Gå til innhold

Minipiller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå fra p-piller til minipiller nå. Hva bør jeg tenke på? Hvilke merker er å anbefale? Jeg vet at dette er svært individuelt, men jeg er likevel interessert i å høre om erfaringer og bivirkninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer å gå fra p-piller til minipiller nå. Hva bør jeg tenke på? Hvilke merker er å anbefale? Jeg vet at dette er svært individuelt, men jeg er likevel interessert i å høre om erfaringer og bivirkninger osv.

Jeg bruker cerazette og er veldig fornøyd med dem. Det er en minipille, men du har like lang tid på deg til å få tatt den som vanlige p-piller.

Jeg har ikke mensen og derfor ingen plager ved mens og det som hører med :) Helt herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cerazette og er veldig fornøyd med dem. Det er en minipille, men du har like lang tid på deg til å få tatt den som vanlige p-piller.

Jeg har ikke mensen og derfor ingen plager ved mens og det som hører med :) Helt herlig :)

Hvordan er det med bivirkninger? Tenker spesielt med nedstemthet og vektøkning da dette er en av grunnene til at jeg vil slutte med p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lissi!

Jeg brukte også cerazette en god stund. Merket ingen vektøkning, men slet mye mer med å gå ned i vekt da jeg gikk på de. Gikk ned mye lettere da jeg sluttet på de.

Humøret har jeg ikke merket noen endring på! :)

En annen positiv ting er at hvis det fungerer med cerazett så vil det fungere med p-stav senere hvis det er et alternativ da det er samme stoffene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre merker enn Cerazette? De virker veldig greie, men jeg vil gjerne høre om andre piller også! :) Hvor ulike er de fra Yasmin? Er nemlig Yasmin jeg bruker nå og som jeg er fryktelig misfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre merker enn Cerazette? De virker veldig greie, men jeg vil gjerne høre om andre piller også! :) Hvor ulike er de fra Yasmin? Er nemlig Yasmin jeg bruker nå og som jeg er fryktelig misfornøyd med.

Yasmin er en kombinasjonspille (p-pille) med både østrogen og progesteron i, mens Cerazette er en minipille med kun progesteron i. Hvor forskjellig (eller likt) de fungerer varierer fra person til person. Jeg byttet fra Yasmin til Cerazette og det funker så langt bra, men har hørt om flere det ikke fungerte for.

P-piller regulerer ofte blødninger bedre enn minipiller pga østrogeninnholdet, men hvis man mister mensen helt på minipillen og ikke får småblødninger (som er typiske tegn på at pillen er for lavdosert for kroppen), er minipillen et bra alternativ. Minipillen gir mye mindre risiko for blodpropp, men kan ellers gi mange av de samme bivirkningene som p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må også legge til at en annen type minipille vi har i Norge er Conludag. Den skiller seg fra Cerazette ved at man må ta pillen ganske nøyaktig til samme tid hver dag (slingringsmonn på 3 timer) for å unngå eggløsning og risiko for graviditet. Cerazette har samme som p-piller; 12 timer (selv om flere sier de får småblødninger om de tar pillen noen få timer senere enn vanlig tid). Conludag kan forøvrig gi mye av samme bivirkningene som Cerazette og alle typer p-piller, men har samme lave risiko for blodpropp som Cerazette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste minipillen jeg har prøvd er Cerazette. Gikk vel på den i 5-6 måneder og hadde konstant blødninger på den. Varierte hvor mye fra spotting, småblødninger og skikkelige blødninger. Fikk også fryktelig mye kviser, også på ryggen, noe jeg aldri har vært plaget med hverken før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Conludag og etter å ha prøvd ALT annet, er jeg endelig helt fornøyd. Ingen forstyrrelser i menstruasjon, helt vanlige sykluser. Lite og sjeldent mellomblødninger og ingen bivirkninger. Hverken gått opp eller ned i vekt, og har ikke hatt problemer utenom det vanlige med noen av delene ;) Så anbefaler absolutt Conludag. Men som du også sier, alle reagerer forskjellig :)

BTW: Jeg syns 3 timers slingringsmonn på å ta pillen er mer enn nok! Ikke glemt meg noen gang :)

Endret av CoffeeCup
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med bivirkninger? Tenker spesielt med nedstemthet og vektøkning da dette er en av grunnene til at jeg vil slutte med p-piller.

Har ikke merket noe nedstemthet. Vektøkning er vel maks et par kg tror jeg. Har ikke merket noe på den fronten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :) Conludag har jeg aldri hørt om før, det skal jeg jammen sjekke ut! Er det et helt nytt merke? Cerazette høres jo egentlig veldig bra ut, men er litt redd for dette med spotting og mellomblødninger og slikt!

Da jeg var til en underlivsundersøkelse, snakket jeg og legen så vidt om dette med prevensjon. Hun nevnte da at det var en pille som skulle være veldig bra. Jeg husker ikke hva den het, bortsett fra at jeg mener så vidt å huske at merket startet på en S. Det var en pille hvor de fleste mistet mensen og menssmerter helt. I tillegg var det ikke noe østrogen i denne pillen. Noen som vet hva jeg tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :) Conludag har jeg aldri hørt om før, det skal jeg jammen sjekke ut! Er det et helt nytt merke? Cerazette høres jo egentlig veldig bra ut, men er litt redd for dette med spotting og mellomblødninger og slikt!

Da jeg var til en underlivsundersøkelse, snakket jeg og legen så vidt om dette med prevensjon. Hun nevnte da at det var en pille som skulle være veldig bra. Jeg husker ikke hva den het, bortsett fra at jeg mener så vidt å huske at merket startet på en S. Det var en pille hvor de fleste mistet mensen og menssmerter helt. I tillegg var det ikke noe østrogen i denne pillen. Noen som vet hva jeg tenker på?

Finner bare disse to som er uten:

* Cerazette

* Conludag

Synfase har litt østrogen.

Så da vet jeg ikke hvilken du tenker på.

Ikke vær redd for spotting, det går mest sannsynlig fort over. Gjør det ikke det kan du bare hoppe over til et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...