten. Greit at man kan holde seg for god for å klage når folk gjør en feil uten å være klar over det, men denne fyren lyver så det renner og oppfører seg som en idiot. Hadde jeg vært sjefen der, ville jeg ikke hatt en sånn ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tappet maling i prøvebokser, og det er akkurat samme malig som i de større spannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Helt enig! Klag til sjefen. Folk kan ikke oppføre seg på den måten. Greit at man kan holde seg for god for å klage når folk gjør en feil uten å være klar over det, men denne fyren lyver så det renner og oppfører seg som en idiot. Hadde jeg vært sjefen der, ville jeg ikke hatt en sånn ansatt.

Helt enig. Om det så var forskjell på malingen burde han ha forklart det på en skikkelig måte i stedet for å bare insistere uten å gi noen grunn for det.

Skriv en epost til butikksjefen du, gjerne med link til denne diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvebokser er gjerne maling som er beregnet for panel utvendig. På mur bruker du enten silikat, silikonemulosjon eller en max for mur, om du bruker Jotun sine produkter. På vinduer er det anbefalt å bruke en som er beregnet for dette, noe prøveboksene ikke er. Malingen som er beregnet for vinduer, dører og vindskibord er sammensatt litt annerledes enn den som er for vegg. Den er blankere og mer slitesterk, og mer holdbar.

Menjeg skjønner ikke hva du mener helt.. Du snakker om beising av huset? Har du beiset veggene og sølt beis på vinduene og muren? Mulig han har misforstått noe her, slikt det høres ut, for om du beiser på malt flate vil det flasse.

Slik jeg leser inlegget ditt, har han ikke prøvd å finne ut hva det er du egentlig er ute etter, og du visste det vel ikke selv heller, og dermed blir det fort klinsj og misforståelser. Jeg selger selv maling, og i mange tilfeller aner ikke kunden hva de skal ha, og når man prøver å finne ut av det så skjønner de ikke noe av hva man spør om (sier IKKE at det er tilfellet her). Hvit maling finnes i tusen ulike kulører og i mange ulike varianter, noen typer kolliderer med hverande og vil gi flassing som resultat.

Men ja, han virket uhøflig og lite serviceinnstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. Nå har jeg for moroskyld snakket med en annen malingsbutikk for å høre hva de sa. Og de sa at det ikke var noen forskjell. Heldigvis ringte jeg til jotun først. Og de sa noe tilsvarende som bruker rett over meg sa.

Vet ikke om jeg orker å klage. I såfall må det være for at de lar løsemiddelskadede folk med kort lunte jobbe med service.... Har hørt at folk med løsemiddelskade desverre kan bli litt slik: :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

tja, selv om en kan si sitt om oppførselen til ekspeditøren så vil jeg påstå han har delvis rett. utendørsmaling flasser og det er ikke noe en kommer vekk fra. på en annen side spørs det om malingen ville ha flasset på et så lite område som det du spør etter. Det finnes egen maling til vinduskarmer som er mer slitesterk og litt blankere enn annen utendørsmaling.

jeg har skrevet denne guiden til maling på diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...