Allpa Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 (endret) Hei forum medlemmer Noen av dere kan gi meg navnene på de mest kjente norske forfattere å lese. Og hans bøker. Minst den norske forfatteren som er vikdet tigst. Det norsk litteratur er europeisk litteratur, mer ukjent for meg. Takks. Endret 19. juli 2011 av Allpa
Gjest MorAase Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Det kan jo diksuteres i det vide og det brede. Men for en som ikke liker å lese skjønnlitteratur så var Beatles av lars Saabye Christensen den ene boken en har satt skikkelig pris på.
annamaria8 Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Med fare for å være mannssjåvinist vil jeg stemme for Peer Gynt av Henrik Ibsen, og Pan og Sult av Knut Hamsun. 1
Allpa Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2011 ¿Peer Gynt ? ¡Hva mannssjåvinist!... ha,ha,ha,ha.... Det ville være normalt i en kvinne av Ecuador - mitt land. ¿ Du er Latina ? :omg: Jeg foretrekker Lars Saabye Christensen.
Gjest NozMonster Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 bjørnstjerne bjørnson " synøve solbakken" amalie skram " amtmandens døtre" johan falkberget "Den fjerde nattevakt" arne garborg "bondestudentar" jeg elsker norsk litteratur!! og disse er noen av mine favoritter som jeg mener er noen av de viktigste
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 Ingvar Ambjørnsen - Hvite Niggere for eksempel. Erlend Loe - L. Jens Bjørneboe - Uten en tråd. Under en mykere himmel. Jonas. Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve og Charlotte Isabell Hansen Ludvig Holberg - Mascarade. Erasmus Montanus. 1
ludo Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve Lars Saabye Christensen - Beatles,Maskeblomstfamilien, Andre Bjerke - De dødes tjern
Allpa Skrevet 23. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2011 Mer enn nok til å gå inn i verden nordic. Svært takknemlig.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #9 Skrevet 25. juli 2011 "De 4 store" norske forfatterne er: Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland, Jonas Lie og Henrik Ibsen. Dette er gamle og velkjente forfattere som man lærte om på skolen. På Wikipedia: De fire store er et uttrykk som ble etablert av Gyldendal forlag til markedsføringen av dets fire forfattere Bjørnstjerne Bjørnson, Alexander Kielland, Jonas Lie og Henrik Ibsen, som i noen grad tilhørte samme generasjon og var toneangivende innen den realistiske litteraturen i 1860-1890-årene. Wikipedia nevner også Amalie Skram (som jeg personlig har sansen for), og som skrev naturalistisk litteratur. Det står også om et nytt begrep som Bokklubben har lansert, "De fire nye store": Jan Kjærstad, Dag Solstad, Anne Karin Elstad og Herbjørg Wassmo. Dette er nyere litteratur fra dette århundret og slutten av 1900-tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå