Gjest gjestttt Skrevet 18. juli 2011 #1 Skrevet 18. juli 2011 Hei tror jeg har hjernesvulst. Har fått smerter i hodet som kommer og går, gjerne over hele hodet. Sjekket på symptomene og de passer mine. * Nyoppstått hodepine, særlig når du våkner. Men langt fra alle har hodepine. * Uforklarlig kvalme og brekninger * Synsforstyrrelser i form av sløret syn, dobbeltsyn, tap av syn ut mot sidene * Gradvis tap av følelse eller bevegelse i en arm eller et bein * Balanseproblemer * Talevansker * Trøtthet * Økende forvirring * Endringer i personlighet eller atferd * Kramper, epileptiske anfall * Hørselsproblemer * Hormonelle forstyrrelser Det som stemmer her er synet mitt som er litt slørete, ser dobbelt av og til. Har litt balanse problemer, trøtthet og forvirring Har endret personlighet og atferd også, pluss talevansker. Jeg er litt redd og jeg skal ringe en lege i morgen. Har noen fått det samme?
PepsiMax Skrevet 18. juli 2011 #2 Skrevet 18. juli 2011 Uff,dette hørtes vondt ut! Vet det er lett å si, men ikke tenk det værste!! Mange forskjellige sykdommer har samme symptomer og kan være vanskelig å skille fra hverandre. Og man skremmer ofte seg selv unødvendig mye og får det unødvendig vondt av å lese på nettet om forskjellige ting man ikke vet om stemmer. Kjenner feks en som hadde ca samme plager som deg. Der var det bare noen greier med den nerva som går fra øre-panne-øre. Men syns selvfølgelig du skal ringe lege å få sjekket ut dette! Antageligvis er det ikke så ille som du tenker nå da du sitter å grubler på det. Ønsker deg lykke til!
Giacomo_P Skrevet 18. juli 2011 #3 Skrevet 18. juli 2011 Oppsøk lege. Det er mange differensialdiagnoer inne i billedet her, og ingen på forumet kan gi deg noe godt svar. Som noen andre nevnte, dette behøver slett ikke å være kreft. Men det er definitivt noe du burde sjekke, og jeg synes ikke du skulle drøye for lenge med å bestille time. Ikke få panikk, men sørg for at du blir undersøkt ordentlig. Det kan godt være noe langt mindre dramatisk enn kreft.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #4 Skrevet 18. juli 2011 Oppsøk lege. Det er mange differensialdiagnoer inne i billedet her. Dagens helse-Norge ser skremmende ut. Det er for mange allmennleger som ikke kan så mye. Man ser daglig eksempler på leger som gjør grove feil uten konsekvenser for dem selv, og som forårsaker store lidelser for pasientene, som kunne ha vært unngått. Sykehusene i Norge har mange russiske og øst-europeiske ansatte leger, som har problem med å forstå språket bra nok, og de er ikke spesielt serviceminded. Det står dårlig til med apparater, maskiner og utstyr ved norske sykehus, datasystemene snakker ikke sammen, og det er ikke mulig å tenke helhet på et menneske, da armbrudd er en avdeling, og kreft en annen. Det er lange ventelister og legene i Norge mangler spesialkompetanse. Jeg ville derfor ikke ha stolt på en lege uten videre her til lands.
Giacomo_P Skrevet 18. juli 2011 #5 Skrevet 18. juli 2011 (endret) Dagens helse-Norge ser skremmende ut. Det er for mange allmennleger som ikke kan så mye. Man ser daglig eksempler på leger som gjør grove feil uten konsekvenser for dem selv, og som forårsaker store lidelser for pasientene, som kunne ha vært unngått. Sykehusene i Norge har mange russiske og øst-europeiske ansatte leger, som har problem med å forstå språket bra nok, og de er ikke spesielt serviceminded. Det står dårlig til med apparater, maskiner og utstyr ved norske sykehus, datasystemene snakker ikke sammen, og det er ikke mulig å tenke helhet på et menneske, da armbrudd er en avdeling, og kreft en annen. Det er lange ventelister og legene i Norge mangler spesialkompetanse. Jeg ville derfor ikke ha stolt på en lege uten videre her til lands. Dette har lite med virkeligheten å gjøre, og bidrager bare til å skremme TS. Du mener altså at et menneske som er redd for alvorlig sykdom ikke skal oppsøke lege? Det er faktisk veldig alvorlig, og i verste fall sitter du med det moralske ansvaret for et dødsfall som kunne vært unngått. Selvfølgelig skjer det tabber i norske sykehus, som alle andre steder i verden. Men det er unntakene, ikke reglene. Hvis man er lege, må man hver dag leve med ansvaret for at man kan erklære en pasient frisk, for derefter å finne ham død noen timer senere. Alle leger må leve med risikoen for egen feilvurdering, det er ikke spesifikt for norske leger. Men feilvurderinger er ganske sjeldne i det store billedet. (edit: alle feilvurderinger som har konsekvenser for pasient eller drift blir gransket. Om man blir tildelt "skyld" i dette, kan man få opprettet tilsynssak, eller i verste fall miste autorisasjonen. Tabber har konsekvenser hvis de kunne vært unngått). Utenlandske leger som kommer hit, må gjennom et omfattende godkjenningsprogram, og svært mange av dem er veldig dyktige. Noen sliter med sprog, men husk at den terminologien som brukes i journaler er temmelig internasjonal. Norske leger mangler generelt ikke spesialkompetanse. Du mener at det er vanskelig å se "helhetlig på pasienten" fordi avdelingene er spesialiserte, men at vi samtidig mangler spesialkompetanse? Bestem deg i det minste. Det står ikke "dårlig til " med medisinsk apparatur i norske sykehus, men en del utstyr er ikke lenger topp moderne, og noe har vi for lite av. Situasjonen kan selvsagt optimaliseres, men det er ikke noen umiddelbar krise. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette? Det er feilaktig og destruktiv informasjon, og hjelper ikke TS. Det finnes både gode og dårlige leger i Norge som i andre land. Det er heldigvis flest av de gode. Ta deg sammen! Endret 18. juli 2011 av Giacomo_P 2
Gjest Gn Skrevet 18. juli 2011 #6 Skrevet 18. juli 2011 Dette har lite med virkeligheten å gjøre, og bidrager bare til å skremme TS. Du mener altså at et menneske som er redd for alvorlig sykdom ikke skal oppsøke lege? Det er faktisk veldig alvorlig, og i verste fall sitter du med det moralske ansvaret for et dødsfall som kunne vært unngått. Selvfølgelig skjer det tabber i norske sykehus, som alle andre steder i verden. Men det er unntakene, ikke reglene. Hvis man er lege, må man hver dag leve med ansvaret for at man kan erklære en pasient frisk, for derefter å finne ham død noen timer senere. Alle leger må leve med risikoen for egen feilvurdering, det er ikke spesifikt for norske leger. Men feilvurderinger er ganske sjeldne i det store billedet. (edit: alle feilvurderinger som har konsekvenser for pasient eller drift blir gransket. Om man blir tildelt "skyld" i dette, kan man få opprettet tilsynssak, eller i verste fall miste autorisasjonen. Tabber har konsekvenser hvis de kunne vært unngått). Utenlandske leger som kommer hit, må gjennom et omfattende godkjenningsprogram, og svært mange av dem er veldig dyktige. Noen sliter med sprog, men husk at den terminologien som brukes i journaler er temmelig internasjonal. Norske leger mangler generelt ikke spesialkompetanse. Du mener at det er vanskelig å se "helhetlig på pasienten" fordi avdelingene er spesialiserte, men at vi samtidig mangler spesialkompetanse? Bestem deg i det minste. Det står ikke "dårlig til " med medisinsk apparatur i norske sykehus, men en del utstyr er ikke lenger topp moderne, og noe har vi for lite av. Situasjonen kan selvsagt optimaliseres, men det er ikke noen umiddelbar krise. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette? Det er feilaktig og destruktiv informasjon, og hjelper ikke TS. Det finnes både gode og dårlige leger i Norge som i andre land. Det er heldigvis flest av de gode. Ta deg sammen! Signerer denne.Mye ufortjent negativt fokus på norsk helsevesen og norske leger.Virker som folk flest glemmer legens taushetsbelagte arbeidshverdag,og at angrep på deres arbeid i enkeltsaker aldri kan forsvares eller forklares pga dette. Uansett vil ikke kritikken av helsevesenet her føre til mindre bekymring for Ts. Oppsøk lege du,Ts. Ikke allright å gå med en slik bekymring,og beste kompetanse vil du få ved en henvisning fra din fastlege. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Jeg har hatt absolutt alle symptomene på lista di, og jeg har aldri hatt noen hjernesvulst. Det er nok mest sannsynlig noe annet og mindre skummelt, men gå til legen. Og ikke vent unødvendig lenge med det, ingen vits å gå og være redd. 3
Heart Skrevet 18. juli 2011 #8 Skrevet 18. juli 2011 Hei tror jeg har hjernesvulst. Har fått smerter i hodet som kommer og går, gjerne over hele hodet. Sjekket på symptomene og de passer mine. Hjernesvulst er ikke noen vanlig lidelse. Hvorfor tror du at det er nettopp dette du har? Når det gjelder symptomene, så kan de skyldes en rekke forskjellige ting. Selv hadde jeg: * Hodepine (ofte) * Synsforstyrrelser (mer sjeldent) * Tap av følelse, spesielt i hendene * Tale- og konsentrasjonsvansker (følte at jeg skle sakte nedover IQ-skalaen) * Trøtthet * Perioder med forvirring (kunne av og til bli helt satt ut av spill hvis noe marginalt men uventet skjedde) * Følte at personligheten min endret seg (ble hissig og oppfarende, mistenksom, tidvis apatisk) ...og jeg hadde heller ikke svulst på hjernen, nei. Jeg er litt redd og