Gå til innhold

Bananflueinvasjon!

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Hva er deres beste råd mot bananfluer?

De ser ikke ut til å forsvinne, og er overalt. Med en gang jeg har en pose med f eks boller på kjøkkenet, tar det kanskje et par minutter før posen er invadert av bananfluer. Jeg skjønner ikke hvor de kommer fra og hvordan jeg skal bli kvitt de! Kaster matsøppel flere ganger om dagen, har ingen mat eller frukt fremme, ingenting på kjøkkenbenken, skyller godt i vasken om det kommer sukker eller annet der. De kryper overalt på maten med en gang noe mat settes på kjøkkenbenken. Jeg mister totalt matlysten og må kaste så mye mat på grunn av disse fluene. Hva kan jeg gjøre for å få de til å forsvinne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Koseklumpen
Skrevet

Sett ut et glass med litt øl og zalo. Det funket kjempe bra her sist høst når jeg fikk innvasjon. Fluene elsker øl, men drukner når de lander i glasset.

Tomme ølbokser/flasker trekker også fluer, så sørg for å pante dem fortløpende.

AnonymBruker
Skrevet

Sett ut et glass med litt øl og zalo. Det funket kjempe bra her sist høst når jeg fikk innvasjon. Fluene elsker øl, men drukner når de lander i glasset.

Hadde akkurat tenkt å skrive dette, bare med vin i stedet for øl. Men begge deler funker :) Bare pass på at du ikke har for masse zalo oppi, holder med en liten skvett slik at overflatespenningen blir brutt og flua ikke kan stå på væsken, men går rett igjennom og drukner.

Hell gjevnlig salmiakk i vaksken, la det stå litt. Så skyller du med GLOHETT vann.

Ikke la NOE mat eller drikke stå ute. Altså ikke frukt, matrester åpen saftflaske osv. Ikke la skitten oppvask stå.

AnonymBruker
Skrevet

*vasken mente jeg selvsagt, ikke vaksken... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også vurdere å sette blomstrene dine ut. Kan virke som om de har laget masse egg i blomsterjorden.

Gjest Nanette
Skrevet

DA skal jeg kjøpe øl i morgen og håper at de forsvinner. Jeg har ingenting av mat eller oppvask, ingen smuler fremme, likevel er de der. Rart.

Gjest Nanette
Skrevet

Du kan også vurdere å sette blomstrene dine ut. Kan virke som om de har laget masse egg i blomsterjorden.

Jeg har eføy og to svære palmer. Hva med teposer? Jeg har en skål med de fremme.

Gjest Koseklumpen
Skrevet

Hadde akkurat tenkt å skrive dette, bare med vin i stedet for øl. Men begge deler funker :) Bare pass på at du ikke har for masse zalo oppi, holder med en liten skvett slik at overflatespenningen blir brutt og flua ikke kan stå på væsken, men går rett igjennom og drukner.

Hell gjevnlig salmiakk i vaksken, la det stå litt. Så skyller du med GLOHETT vann.

Ikke la NOE mat eller drikke stå ute. Altså ikke frukt, matrester åpen saftflaske osv. Ikke la skitten oppvask stå.

Jeg prøvde med vin først når jeg hadde invasjon, men opplevde å få mye bedre resultat når jeg gikk over til å bruke øl.

En liten dråpe i glasset er mere en nok ja :jepp:

Sjekk skuffer, under benker, bak komfyr ol. også for å se om matrester skan ligge der. De er ikke lette å bli kvitt når de først har kommet i hus, men om du følger alle tips vil det gå greit.

Du burde også vaske bossbøttene dine for å få vekk eventuelle egg som kan være der (snakker av erfaring *grøss*).

Gjest Nanette
Skrevet

Æsj. Skal rundvaske kjøkken og gulv i morgen.

Skrevet

Suger til med tips. Studenthjem og i år er det ekstra ille da min kjære utvekslingstudent som jeg deler kjøkken med er ekstrem med å la mat og oppvask stå :S Gir beskjed, rydder og står på, men til ingen nytte, han kommer alltid med noe nytt som suger fluene til seg som en magnet. Øl skal prøves i morgen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eføy og to svære palmer. Hva med teposer? Jeg har en skål med de fremme.

Sett ut blomstrene en stund og kast teposene :)

Skrevet

De har en tendens til å feste seg i blomsterjord. Jeg hadde et lag grus over. Hos meg viste det seg at de oppsto i ei løkstrømpe som hang på kjøkkenet. Den ene løken var nok til at uvesenet var i gang. La den i søppelpose, og lukket den når mange var samlet der.

Få bort alt som er fuktig.

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg har satt et glass med eplecidereddik+oppvasksåpe+litt vann (alt i samme glass) i vinduskarmen. etter 2 min var alle bananfluene oppi:) lar det bare stå siden jeg ikke ser det til vanlig,men resultatet er nuuuull dumme fluer i stua:D yeeey!

Skrevet

Hvorfor Zalo?

Gjest Chevy
Skrevet

Hvorfor Zalo?

Det gjør at fluene ikke kan stå på vinen/eddiken. Da drukner de:)

Gjest Koseklumpen
Skrevet

Hvorfor Zalo?

Derfor:

Bare pass på at du ikke har for masse zalo oppi, holder med en liten skvett slik at overflatespenningen blir brutt og flua ikke kan stå på væsken, men går rett igjennom og drukner.

Skrevet

Det gjør at fluene ikke kan stå på vinen/eddiken. Da drukner de:)

Åja. Hehe. Tenkte ikke så langt jeg :sjenert:

Ganske smart. Skal følge dette tipset!

Gjest Nanette
Skrevet

Har satt diverse kopper med øl omkring på kjøkken og kjøkkenbord i håp om at de går rett på. Hittil er fire fluer druknet, og to står på kanten og ser ned på ølen. Ikke alle går fem på.

Men det er en viss bedring allerede, syns jeg. Gjelder bare å holde all mat inni poser og skap, kjøleskap etc og benken fri for mat og smuler.

• Liker 1
Skrevet

Hittil er fire fluer druknet, og to står på kanten og ser ned på ølen. Ikke alle går fem på.

Disse litt mer intelligente fluene står du klar med støvsugeren for å ta. Har med stort hell støvsuget masse bananfluer ut av denne verden. :lur:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...