Gå til innhold

Husvask sponset av arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er gift med en mann som jobber veldig mye, han er en kjempe-ressurs for arbeidsgiver.

Pga. jobben blir det lite tid til husarbeid. Vi har en rettferdig fordeling hva angår hente og bringe i b.hage, deltagelse i foreldremøter, dugnader etc, men jeg syns fordelingen av husarbeid er urettferdig (matlaging, rydding av kjøkken og andre rom, klesvask, pakking av b hg utstyr, oversikt over økonomi, betale regninger, hagearbeid ...). Mannen min er også litt "gjerrig", han syns f.eks det er dyrt å betale et privat firma for å vaske, selv om han er høytlønnet i manges målestokk. Vi hadde en stund svart vaskehjelp til 150 kr/timen, men mannen min er også litt paranoid og var livredd for tyveri, så det ble for stressende, i.o.m. at en av oss alltid måtte være hjemme når hun kom (kunne ikke legge ut nøkkel fordi han var redd hun skulle kopiere den), og da kunne vi jo like gjerne gjort jobben selv.

Så jeg lurer på: er det mulig å ha vaskehjelp betalt av arbeidsgiver, som et frynsegode (skattbart frynsegode)? Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan går man fram?

mvh

3barnsmor i full jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men korrekt meg om jeg tar helt feil - men blir det ikke samme stresset med ekstern vaskehjelp dersom arbeidsgiver betaler?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha... tenk om jeg skulle bedt arbeidsgiver til samboer om å kompansere for det samboer ikke får gjort i heimen i de periodene han jobber overtid.

Da tror jeg at det første jeg skal be om er en som kommer hjem til oss å tilfredsstiller meg seksuellt, for mannen er for sliten for sex om dagen :sengekos:

• Liker 2
Skrevet

Det er flere som har en slik ordning. I teorien kan man be om hva som frynsegode, så det er bare for mannen din å spørre sjefen. Som regel er de mer interessert i å gi ut frynsegoder enn ren lønn, da det blir billigere for bedriften.

Gjest Gjest
Skrevet

Men hvordan gjør man det i praksis, firma sender regning til arb.giver, arb.taker fører verdien/totalsum opp i ligninga, og så beregnes en skatt av det....? Er det ikke mye styr?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er gift med en mann som jobber veldig mye, han er en kjempe-ressurs for arbeidsgiver.

Pga. jobben blir det lite tid til husarbeid. Vi har en rettferdig fordeling hva angår hente og bringe i b.hage, deltagelse i foreldremøter, dugnader etc, men jeg syns fordelingen av husarbeid er urettferdig (matlaging, rydding av kjøkken og andre rom, klesvask, pakking av b hg utstyr, oversikt over økonomi, betale regninger, hagearbeid ...). Mannen min er også litt "gjerrig", han syns f.eks det er dyrt å betale et privat firma for å vaske, selv om han er høytlønnet i manges målestokk. Vi hadde en stund svart vaskehjelp til 150 kr/timen, men mannen min er også litt paranoid og var livredd for tyveri, så det ble for stressende, i.o.m. at en av oss alltid måtte være hjemme når hun kom (kunne ikke legge ut nøkkel fordi han var redd hun skulle kopiere den), og da kunne vi jo like gjerne gjort jobben selv.

Så jeg lurer på: er det mulig å ha vaskehjelp betalt av arbeidsgiver, som et frynsegode (skattbart frynsegode)? Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan går man fram?

mvh

3barnsmor i full jobb.

Vask selv! Fest kluter på barna, albuer og knær, så kan de krabbe rundt og vaske gulvet. Jeg har flere ideer, hvis du vil ha hjelp :)

• Liker 2
Skrevet

Det er fullt mulig. Hvordan det skattlegges vet jeg ikke, men tror ikke det er faste satser, så jeg antar regningen arbeidsgiver betaler blir regnet som grunnlag for skatt. Dette er ikke et uvanlig frynsegode for folk som jobber mye, men heller ikke det vanligste.

Skrevet

Regningen kan sendes direkte til arbeidsgiver, men mer vanlig er det at man betaler selv, og så får pengene tilbake sammen med lønnen. Den vil da bli ført opp på lønnsslippen som skattbar inntekt.

Gjest Okusan
Skrevet

Bare vær obs på at totalinntekten også øker selv om man trekker skatt som skal utligne "vaskebeløpet", hvis du skjønner hva jeg mener.

Vi fikk flytting, flyttevask og maling av leiligheten dekket av min manns arbeidsgiver- og 15000 i skattesmell året etter, totalt uventet siden dette allerede var trukket fra. Litt surt, ja.

Men har din manns arbeidsplass vaskehjelp som frynsegode, da? Det er jo greit nok hvis de har det, da kan han ønske seg det i en lønnsforhandling. Men hvis de ikke har det kan det jo bli litt kleint å være førstemann som spør... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Bare vær obs på at totalinntekten også øker selv om man trekker skatt som skal utligne "vaskebeløpet", hvis du skjønner hva jeg mener.