jeg skal ringe en lege i morgen. God idé. Husk å fortelle om alle symptomene, slik at legen får et så fullstendig bilde som mulig, og ikke begynn med å si "jeg tror jeg har hjernesvulst" eller noe slikt. Overlat diagnosen til legen. Håper du får god hjelp og at det ordner seg for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #9 Skrevet 18. juli 2011 Hei tror jeg har hjernesvulst. Har fått smerter i hodet som kommer og går, gjerne over hele hodet. Sjekket på symptomene og de passer mine. * Nyoppstått hodepine, særlig når du våkner. Men langt fra alle har hodepine. * Uforklarlig kvalme og brekninger * Synsforstyrrelser i form av sløret syn, dobbeltsyn, tap av syn ut mot sidene * Gradvis tap av følelse eller bevegelse i en arm eller et bein * Balanseproblemer * Talevansker * Trøtthet * Økende forvirring * Endringer i personlighet eller atferd * Kramper, epileptiske anfall * Hørselsproblemer * Hormonelle forstyrrelser Det som stemmer her er synet mitt som er litt slørete, ser dobbelt av og til. Har litt balanse problemer, trøtthet og forvirring Har endret personlighet og atferd også, pluss talevansker. Jeg er litt redd og jeg skal ringe en lege i morgen. Har noen fått det samme? Jeg hadde alle disse symptomene bortsett fra hormonelle forstyrrelser, og jeg hadde blodpropp (krampene kom av andre årsaker). Tro meg, et sykdomsbilde er mye mer nyansert enn som så. De hormonelle problemene trenger ikke ha noe som helst med saken å gjøre, og det kan helt klart være noe annet - eller ingenting. Slutt å være så paranoid.
Giacomo_P Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 La meg tilføye at hjernesvulster er relativt sjeldne. Jeg vil ikke tro eller mene noe om dette, men det er jo en hel del diagnostiske kriterier du ikke møter her. Forøvrig høres symptomene dine såpass alvorlige ut at du bør undersøkes. Jeg tror jeg kan ramse opp minst 20 andre ting dette kan være, hvorav mange av dem er mere sannsynlige, så jeg synes du skal spare den store engstelsen til det (forhåbentligvis ikke) er nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #11 Skrevet 19. juli 2011 Hei tror jeg har hjernesvulst. Har fått smerter i hodet som kommer og går, gjerne over hele hodet. Sjekket på symptomene og de passer mine. * Nyoppstått hodepine, særlig når du våkner. Men langt fra alle har hodepine. * Uforklarlig kvalme og brekninger * Synsforstyrrelser i form av sløret syn, dobbeltsyn, tap av syn ut mot sidene * Gradvis tap av følelse eller bevegelse i en arm eller et bein * Balanseproblemer * Talevansker * Trøtthet * Økende forvirring * Endringer i personlighet eller atferd * Kramper, epileptiske anfall * Hørselsproblemer * Hormonelle forstyrrelser Det som stemmer her er synet mitt som er litt slørete, ser dobbelt av og til. Har litt balanse problemer, trøtthet og forvirring Har endret personlighet og atferd også, pluss talevansker. Jeg er litt redd og jeg skal ringe en lege i morgen. Har noen fått det samme? Hei TS. Fikk du ringt legen? Tenkte bare at jeg kan fortelle deg at jeg har også hatt mange av disse symptomene som du lister opp, men da de tok mr av hodet mitt (visstnok i en annen sammenheng) så fant de absolutt ingenting som virket feil. Og det de undersøkte meg for kan en svulst forårsake, så jeg velger å stole på at jeg da ikke har noen svulst. Så som andre her sier, det trenger absolutt ikke å være en hjernesvulst du har, selv om du har alle symptomene på listen. Mitt tips er at du skriver ned alle symptomer du har (og gjerne når de oppsto, om du opplever dem i spesielle situasjoner, og hyppighet) på en lapp som du tar med deg til legen. Så istedet for å gå inn til legen med en lapp printet ut ifra en nettside hvor diagnosemuligheter står, så si at du har alle disse symptomene, så nå begynner du å bli nervøs for at noe skal stå riktig ille til. Lykke til, håper dere finner ut av det og at det vil gå bra!
StellinaX Skrevet 19. juli 2011 #12 Skrevet 19. juli 2011 Ville oppsøkt en lege ja, og som flere sier så kan disse symptomene skyldes mye annet og langt mindre alvorlige ting enn hjernesvulst. Forstår allikevel at du blir litt engstelig, så håper du får en rask avklaring slik at du slipper å gå og bekymre deg over dette. Mange hjernesvulster er forsåvidt godartede, så dersom det skulle være dette som plager deg så trenger det absolutt ikke være kreft av den grunn. Lykke til med undersøkelser og god bedring!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Det hadde vært interessant å få oppfølgeren av denne tråden ... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå