Gå til innhold

Synes du dette er en bra timeslønn?

76 stemmer

1. 1. 120 kr/t for kaféansat; hva mener du?

• Slutt å klage; dette er faktisk for høyt om omtrent!
      4
    • En helt OK lønn, verken mer eller mindre.
      41
    • Alt, alt, for lavt...
      31

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Kaféen jeg jobber er det fo tiden store diskusjoner om lønnen vår er grei eller ikke... Sjefen mener at vi er overbetalt (!), mens vi mener at vi er ganske kraftig underbetalt.

Ok. Jobben er altså barista, enkel matlaging, rydding av bord, salg av løsvektkaffe og te. Jeg, som er 24 og har lengst ansennitet (2 år) har nå makslønn. Som er 120kr timen. Det tok meg ett år å komme dit, jeg begynte på 95kr/t...

Til sammenligning, så vet jeg at de på den store klesbtuikkjeden ved siden av oss for 18-åringene som ikke er ferdig på VGS, er 130kr. En kompis jobber som sjåfør (4 mnd) for Dollys, og får 130kr + nattillegg. Venninnen min har nettopp begynt å jobbe på blomsterbutikk, ufaglært, og får 130kr timen.

Hva synes dere om 120 kr/t? Synes dere det er helt OK lønn? For lav? For høy?

Det er ikke bare-bare å finne seg en annen jobb heller når man bor på et lite sted...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På Kaféen jeg jobber er det fo tiden store diskusjoner om lønnen vår er grei eller ikke... Sjefen mener at vi er overbetalt (!), mens vi mener at vi er ganske kraftig underbetalt.

Ok. Jobben er altså barista, enkel matlaging, rydding av bord, salg av løsvektkaffe og te. Jeg, som er 24 og har lengst ansennitet (2 år) har nå makslønn. Som er 120kr timen. Det tok meg ett år å komme dit, jeg begynte på 95kr/t...

Til sammenligning, så vet jeg at de på den store klesbtuikkjeden ved siden av oss for 18-åringene som ikke er ferdig på VGS, er 130kr. En kompis jobber som sjåfør (4 mnd) for Dollys, og får 130kr + nattillegg. Venninnen min har nettopp begynt å jobbe på blomsterbutikk, ufaglært, og får 130kr timen.

Hva synes dere om 120 kr/t? Synes dere det er helt OK lønn? For lav? For høy?

Det er ikke bare-bare å finne seg en annen jobb heller når man bor på et lite sted...

Jeg er 18 år og har jobbet med noe av det samme du driver med siden mars. Jeg jobber deltid og får 122 kr/timen

AnonymBruker
Skrevet

Minstelønna for de over 18 er jo endre til 125kr/t da? Ble endret fra 122kr/t til 125kr/t da jeg var i ringevikariat på et pleiehjem.

AnonymBruker
Skrevet

Få seg utdanning og flytte til byen da. Finnes vel litt grenser for hvor mye en cafe på et lite sted går i overskudd.

• Liker 4
Skrevet

Når jeg jobbet i matbutikk for 10 år siden var startlønna 95kr timen og maks lønn 127 kr timen. Høres ut som du ligger langt under tariff her altså..

Skal se om jeg finner tariffen.

Skrevet

Var ikke så enkelt å finne tarifflønna for Handel og Kontor. Fant mange andre.

Men lurer på om denne kanskje er riktig likevel http://www.blok.no/sitefiles/24/dokumenter/OmBLOK/PDFfiler/tariff_nho_2011.pdf

Det står jo "Butikkoverenskomsten med HK/LO" der. Men ikke ta det for god fisk, for jeg er ikke sikker.

Dersom denne stemmer skal du ha 125,98 med 2 års ansiennitet.

Skrevet (endret)

Da jeg jobber på dollys da jeg var 18år som servitør fikk jeg 120kr timen og kveld og helgetillegg, så det høres veldig lavt ut.

Endret av sequin
Skrevet

Nei, du får ikke kraftig underbetalt, du jobber på en cafe, uten utdannelse, så jeg synes absolutt ikke 120 kroner er lite i timen med tanke på det.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke er organisert, så er det vel ikke noen minstelønn uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke kraftig underbetalt, du jobber på en cafe, uten utdannelse, så jeg synes absolutt ikke 120 kroner er lite i timen med tanke på det.

Kommer litt ann på hva slags type kafé det er da.. Stor forskjell på det lokale gæmliskonditoriet og Stockfleths f.eks... Jobber man på et høykvalitetssted så krever det mye mer innsats og arbeid, og man gjør mye mer jobb for pengene. Dessuten når man ser de andre lønnseksemplene TS kommer med, så sier det seg selv at lønn ikke er overens med arbeidet. Er jo ganske sykt at en helt fersk 18-åring på en klesbutikk tjener mer enn en 24-åring med to års ansennitet!

