Gjest huldreline Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Kan ikke hjelpe for det, men jeg blir sint og rustrert når tenåringene mine sitter inne foran tv og data når det er full sommer ute.. Hadde en sjelden dag i går med flott sommer og jeg reiste på stranda med minstemann. De ville ikke være med for det var for kjedelig. På stranda er det selvsagt mange de kjenner, så kjedelig hadde det nok ikke blitt...Når jeg kommer hjem rundt seks, så har de ikke vært ut av huset, men kost seg med både chips og is foran dataen og tv..Jeg syns det er sløvt og har gitt de både tv og dataforbud de to neste dagene... Andre dager har jeg gjemt tv-kortene og laget nye passord på maskinene, men denne gangen lovet de at de skulle være ute.. Overreagerer jeg? Hvordan gjør dere dette? Lar dere bare ungene styre dette selv? Mine er 13 og 15.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Vi sier at de rett og slett må ut og at pc kun er tillat om kvelden og i regnvær når det er sommer.
Gjest Heloise Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Er ikke alle som liker typiske aktiviteter som strand, soling, bading, eller folk. Jeg har aldri vært av den typen, situasjoner som det er faktisk veldig ubehagelig for meg og sikkert for andre også. Dette er ikke noe jeg har utviklet som voksen men noe jeg har "slitt" med siden jeg var barn. 2
Gjest Safe Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 Til og med Sokrates klagde på ungdommen for 2500 år siden. La dem nå slappe av litt. Hvorfor må de ut egentlig? Gi dem tran, så får de ihvertfall ikke D-vitaminmangel.
Redbull Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Enig med deg TS. Ta tv kortet og lag passord på nettet tv og data er ok på kvelden og når det regner/blåser kraftig
Fluffe Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 Forstår de som ikke vil ut jeg. Det er ikke alle som syntes det er så utrolig gøy å være ute i varmt vær osv. For noen kan det å bade, være gørr kjedelig. Heller ikke alle som ønsker å bli brun osv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #7 Skrevet 19. juli 2011 Jeg er snart 30 år, og hater å være ute. Spesielt når det er varmt. Jeg takler det bare ikke, og vil heller sitte inne i et kjølig rom med tv og facebook. Synes de skal få bestemme dette selv. 5
Fluffe Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Jeg er snart 30 år, og hater å være ute. Spesielt når det er varmt. Jeg takler det bare ikke, og vil heller sitte inne i et kjølig rom med tv og facebook. Synes de skal få bestemme dette selv. Enig. Har en kamerat på 23år som sliter skikkelig i varmen. Er tortur å gå ut når det er varmt/lummert.
Gjest Okusan Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Vi har begrensninger på pc og tv uansett vær, og det kommer vi til å fortsette å ha. Meg bekjent finnes det også andre ting å finne på innendørs hvis varmen er så fæl og det er gørr å bade (og for å foreta en kvalifisert gjetning er det ikke det som er problemet heller, men mer det at det er mer morsomt å spille hele dagen). Jeg skjønner deg veldig godt hvis du ikke gidder å la en 13-åring sitte på rompa hele dagen og spille data, og synes ikke du er kjip hvis du setter begrensninger! 1
DysterPytten Skrevet 19. juli 2011 #10 Skrevet 19. juli 2011 Husker det der irriterte meg skikkelig på sommeren da jeg var yngre, for foreldrene mine var (og fortsatt er) akkurat som deg. Synes du skal tenke på at tenåringene (så fremst de er av den litt eldre sorten, tenåring er du helt til du blir 20) kan bestemme dette selv. Jeg var av typen som ikke likte sol og følte meg uvel i varmen. Fikk soleksem og rød hvite på øynene (øynene mine liker ikke sol, selv med solbriller) som gjorde atj eg fikk en intens hodepine, bare jeg så at det var sol ute. Da tok jeg meg heller en tur på kvelden mens det enda var lyst ute, men sola var gått ned. Da kunne det hende at foreldrene mine ikke så meg på mange timer. 4
