Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å kjøpe ski klær nå på sommeren, så kanskje jeg finner det billig.

Men jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg trenger på en fjelltur, og vil ikke gå til butikken, sist jeg gjorde det, ville de selge meg det dyreste av det dyre.

Har dere noe tips? setter kjempe pris på alle tips:)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest gutt92
Skrevet

Godt innapåtøy (ullstilongs og overdel), GODE sokker, og ikke flere lag, for det blir kaldt om det er mye luft mellom plagg...

Så er det å finne ei godt vinterjakke og bukse, helst vanntett.

Jeg står mye på twintip, både urbant (raile på rekkverk osv) og i løypene og da blir det mye knall og fall! Jeg har VELDIG mye erfaring med kulde og våthet sånn sett, så se etter noe som er rundt 4000 K vanntett... Desto flere "K" det står, desto bedre!

Dette er for å stå på ski på vinteren sant? I såfall trenger du noe vanntett og noe som er godt foret.

Med mindre du skal stå på ski i under -20 grader som meg så trenger du ikke noe superdyre greier. Ikke uansett egentlig, om du er flink med innapåtøyet... Kunne NESTEN holdt med en vindtett jakke om du hadde skikkelig godt undertøy.

Er mange nettsider du kan se på da? Kan sikkert bla fram noen om du har nytte av det jeg skriver.

Skrevet

Godt innapåtøy (ullstilongs og overdel), GODE sokker, og ikke flere lag, for det blir kaldt om det er mye luft mellom plagg...

Her er jeg grunnleggende uenig. Jo flere lag, og luft mellom lagene er akkurat det som isolerer best. Dette er velprøvd og er standarden i Forsvaret.

Ytterst trenger man noe vindtett, og ev skall med den vanntettheten man trenger for forholdene. Det er jo større fare for snø enn regn på vinteren og jo kaldere det er jo mindre har du behov for vanntetthet (som vil hindre å slippe ut svette jo mer vanntett det er). I polare strøk er det faktisk vanlig å bruke bomullsjakker da disse puster veldig godt forutsatt at det er tørt!

Ved våt nedbør trenger du skalljakke. I de tilfellene er jo det også litt varmere.

Anbefaler undertøy av ull eller av type brynje. Brynjen har små hull som fanger luften og isolerer deg mot kulden.

Over brynjen, avhengig av temperatur, kan du ha et lag med ullundertøy. Så har du jakken over der igjen.

De beste kjøpene var antageligvis på slutten av sesongen i vår så jeg har ingen konkrete tips om hva som er billig nå.

Det som er greit å ha er, som jeg nevnte, brynje, tynt eller tjukt ullundertøy, skalljakker, tynne og tykke ullsokker, buff el tilsv i ull, vindvotter todelt (undervott+overvott).

Sistnevnte er definitivt det varmeste alternativet. Står du på ski og er i aktivitet har du ikke behov for den isoleringen med mindre det er veldig kaldt.

Gjest gutt92
Skrevet

Nå tenkte jeg på føttene, jeg da.. Selv så bruker jeg jo overdel, trøye, genser og jakke liksom, men har prøvd flere par sokker, men da fryser jeg ihjel, men når jeg har et GODT par sokker som sitter tight, da fryser jeg ikke. Men det har litt å si på passform på skoen også da. Mine er litt romslige, så derfor det blir lett kaldt på føttene mine.

Skrevet

Nå tenkte jeg på føttene, jeg da.. Selv så bruker jeg jo overdel, trøye, genser og jakke liksom, men har prøvd flere par sokker, men da fryser jeg ihjel, men når jeg har et GODT par sokker som sitter tight, da fryser jeg ikke. Men det har litt å si på passform på skoen også da. Mine er litt romslige, så derfor det blir lett kaldt på føttene mine.

Da misforstod jeg, men uansett vil prinsippet være det samme. Luftlommer som er inn mot foten vil bidra til mer isolasjon enn helt tett stoff. Problemet med beina er at flere par med sokker kan gi mer friksjon og derfor gnagsår. I tillegg er det en fare for at fuktigheten ikke kommer ut. Blir du våt blir du kald. Derfor er det bedre med litt tykke, luftige labber i støvlene. I militæret lærer man at vinterstøvlene skal være et nummer større enn sommerstøvlene slik at man får plass til en tykkere sokk, eller flere sokker. Undersiden av sokken vil alltid bli komprimert derfor er det viktig med en såle som ikke leder for mye varme. Gummi er ideelt der.

Med isolasjon så kan du også oppnå det du sikkert har merket. Kjøleskapseffekten. Når du isolerer så holder du ikke bare kulden ute, du risikerer også å holde den inne. Dersom sirkulasjonen i beina er dårlig ved at du ligger, sitter eller er generelt inaktiv så risikerer du å bli eller føles kald på beina.

Og jo mer luft som isolerer, jo lenger tid tar det å varme den. Den beste "medisinen" mot kalde (tørre) bein er å gå, jogge eller hoppe. For våte bein gjelder det å skifte til tørt så fort som mulig.

Gjest gutt92
Skrevet

Jaja, sant så sant, men det kan liksom ikke være hvilket som helst sokkepar heller, for det har jeg prøvd og da frøs jeg ihjel! Men jeg har i hvertfall funnet tykke sokker best! Og en skistøvel med bra passform er bra!

Men man blir litt kaldt uansett da, om det er -20... Er det -4 så kjenner man det ikke liksom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...