AnonymBruker
Skrevet

(AB i forrige innlegg) Dessuten Tropic så tar du bare for gitt at TS er uten utdannelse; det kan godt hende at TS har serviørlinja f.eks. Synes holdningen din er veldig nedlatende...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjerne ha flere tilbakemeldinger,

~TS~

Skrevet

(AB i forrige innlegg) Dessuten Tropic så tar du bare for gitt at TS er uten utdannelse; det kan godt hende at TS har serviørlinja f.eks. Synes holdningen din er veldig nedlatende...

Om hun har en slik utdannelse synes jeg det er veldig rart at hun ikk har nevnt dette da det er viktig for dette spørsmålet. Om hun har gått servitørlinja, tatt vinkurs ol blir saken en annen, men da er det jo svært rart hun ikke har presentert dette i sitt startinnlegg og dermed tar jeg utgangspunkt i at hun ikke har utdanning relevant til denne jobben i cafe.

Skrevet

Jeg synes det er lite, men det er vel ofte det lønna er slike steder.

Jeg hadde selv 144,- som 17-åring i en infoskranke, men har også jobbet for 95,- i butikk (som 16-17 åring).

Skrevet

Jeg jobber som kassadame og får 130kr i timen pluss overtid og helgetillegg, og jeg trodde det var lavt!:O

AnonymBruker
Skrevet

Om hun har en slik utdannelse synes jeg det er veldig rart at hun ikk har nevnt dette da det er viktig for dette spørsmålet. Om hun har gått servitørlinja, tatt vinkurs ol blir saken en annen, men da er det jo svært rart hun ikke har presentert dette i sitt startinnlegg og dermed tar jeg utgangspunkt i at hun ikke har utdanning relevant til denne jobben i cafe.

TS her.

Som andre AB sier, så er det forskjell på type kaféer man jobber på vs. hvor mye innsats som kreves. Der jeg jobber er målet at alle baristaene skal være på lik linje kvalitetsmessig som de på f.eks. Stockfleths. Så det er et høyt prestasjonskrav til enhver tid, i tillegg til at man står alene mesteparten av dagen og må håndtere en stor andel ubehagelige kunder (narkomane, tiggere, gærninger, vi har en bande med kriminelle som stamkunder, og politiet gjør ikke noe)...

Men dette har egentlig ikke noe å si. For som jeg sa i startinnlegget; vi ligger ca. ti kroner under "tilsvarende" jobber i nærmiljøet, lønningene har ikke steget siden 2007, tvert imot; de 3 høyere lønnstrinnene er FJERNET... Før var makslønn (etter fire års ansennitet) 140 kr.

Lønnsstigen vår er slik for de over 18 (parantes er tidligere lønnstrinn som er tatt bort)

Grunnlønn under opplæring: 95kr

Lønn i prøveperiode 3mnd: 100 kr

3mnd - 6mnd: 110 kr

6mnd-1 år: 120 kr

(1-1.5 år: 125 kr)

(1.5-2.5 år: 130kr)

(2.5-4 år: 135 kr)

(4+ år: 140kr)

Dette er lønnsatsene slik de ble satt opp i 2007. Rett før nyttår 2009 overtok nåværende eier, og fjernet da de siste lønnstrinnene. Og lønnen har som sagt ligget på det samme i fire år nå.

Jeg vet det ikke er noen minstelønnsats for uorganiserte. Men vi trenger å vite om lønnen vi har nå er akseptabel eller ikke. Vi har en sjef som er utrolig flink på å manipulere og snakke rundt, og vi er rett og slett usikre på om vi har noe å si.

~TS~

Skrevet

Jeg synes det er lite, men det er vel ofte det lønna er slike steder.

Jeg hadde selv 144,- som 17-åring i en infoskranke, men har også jobbet for 95,- i butikk (som 16-17 åring).

Ikke sammenlignbart siden du var under 18, det er helt andre satser på over og under 18.

Jeg synes 120kr timen er lite, jeg har nettopp startet i ny jobb, uten relevant erfaring, er 23 og får 129kr timen...

Skrevet

Jeg synes det er veldig i underkant, med tanke på at du er 24 år og har ansenitet. I fjor, før jeg bli 20 lå jeg på 114 og 119 kr i timen, på jobber jeg har hatt 1 år ansenitet på. Jeg synes det var litt for lite, men godtok det. På en sykehjemsjobb jeg hadde før på året fikk jeg 126 kr timen, og synes det var kjempebra.

Nå har jeg steget så i de grader etter jeg fylte 20. Har 131 og 139,2 på de to jobbene jeg har. Med 2 år med ansenitet bak meg. Er veldig fornøygd med det. Jobber på kunstmuseum og info på den andre. Siste ligger under tariffavtale, og jeg er ufaglært.

Skrevet

Organiser dere, så får dere tarifflønn hvertfall...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...