Vi fikk flytting, flyttevask og maling av leiligheten dekket av min manns arbeidsgiver- og 15000 i skattesmell året etter, totalt uventet siden dette allerede var trukket fra. Litt surt, ja.

Men har din manns arbeidsplass vaskehjelp som frynsegode, da? Det er jo greit nok hvis de har det, da kan han ønske seg det i en lønnsforhandling. Men hvis de ikke har det kan det jo bli litt kleint å være førstemann som spør... :sjenert:

Hm.. Hvis f.eks arb.giver betaler 40 000 kr pr år for vask, så vil arb.takers totalinntekt øke m kr 40 000. Hvis man har lønn på ca 1 mill, så vil vel ikke dette utgjøre noen stor sum skattemessig,, man betaler jo allerede toppskatt? Men vil det egentlig utgjøre noen forskjell, om man betaler av egen lomme el om arb giver betaler og man deretter skatter av det?

Skrevet

Klart det - skatten utgjør jo ikke 100% av inntekten. Men det vil fremdeles være en kostnad selvsagt.

Skrevet

Om han tjener så godt kan han vel betale for dette selv?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som dere er veldig gjerrige. Tjener fett, men vil ikke betale noen for husvask som dere selv ikke gidder.

La han jobbe mindre da, og delta mer hjemme. Men du vil vel helst ikke være uten pengene han tjener. Vel, det er medaljens bakside. Menn som tjener godt, må nok dessverre ofre noe hjemme. Fruen forstår ikke det, men vil gjerne leve fett. Mitt råd er å godta en mindre inntekt eller vaske dritten din selv.

Om arbeidsgiver vil betale, så gjør han vel sikkert det. Men sånne folk som dere gjør meg faktisk litt flau. På vegne av de som knapt har penger til å leve for, 2-3 jobber, og sliter ræva av seg med hus og barn i tillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men vil det bli noe "billigere" om man må betale skatt av frynsegodene enn når man betaler svart slik de har prøvd?

Og vil man kunne stole mer på vaskefirmaer kontra en som jobber svart?

At man har råd til/ønsker vaskehjelp forstår jeg veldig godt i en stressende hverdag, skulle ønske jeg hadde råd til det selv mange ganger.

Og har firmaet det som ett frynsegode er det jo helt strålende. Men TS fremla spørsmålet sitt på en litt feil synes jeg.

Skrevet

Det er billigere for arbeidsgiver å betale direkte ja. Blant annet slipper de å betale arbeidsgiveravgift, pensjon og feriepenger av summen.

Men skjønner ikke at det skal gjøre mannen din sikrere på at ikke vaskehjelpen stjeler fra dere da...

Skrevet

Hvis mannen stoler mer på et vaskefirma han er sikker på å få tak i om noen blir borte, enn en svart vaskehjelp han ikke kjenner og vanskelig kan anmelde, så er vel det helt greit?

Uansett er det vel greit å ønske å bruke hvit arbeidskraft syns jeg.

Om det er billigere å skatte av hvit eller betale selv svart, kommer jo an på prisene de får, vanskelig å svare noe smart om.

Skrevet

Om arbeidsgiver vil betale, så gjør han vel sikkert det. Men sånne folk som dere gjør meg faktisk litt flau. På vegne av de som knapt har penger til å leve for, 2-3 jobber, og sliter ræva av seg med hus og barn i tillegg.

enig med denne..

AnonymBruker
Skrevet

Det er billigere for arbeidsgiver å betale direkte ja. Blant annet slipper de å betale arbeidsgiveravgift, pensjon og feriepenger av summen.

Men skjønner ikke at det skal gjøre mannen din sikrere på at ikke vaskehjelpen stjeler fra dere da...

arbeidsgiver må selvsagt betale arbeidsgiveravgift!! det beregnes av alle skattepliktige naturalytelser!

Men arbeidsgiver slipper å inkludere beløpet i feriepengegrunnlaget, grunnlaget for beregning av timesats for overtid, samt grunnlaget for OTP.

Skrevet

arbeidsgiver må selvsagt betale arbeidsgiveravgift!! det beregnes av alle skattepliktige naturalytelser!

Men arbeidsgiver slipper å inkludere beløpet i feriepengegrunnlaget, grunnlaget for beregning av timesats for overtid, samt grunnlaget for OTP.

Beklager, my bad. Noen frynsegoder er fri for arbeidsgiveravgift, men vaskehjelp er ikke en av dem.

Likevel vil totalutgiften for arbeidsgiver og arbeidstaker bli lavere, ettersom det betales skatt på faktisk dekning og ikke bruttobeløpet som arbeidstaker må tjene for å dekke tjenesten selv. Altså kan man nå like langt i praksis med lavere lønnsøkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...