M0niq Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Min søster er 20 år, har ikke jobbet noe særlig tidligere bortsett fra et par sommerjobber da hun var yngre. Hun er veldig beskjeden og stille, noe jeg tror er et problem med tanke på det å ringe og på jobbintervju. Har gått helsefagfarbeide 2 år på vgs, men mangler lærlingetiden som hun skal ta neste høst. Var meningen at hun skulle studere, men klarte og stryke på matteeksamen og ble derfor for sein til og søke lærlingeplass som hadde frist 1. mars(?). Har nå søkt på flere jobber, men fått enten avslag eller ingen svar. Har søkt på alle stillingene som hun er kvalifisert for inne på NAV sine sider. Har hun virkelig ikke rett på noen økonomisk støtte? Hun kan ikke leve på foreldrene våre dette året. Det har ikke de noen økonomi til.
anita871 Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidssøker/180208.cms Tror hun må melde seg som arbeidledig hos nav og søke om dagpenger.
M0niq Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2011 Men for og få dagpenger på hun ha tjent minst 1 G siste 12 mnd.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 Min søster er 20 år, har ikke jobbet noe særlig tidligere bortsett fra et par sommerjobber da hun var yngre. Hun er veldig beskjeden og stille, noe jeg tror er et problem med tanke på det å ringe og på jobbintervju. Har gått helsefagfarbeide 2 år på vgs, men mangler lærlingetiden som hun skal ta neste høst. Var meningen at hun skulle studere, men klarte og stryke på matteeksamen og ble derfor for sein til og søke lærlingeplass som hadde frist 1. mars(?). Har nå søkt på flere jobber, men fått enten avslag eller ingen svar. Har søkt på alle stillingene som hun er kvalifisert for inne på NAV sine sider. Har hun virkelig ikke rett på noen økonomisk støtte? Hun kan ikke leve på foreldrene våre dette året. Det har ikke de noen økonomi til. Sosialstønad
punkyB Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Virker jo ikke som om det er noe 'galt' med henne - men kunne kanskje trenge hjelp/støtte til å søke/finne seg en jobb ? Er jo mye man kan gjøre på egenhånd med å ta direkte kontakt med potensielle arbeidsgivere osv. Ang. støtte må hun jo ta kontakt med NAV/sosialkontor. Der får hun jo også høre hvilke andre muligheter hun har ang. jobb/kurs+++.
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 Det burde vere fullt mogeleg å få hjelp på NAV-kontoret i jobbsøkeprosessen, og kome seg inn som pleiemedhjelpar på ein institusjon eller liknande.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #7 Skrevet 19. juli 2011 Hun har rett til sosialstønad selv om hun bor hjemme. Hun og foreldrene må ha en skriftlig avtale om beløp og hva som dekkes. F.eks. at husleie som inkl. strøm er på 2000 i måneden og at mat betales utenom. Da vil hun få til livsopphold (mat og andre utgifter) samt det det koster å bo.
Casall Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Er ikke noe frist for å søke lærlingplass, det er bare å ta kontakt med den konkrete bedriften. Men vet ikke om man må ha bestått alle fag, da.
M0niq Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2011 Var påbygging hun Strøyk i da. Søknad om lærlingeplass gjøres vistnok gjennom vigo nå :/ etter det jeg har forstått.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #10 Skrevet 20. juli 2011 Var påbygging hun Strøyk i da. Søknad om lærlingeplass gjøres vistnok gjennom vigo nå :/ etter det jeg har forstått. Jeg søkte midt i skoleåret. I november, faktisk. Jeg gikk inn på siden til min kommune, fant lærlingsplassene. Sendte alle en mail eller ringte. I løp av to uker hadde jeg en lærlingsplass, så nei, du MÅ ikke søke gjennom Vigo. Bedriften satte opp kontrakten, og sendte til utdanningsetaten. Vi fikk respons innen fire uker at den var godkjent. Et par bedrifter hadde også lagt ut stillingsannonser på finn.no om at de søkte lærlinger, de søkte jeg også på, selvfølgelig. Om man søker i mars, så selvfølgelig, kan man søke gjennom Vigo. Det er også mye lettere fordi da slipper du å ringe rundt selv, men det er IKKE noe man må. En jeg gikk i klasse med fikk lærlingsplass selv i februar, og hun søkte ikke gjennom Vigo. Hun gjorde akkurat det samme som meg. Rett, og slett, fordi hun hadde funnet et par bedrifter som hun VILLE ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå