Gå til innhold

Hva måler og kutter dere med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag skulle jeg prøve meg på å sy igjen. alt gikk greit, helt til jeg oppdaget at jeg hadde kutta feil - igjen.

Det tar motet fra meg.

Når dere syr ting, hva bruker dere til å måle opp med? Merke med? Skjere med? klipper dere bare med vanlig saks? Bruker dere rulle kniv? Bruker dere underlag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klypper med stoffsaks. Kjøpte min for en 140-ish kr på en sybutikk... Husk å ALDRI bruke stoffsaksa på annet enn stoff. Ikke til papir engang. Stoffsaksa mi er HELLIG. Jeg klikker hvis noen klypper i andre ting med den :P Da blir den sløv og vil kutte skjevt.

Ikke klypp litt og litt med saksa om gangen. Bruk hele lengden på saksa når du klypper.

Hvis du skal klyppe rett i noen stoffer (dette kan du teste ut på en liten lapp først så du er sikker på at d går med det stoffet :P.. jeg husker ikke alle typer stoffer du kan gjøre dette med :P) så kan du klyppe et lite hakk, også bare rive resten av veien. Det blir alltid rett!

Ellers måler jeg bare med vanlig linjal. Veldig greit med laaaaaaaange linjaler! Skal du ha mer runde streker fins det egne linjaler til dette (jeg har ikke peiling på hva de heter, men det går vel an å spørre etter sånt i en sybutikk)

Da jeg gikk på Fhs merka jeg opp med stoffblyant. Blå eller hvit, kommer an på hva slags farge du har på stoffet. Nå har jeg mista de og slurver litt med å merke opp med vanlig fargeblyant lol :P

Bruker ikke underlag. Men legg hele stoffbiten rett ut på bordet. Det blir gjerne skjevt hvis du sitter med stoffbiten i fanget.

Endret av otilie
Skrevet

Nåler først alle mønsterdelene på stoffet og trippelsjekker at delene ligger riktig vei (både i forhold til mønster og trådretning og at de ikke ligger på vranga), at jeg ikke har oversett at noen av delene skal ligge mot brettekant og at jeg vet hvor det skal legges til sømrom.

Merker så med rullekritt (a la gammeldagse skredderkritt men har refill med krittpulver), hvitt eller blått. Tar bort mønsterdelene, men nåler sammen lagene om jeg skal klippe/kutte i to lag. Klipper med saks dersom det er smått, mye sving osv eller kutter med rullekniv på selvhelende kutteunderlag dersom det er mye beine linjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...