baltazar Skrevet 19. juli 2011 #11 Skrevet 19. juli 2011 (endret) Det er en naturlig utvikling i vår digitaliserte verden at barn velger det som er morsomt og lettvindt. Jeg lekte cowboy og Indianer, spilte slåball på snuplassen og fotball på sletta fordi jeg ikke hadde andre valgmuligheter. I dag tror jeg ikke barn en gang vet hva Cowboy og Indianer er, det er ingen tvil om at det er dataen som er den største trusselen da det skapes avhengigesdannende spill, de kan sitte i hvert sitt hjem og spille onlinespill med hverandre, det twittres, det blogges og det flørtes over div nettsider. Så da blir spørsmålet: Hvorfor skal han gidde å bli med på stranda når han kan sitte foran pc'n eller playstation og spise chips og gjøre ting som er mye artigere? Om jeg fikk valget når jeg var barn/tenåring på 80 tallet så er det ingen tvil om at jeg også haddde holdt meg innendørs. Jeg tror det er viktig å være konsekvent men da er det også viktig å være konsekvent fra barna er små, slik at de har rammebetingelser de er vant med. I en alder av 15 år så kan det være for sent å plutselig starte med harde betingelser. Jeg forstår din frustrasjon men jeg mener det er feil å bli sint og masete på barna da det er vi foreldre som har lagt alle fristelser til rette for dem uten av å være konsekvente fra starten av. Prøv i førsteomgang og være imøtekommende og få en oversikt over hva de gjør når de er på pc. Du må helt klart begrense spill, tv og pc-bruk men vanskelig å foreslå hvor hardt du skal gå frem da jeg ikke vet hvor konsekvent du har vært tidligere. Endret 19. juli 2011 av baltazar
Gjest huldreline Skrevet 19. juli 2011 #12 Skrevet 19. juli 2011 Trådstarter her.... Barna mine trives godt i varmen.. det er ikke det som er problemet her. Jeg har også vært konsekvent med både tv og data gjennom hele oppveksten. Til daglig får de ikke sitte foran en skjerm før klokka 18, men så fort jeg er ute av huset så er de der...Syns det er trist at de ikke greier å finne på ting ute. Når de har venner på besøk, eller er hos venner, så er det som oftest tv og data det går i. Jeg kan være restrektiv hjemme, men det hjelper ikke når andre foreldre lar de sitte hele dagene..
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #13 Skrevet 20. juli 2011 Mange foreldre gjør ikke annet enn å sitte på ræva foran pc'n, med facebook og spill. Da er det direkte komisk at de sier ungene ikke skal gjøre det. 3
nettvenninnen Skrevet 21. juli 2011 #14 Skrevet 21. juli 2011 (endret) Jeg er blant dem som ikke tåler varme og sol så godt, slik at selv jeg som er voksen kan til tider ha vanskelig for å løsrive meg foran dataen under solvær. Og tiden går som kjent litt fort når man diller med ting på dataen. Derfor har vi en regel som strengt tatt gjelder for både meg og (snart) tenåringen. Når det er sol ute (og vi er hjemme fordi vi ikke skal på noe spesielt), så må vi gå ut. En time ute = en time inne/data, to timer ute = to timer inne/data osv. Når det gjelder bading og aktiviteter som foregår borte, så hadde nok tenåringen vært med uansett. Ville ha vært litt rart om mor dro helt alene på slike ting. Endret 21. juli 2011 av nettvenninnen
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #15 Skrevet 28. juli 2011 Har ikke lest hele tråden her, men å ligge langflat på stranda, eller sitte foran PC'en/TV'en - er det mye forskjell? Joda sollyset, men man får D-vitamin andre plasser og. Uansett - si ikke at "ungdommen er lat" bare fordi de slapper av på en annen måte. Da TS var ung fikk hun sikkert og høre "ungdommen nå til dags" et par ganger Jeg er både frisk og sunn! Men velger kanskje en inne-dag istedet for å bade i iskaldt hav eller ligge på en høvelig skitten strand... (tar gjerne pc'en ut på altanen, men den eldre generasjon liker ikke det heller... "les heller en bok". - joda jeg gjør det - på PC'en) 1
Scorpion Skrevet 28. juli 2011 #16 Skrevet 28. juli 2011 Jag ungdommen ut! Det er nå engang du som er sjefen hjemme. De kommer til å takke deg seinere. Om det er så j.... varmt så får de heller sitte i skyggen. Scorpio
Gjest Daenerys Skrevet 29. juli 2011 #17 Skrevet 29. juli 2011 La de holde på. Ikke alle elsker sol og sommer! Og hvis de først har ferie bør de få styre litt selv. Jeg er veldig glad for at jeg ikke ble jagd ut i sola etter jeg var 10-11, fikk bestemme selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå