Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei,

jeg skal altså søke om fullt stipend/lån hos lånekassen.

jeg har fått studieplass i en annen by/kommune enn den jeg og min samboer + 1 barn bor i. derfor må jeg flytte til studiestedet sammen med datteren vår, hun må bytte barnehage osv. sambo blir igjen i leiligheten vi eier sammen.

i nettsøknaden hos lånekassen er valget enten;

- ugift

- gift / reg. partner / samboer m/barn. (strøket over det som ikke er aktuelt for meg)

per def. er vi jo ikke samboere lenger. vi betaler for to steder, og bor ikke sammen, men jo, vi er jo fortsatt sammen (altså ikke gift).

velger jeg ugift får jeg forsørgerstipend (ca. 14.000,- i året)

velger jeg samboer m/ barn får jeg ikke dette (pga. av at sambo tjener for mye...)

-------

siden valget jeg tar vil få en økonomisk følge, er det viktig for meg at det blir gjort korrekt og etter boka.

hva mener dere? noen med liknende erfaring?

...prøvde å ringe lånekassen idag, der var det ventetid på 15min, noe jeg ikke hadde tid til idag. skal selvsagt prøve igjen senere.

Videoannonse
Annonse
Gjest _Hufsa_
Skrevet

Du blir jo aleneboer med barn. Ergo skal du ikke krysse av for at du er samboer når du ikke skal være det :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

hm. jo, jeg er egentlig enig med deg. men, hva med hvis jeg beholder folkeregistrert adr. der jeg eier (altså sammen med kjæresten)? er jeg samboer eller ugift da?

som student er man jo ikke pliktig å skifte adr til studentbolig i folkereg. (ringte folkeregisteret/skatteetaten igår og fikk dette bekreftet). er i dialog med kommunen jeg flytter til, og de trodde jeg kunne søke barnehage hos de uten å skifte adr. dette vil jeg få bekreftet neste uke.

AnonymBruker
Skrevet

*borte*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...