Gå til innhold

blir hunde-eier til valp. lurer på så masse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg leser og leser. Ser det er mange meninger på alle tema rundt valp/hund i diverse artikler og forum på nettet.

Blir litt overveldet av alle synspunkter på alle mulige tema fram og tilbake. Velger derfor å stille de spørsmål jeg lurer på aller mest nå, og forholde meg til de mulige diverse synspunkter fram og tilbake på disse...

Om ca 3 uker skal jeg hente ei tispevalp. Jeg har aldri hatt hund før så det er så mye jeg lurer på. For vil jo gjøre alt rett.. Jeg spør oppdretter om råd også, men tenkte det kunne være greit å fordele spørsmålene litt..

1) bur/seng: Jeg skal kjøpe bur og/eller seng. Skal jeg kjøpe begge deler? De jeg har hørt med anbefaler jeg sover ved siden av buret/sengen til hunden de første nettene. Jeg ser for meg et bur som jeg lukker igjen og sover ved siden av. Tenker at dette buret skal stå i gangen, nærme soverommet mitt. Ønsker ikke at valpen skal gå rundt i huset på nattestid. Men dagtid og ellers ønsker jeg jo at om hunden trenger litt ro/jeg ber den legge seg, så kan den få ha en seng i stua. Slippe å gå i buret hver gang (uten lukket dør) og ligge alene i gangen. Er det overkill å ha to sengeplasser for hunden?Tanken er også at buret skal brukes også i bilen om jeg skal/må på biltur med hunden.

Kan jeg praktisere at buret brukes kun om natten (lukket) og dagtid får den velge selv om den legger seg. Hvordan høres dette ut?

Hvor mange netter bør jeg sove ved siden av buret før valpen føler seg trygg der?

2) Hvordan gjør jeg det om hunden må på do midt på natten? For på do må de vel? Om jeg har et stort bur, skal jeg legge aviser i ene enden av buret slik at det blir doplassen og mykt på andre siden for soving? Skal jeg isåfall ignorere piping om dotur midt på natten slik at hunden "føyer" seg etter mitt sovemønster? (Jeg er i seng ca kl 12 og opp kl 7 på hverdager). Om den da piper om natten (også de nettene jeg sover ved siden), skal jeg lukke ørene, håpe den gjør fra seg på avisen, stå opp når det er tid for det og gå ut? Vil da hunden lære seg at når jeg våkner så får den gå på do? Ikke før.

3) hjemme-alene-trening: Oppdretter har anbefalt at jeg tar sommerferien min før jeg henter valp. Hennes mening er å ikke sette av hele sommerferien til å være med valpen ettersom jeg da vil kunne få problemer med å lære hunden å være alene hjemme senere når arbeid starter igjen. Hun anbefaler 3 dager sammen med valpen før hjemme-alene-trening starter.

Jeg tenker jeg tar fri fra jobb en fredag for å hente valpen. Vil derfor være med valpen fredag, lørdag og søndag 100%. Har lest meg fram til at jeg først starter med å gå til andre rom i huset hvor jeg blir borte kort tid. Deretter øke med å gå til postkassen og utenfor leiligheten. Men hva er kort tid? Hvordan øker jeg? Hvor mange minutter øker jeg med hver gang? Hvor lang tid vil det ta å komme opp til 8 timer med å være alene hjemme..

4) Hunden skal få gå fritt i huset mitt foruten soverommet mitt og kjøkkenet. Soverommet mitt er greit ettersom jeg har dør dit som kan lukkes. Kjøkkenet er et rom innenfor stua, og her er det ikke dør. Skal jeg stoppe hunden i å gå på kjøkkenet fra første dag (selv i snuse-og-bli-kjent-rundene)? Ser jo for meg at første gang valpen kommer inn i leiligheten min, så skal den få snuse rundt der den ønsker. Men hvordan stopper jeg den fra å gå på kjøkkenet? Om dette er rett framgangsmåte...

Forøvrig er det en engelsk cocker spaniel jeg skal bli forvert for :) