AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Jeg er 18 og bor i en leilighet med mamma og en 24-årig bror. Det er som å bo i en svinesti - det ser ikke ut her, med unntak av badet og rommet mitt som er i underetasjen. Jeg prøver å vaske og rydde så ofte jeg kan, men med to andre voksne folk i hus som bare lar tingene sine ligge, fat og bestikk på stuebordet og klær absolutt over alt, så blir det for mye for meg. Minst en gang i uken sier jeg til begge to, "kan dere ikke hjelpe til?" og de gjør det, men dagen etter er det tilbake til det gamle. Jeg sier til og med "Herregud, det blir jo ikke mye å rydde hvis dere bare rydder opp etter dere!" men de vil ikke høre. Jeg kan ikke la det ligge heller, for det er hauger med klær og bananfluer og råtten mat over alt. Det er rett og slett ekkelt. Vi flyttet hit for to år siden, og broren min har ikke vasket eller ryddet rommet sitt en eneste gang. Man kjenner stanken av skitne klær og gammel mat selv om han har døren lukket! Vil spy hver eneste gang jeg går forbi... Det er så slitsomt å ha det så rotete og skittent hele tiden, så jeg holder meg for det meste på rommet mitt. Ikke kan jeg ha folk på besøk heller, og det er superleit... Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Du kan flytte for deg selv? Det er det eneste jeg vil, men hun manipulerer meg og sier alle mulige ting for å få meg til å bli. Jeg er ikke ansvarlig nok, jeg hadde aldri klart meg uten henne, osv. Hun har ikke jobb og jeg VET jeg blir tvunget til å bo hjemme slik at hun skal utnytte meg og pengene jeg tjener, men jeg klarer ikke å rive meg løs - jeg får så dårlig skyldfølelse.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 auda..du må nok rive deg løs få hjelp av en veninne eller noe.kom deg vekk før hun syker deg ut i tilleg.du har da ikke ansvar for din mor!! se på leilighet/hybel den dag i dag..sett inn anonnse i avisen.dette klarer du fint skal du se..masse lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 auda..du må nok rive deg løs få hjelp av en veninne eller noe.kom deg vekk før hun syker deg ut i tilleg.du har da ikke ansvar for din mor!! se på leilighet/hybel den dag i dag..sett inn anonnse i avisen.dette klarer du fint skal du se..masse lykke til!!
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 Du bør nok på eigne bein, ja. Det høyrest tvert imot ut som om det er ho som er redd for å ikkje klare seg utan deg. Du spelar tydelegvis ei viktig rolle for at det skal fungere heime hos deg. Når du flyttar ut (for det skal du, kjære) må dei to ta ansvar sjølve. Det blir smertefullt for dei, men også veldig nyttig å få testa om dei får til nettopp det. Du virkar som om du er klok og sterk nok til å klare deg sjølv, så det syns eg du skal prøve. Går du på skule? Har du ein rådgjevar på skulen? Snakk med h*n, og få støtte og hjelp til å finne deg ein plass å bu, søke om stipend osv.. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #7 Skrevet 19. juli 2011 Jeg går ikke på skole for tiden, men jeg jobber og tjener absolutt nok i måneden til at jeg skal klare å bo for meg selv. Min mor har diverse psykiske lidelser som gjør at hun ikke aksepterer forandring like lett som andre, og jeg tror også dette er en av grunnene til at hun ikke vil gi slipp. Vi har ikke så godt forhold heller, ingen av oss, så jeg fatter ikke hvorfor jeg synes det er så vanskelig å komme seg vekk - jeg skjønner ihvertfall at jeg MÅ det, eller så blir jeg gal. Jeg har en venninne som er veldig gira på å hjelpe meg med alt, for hun skjønner veldig godt hvordan det er å bo her og jeg er utrolig takknemlig for at jeg har henne.
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Eg håper du får det til, du høyrest ut til å vere ein som alltid vil klare deg. Det går bra! Ver open, ta imot hjelp og støtte, og allier deg med gode folk, så vil det helst gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå