Gå til innhold

Spm til dere som trener 5 ganger/uka

ElleVille

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvordan dere som trener mange dager etter hverandre legger opp treninga?

Jeg trener styrke og kondisjon, og kondisjon kan jo selvsagt trenes oftere, men etter styrketreningen trenger jeg ofte minst to-tre dager til resitusjon.

Hvordan fikser dere dette?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sandix

5 km løping > styrketrening 3 dager i uka.

10-15 km løping 2 dageri uka.

Dette var tidligere, trener ikke så mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da skjønner jeg.

Har fått inntrykk av at noen trener styrketrening 5 ganger i uka (med godt resultat), og da måtte jeg ha gått glipp av noe. Jeg er nemlig ikke i stand til det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amanda.

Jeg trener styrketrening fem dager i uken. Da er det en selvfølge at ikke alle musklene kan trenes hver gang. Musklene trenger restitusjon, det har du helt rett i.

Når jeg trener såpass mye styrketrening, splitter jeg muskulaturen. Trener en dag bryst og skuldre, dagen etter rygg, deretter en dags pause. Så er det armene en dag og deretter beina en dag. Pause en dag. Så begynner programmet på nytt igjen.

Økten tar i overkant av en time. Ved hver øke trener jeg mage som en del av oppvarmingen. Det er igrunnen vanskelig å overtrene magen så det går helt greit.

Greit å ha litt kondisjonstrening også. Akkurat nå er sykkelen et godt alternativ. "Sykletiljobb" er kjekt. Nesten gratis trening sånn tidsmessig. Kondisjonen blir bra og intensiteten kan varieres alt etter hva en er i form til.

Så det går an.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener karate ca.5 dager i uka eller mer,men det er aldri jeg,nesten som legger opp treninga..De er jo trenern.Men på mandager er jeg hjelpetrener for småbarn,tirsdager har jeg "pensum"trening,onsdager trener jeg "kata",torsdager "basic" og fredager "fighting".Lørdagene "kata" og søsndagene "fighting"..Men lørdag og søndag er ikke hver uke...Varmer alltid opp først på alle treningene,gjerne med sparring,lett løping/lett jogging,harn,mye mer...*Veldig sosialt..*

Hilsen Yvonne...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg angående styrketrening, Rita. Det burde jeg jo tenkt meg til.

Har et spørsmål angående akkurat det;

hvor lenge hadde du trent når du begynte med split?

Jeg har trent styrke i rundt 6 mnd nå, og trener fremdeles alle muskelgrupper på en dag. Det tar forferdelig lang tid før jeg "er klar" etterpå, litt kjedelig, og vurderer derfor å splitte det opp.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen Amanda.

Jeg mener at jeg trente styrke i et år, før jeg splittet programmet. Kanskje mer, kanskje mindre. Det er en stund siden.

Det er flere forhold som spiller inn hvorvidt du bør splitte treningsprogrammet ditt. Trener du intens, så er det klart en fordel. Treningen tar mindre tid og du konsentrerer deg bedre.

Instruktøren din vil sikkert hjelpe deg med å finne de riktige øvelsene dersom du splitter.

Muskulaturen bør både føles og være ganske gjennomtrent før du går over på split-program. Splitter du, så trener du jo ganske intens på en gruppe muskulatur ad gangen. Da kan det lettere oppstå belastningsskader i f.eks. sener og rygg, som er sårbare punkter. Det er mulig det kan gå greit, dersom du har trent noe annet tidligere. Altså at kroppen din er vant til å jobbe litt. En kropp som egentlig er lite trent, bør forsåvidt ikke belastes med 5-dagers styrketrening, uansett. Det blir for statisk og man går fort lei.

Du bør i alle fall ha sett en utvikling i forhold til styrke og størrelse på musklene dine.

Dersom du splitter programmet, bør du også tenke på at du kan variere intensiteten. Det vil si at du i perioder kjører lav belastning og flere reps. Det er veldig greit dersom du føler deg sliten og "sur" i muskulaturen. Kjør gjerne en måned lett for neste måned å gå over til tyngre belastning/ maksløft og naturlig nok færre reps.

Variasjon er ofte motiverende og også utviklende.

Blir du i perioder lei, så dropp treningen litt. Et par ukers opphold i ny og ne, er positivt.(Min erfaring!!!)

Etter treningen er det en stor fordel å strekke godt, spesielt den muskulaturen du har trent. Da kommer musklene seg fortere. I tillegg er det lurt å spise f.eks. en banan rett etter treningsøkten. Det er lett fordøyelig og kroppen får tilført hurtig karbohydrater.

Gå gjerne inn på web siden http://www.iform.no. Der finner du en del tips om trening, også styrketrening og hvilke øvelser som er nyttige.

Lykke til. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ikke trene styrketrening hver dag, iallefall i følge ekspertene. man bryter mer ned da, enn å bygge opp. Jeg trener kondisjon hver dag, sykler 45 minutter og styrketrening annenhver dag. Får aldri "gangsperre" etter treningsøkter. Svømmer innimellom også når jeg får tid.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare kommentere to ting:

- Alle kan splitte et program. split betyr ikke at en MÅ trene hardt. En kan splitte for å bruke mindre tid f. eks.... Amanda, dersom du er sliten med det progr du har nå: del et opp, eller få noen til å lage et nytt til deg. Du må da si ifra hva du vil: bli sterkere, større, mer uthldende, eller vedlikeholde/forebygge.

- En kan trene styrke 5 ganger i uken når en trener forskjellige muskler hver gang! en kan trene armer 5 ganger i uken dersom en trener utholdenhet også.... det blir det samme som å løpe/sykle 5 ganger uken; da bruker en bena hver gang...

Lykke til!

Mann70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...