Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått design & håndverk, interiør og allmennfaglig påbygging (over 2 år pga helse), men strøk i noen fag sisteåret, så jeg fikk ikke studiekompetanse. Jeg vil jo gjøre noe meningsfylt med livet mitt, så klart, men jeg har Cerebral Parese i føttene og blir fort sliten.

Det jeg lurte på er, har jeg rett til å søke på førsteåret i helse og sosial med tanke på at jeg allerede har gått videregående i 3 år, eller må jeg ta lån hos lånekassen, osv?

Har arbeidsgivere lov til å ignorere jobbsøknader hvis de ser at jeg har en sykdom, selv om jeg har kjempegode attester fra andre arbeidsgivere? Jeg har sålangt bare hatt jobb igjennom NAV, men dette er ikke noe jeg virkelig trives med. Jeg søkte på omtrent 20 jobber på en gang, og fikk ikke intervju engang.

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Føler at man ikke har noe som helst hvis man ikke har videre utdanning...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på videregåendeutdanning frem til du er 20, man har rett på og endre utdanings vei. men man kan også søke på videregående frem til man er 25 før man må ta voksenopplæring. søker du etter du er 20 blir du automatisk satt lengre ned i køen enn dem som er 16. Et altrenativ kan også være å ta det over nettet på nki eller lignende, men det koster jo penger.

og det som er så synd er at arbeidsgivere setter de med kronisk sykdom lengre ned på intervju listen enn de som er friske. dette kan være fordi de er redd for at de med kronisk sykdom skal være mye borte fra jobb. men dere kan være like flinke til å jobbe, gjerne flinkere. så stå på og ikke gi opp håpet:)

Skrevet

Du har rett på videregåendeutdanning frem til du er 20, man har rett på og endre utdanings vei. men man kan også søke på videregående frem til man er 25 før man må ta voksenopplæring. søker du etter du er 20 blir du automatisk satt lengre ned i køen enn dem som er 16. Et altrenativ kan også være å ta det over nettet på nki eller lignende, men det koster jo penger.

og det som er så synd er at arbeidsgivere setter de med kronisk sykdom lengre ned på intervju listen enn de som er friske. dette kan være fordi de er redd for at de med kronisk sykdom skal være mye borte fra jobb. men dere kan være like flinke til å jobbe, gjerne flinkere. så stå på og ikke gi opp håpet:)

Du har rett på videregående opplæring fram til du er 24.

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?Artikkel=012476&ASP=41038&Ran=74455&Niva=V&Return=WA_Artikkel&Bok=011424&TP=18-07-11

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?Artikkel=012859&ASP=41038&Ran=74455&Niva=V&Return=WA_Artikkel&Bok=011424&TP=18-07-11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte for en del år siden at man har rett på 4 skoleår, slik at man har "råd" til å ta et feil grunnkurs om man senere skulle finne ut at man heller vil ha en annen utdanning. Er dette en regel som ikke lenger gjelder, eller hadde den jeg hørte det fra misforstått?

AnonymBruker
Skrevet

Men CP, er ikke det en ganske alvorlig sykdom?

Uten at jeg er ekspert så ser jeg for meg at du sikkert har mulighet til å søke på noen særskilte grunnlag.

Skrevet

Det kan hende du kan ha rett til AAP og få dekket utdanning igjennom det. Hør med NAV

AnonymBruker
Skrevet

Men CP, er ikke det en ganske alvorlig sykdom?

Uten at jeg er ekspert så ser jeg for meg at du sikkert har mulighet til å søke på noen særskilte grunnlag.

CP rammer folk i forskjellig grad. For min del har jeg CP i føttene slik at musklene er for korte, men har hatt operasjon for å fikse dette.

Jeg har allerede AAP, men visste ikke at man kunne fått dekt utdanning med det, så det skal jeg snakke med NAV om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...