Gå til innhold

Vil et variert kosthold med lite karbohydrater gjøre susen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke overvektig, men ligger ofte mellom 59-62 kg. Jeg er 167 cm og er derfor ikke noen krise, men liker best å være i det nedre sjiktet. Egentlig ønsker jeg å komme ned til 55-57 kg, men det er vanskelig. Jeg trente mye en periode og følte meg da veldig bra, nå er jeg litt slappere, men er klar for å komme i gang igjen, etter 4 uker med pause.

Det jeg lurte på er om et variert kosthold, hvor jeg får i meg lite karbohydrater er gunstig? Eller om dette bare vil få kroppen min til å tulle med hvorvidt jeg er på kalori eller karbokur? Jeg liker å spise knekkebrød til lunsj og frokost og tar meg et rundstykke på søndagsmorgen. Jeg er i tillegg veldig glad i pasta og unner meg dette av og til. Omtrent to ganger per mnd. Ellers får jeg i meg lite karbohydrater.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å fokusere så voldsomt på karbohydratene. Dette er en hypotese, ingenting av dette er vitenskapelig bevist.

Det som teller, er at du spiser variert og at du er i aktivitet. Skal du gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. Da er det lurt å unngå sukkerholdig mat og drikke, i tillegg til alkohol.

Altså: spis knekkebrød, rundstykke og pasta med god samvittighet. Jeg synes det er trist å lese at folk "unner" seg pasta to ganger i måneden når dette ikke engang er bevist at virker. Vil du være ekstra sunn så velger du fullkornspasta og spiser det når du har lyst på det til middag.

Når det gjelder selvet målet ditt, så er ikke tre kilo all verdens. Hvis du begynner å trene skikkelig og spiser sunt vil du nok oppleve at fettlaget blir litt mindre, men at muskelmassen øker. Altså kan du gå ned i "omkrets", men gå opp i vekt, siden muskler veier mer enn fett.

Skrevet

Jeg er lavkarbo freek, men jeg vet ikke om det vil gjøre utslag på vekta di når du allerede har normalvekt :) jeg spiser lavkarbo fordi jeg trives bedre med det, ikke får å gå ned i vekt :)

Gjest Høne Pøne
Skrevet

er den dietten (husker ikke navnet) som går ut på minimalt med karbohydrater og mye fett er bre tull?

har jo fått hørt flere historier både her og der om folk som har slanket seg masse kilo med å kun leve av egg og bacon osv, altså fet mat, men sluttet å spise alt av brød og andre karbohydrater.

blir jammen meg forvirret, alle sier forskjellig.

jeg selv tror heller på et variert og sunt kosthold, skal ikke leve på kaninfor og salatblad nei, men være litt bevisst på hva man putter i munnen og heller kose seg i helgene. kombinert med jevlig fysisk aktivitet selvfølgelig. man kommer langt med bare det :)

Skrevet

Jeg spiser high fat low carb og har gått ned mye. Grunnen til at dette virker er fordi at jeg blir atappmett på fett og trenger da mye mindre mat! Men jeg spiser grønnsaker også da :)

Skrevet

er den dietten (husker ikke navnet) som går ut på minimalt med karbohydrater og mye fett er bre tull?

har jo fått hørt flere historier både her og der om folk som har slanket seg masse kilo med å kun leve av egg og bacon osv, altså fet mat, men sluttet å spise alt av brød og andre karbohydrater.

blir jammen meg forvirret, alle sier forskjellig.

Mange sier mye rart. Mange kan ha gode erfaringer med ulike dietter, men som regel legger de på seg når dietten avsluttes. Som Redbull sier så funker lavkarbo for noen fordi de blir så mette av fettet at de rett og slett spiser mindre. Noen går på lavkarbo fordi de blir oppblåste av brød eller av andre grunner, men det eneste forskere vet så langt er at det ikke er bevist vitenskapelig at lavkarbo virker.

Derfor ser jeg ikke poenget i å gi folk dårlig samvittighet for at de spiser normal og sunn mat som fullkornsbrød, -pasta eller poteter. Det er å ødelegge gode kostholdsvaner. Da kan man heller oppfordre til å spise mindre sukker og be folk øke aktivitetsnivået, og kanskje anbefale mindre porsjoner - om ønsket er å gå ned i vekt.

jeg selv tror heller på et variert og sunt kosthold, skal ikke leve på kaninfor og salatblad nei, men være litt bevisst på hva man putter i munnen og heller kose seg i helgene. kombinert med jevlig fysisk aktivitet selvfølgelig. man kommer langt med bare det :)

Helt enig i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...