Gå til innhold

Gå turer med bikkja... som trening?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg veldig dårlig samvittighet!! Har blitt ett støttemedlem på treningssenteret i 3-4 mnd nå, og er kjempe klar til å begynne igjen! Motivasjonen er der,men skjønner ikke at folk har tid til å trene 5-6 ganger i uka! Er det virkelig normalt?!

Jeg har bikkje,jobb og venner, skjønner ikke hvordan dere har tid..

Når jeg kommer hjem fra jobb er det ikke trening som frister, da er det mat og bikkja som må ut! Også går jeg en lengre tur på kvelden.

Jeg prøver å trene med bikkja, men hun er ikke så intressert i å jogge, så bli mest rask gange her..

Men blir det egentlig noe trening ut av det?! hvor lange turer bør jeg gå om dagen for å stramme opp kroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan "trøste" deg med at jeg er i permisjon, kun derfor jeg hr tid til å trene 6-7 dager i uka :)

Det blir trening av det om du går i ulenttereng, gjerne i oppoverbakker, også mådu gå fort, så pulsen stiger og svetten kommer :) benytt sjansen til å få hunden i form også. Begynn rolig og øk på. Jeg ville nok gått 45-60 min minst, om det er eneste treninga du og hunden får :)

AnonymBruker
Skrevet

Om hunden ikke vil være med å jogge, så blir den med å løper innimellom. På min ettermiddag/kveldstur med hunden, løper vi opp bakkene, og går ellers. God trim det :-)

Skrevet

Nå fikk jeg veldig dårlig samvittighet!! Har blitt ett støttemedlem på treningssenteret i 3-4 mnd nå, og er kjempe klar til å begynne igjen! Motivasjonen er der,men skjønner ikke at folk har tid til å trene 5-6 ganger i uka! Er det virkelig normalt?!

Jeg har bikkje,jobb og venner, skjønner ikke hvordan dere har tid..

Når jeg kommer hjem fra jobb er det ikke trening som frister, da er det mat og bikkja som må ut! Også går jeg en lengre tur på kvelden.

Jeg prøver å trene med bikkja, men hun er ikke så intressert i å jogge, så bli mest rask gange her..

Men blir det egentlig noe trening ut av det?! hvor lange turer bør jeg gå om dagen for å stramme opp kroppen?

Du kan ikke stramme opp kroppen med turer, slikt må du drive styrketrening for å få til (da stramme opp egentlig er å bygge muskler). Men hvis du går en time eller to hver dag i raskt tempo slik at du bli litt kortpusta og varm, så kan du ta av et par kilo så sant du har et sunt kosthold.

De som trener 5-6 ganger i uka prioriterer treningen og går selv om de er slitne etter jobb. Eller kanskje står de opp et par timer før for å rekke trening før jobb. Eller kanskje møter de venner på treningssenteret og kombinerer det sosiale med trening. De som har barn tar gjerne barna med og leverer dem til barnepass eller treningstimer tilrettelagt for barn. Eller man kan ta vogna med på joggetur. Mulighetene er mange.

Trening er noe man må prioritere. Det er ikke alltid gøy der og da, noen ganger må man ta seg i nakken og tvinge seg selv. Motivasjonen øker når man har fått inn rutinen og merker endringer og progresjon (man blir sterkere, raskere, blir slankere/mer muskuløs osv), i tillegg til at man merker at trening gir overskudd. Da blir det en opptur å få gå på trening etter en slitsom dag på jobb, fordi man erfaringsmessig vet at treningen gir energi.

Det er selvsagt viktig at man spiser skikkelig slik at man har energi til å trene etter jobb. Altfor mange slurver med måltidene og er ekstra slitne fordi de ikke har spist mellom lunsj og middag. Har man et godt mellommåltid en time eller to før man går hjem fra jobb så føler man seg kanskje en smule mer våken og har energi til å trene.

Skrevet

Vel, det finnes en mellomting også. Trenger ikke være enten støttemedlem eller 5-6 ganger i uka. Tren 2-3 ganger i uka om du får tid og ork, så kan du ha god samvittighet! :)

Om tur med hunden skal være eneste trening synes jeg du burde gå i alle fall 1 time. Gjerne rask gange, i ulendt terreng osv, som nevnt. Kommer kanskje litt an på hvilken rase du har, men jeg tipper hunden kan vennes til å jogge på tur (hvor lenge har du øvd på det, forresten?). Bruk f.eks sele og et stretchy bånd, la hunden få snuse og kanskje gjøre fra seg litt som på vanlig tur først. Be hunden om å gå fot, og øk farten til sakte jogging. Ros når den jogger fot, og gi ev. en liten korreksjon om den gjør noe annet (kommer an på hvordan du trener, min hund tåler korreksjon). Ta ofte pauser hvor den kan få fri, litt jogging ved fot, så fri osv. Øk lengden på jogge-bitene etterhvert. Alt er mulig; jeg kom nettopp hjem fra et par km på landeveien med hunden min som for en tid tilbake nektet å jogge. Lykke til! :)

• Liker 2
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Å gå raskt i bratte motbakker med bikkja på slep er gull verdt. Frisk luft, god samvittighet for at den firbeinte er trimmet og masse energi :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...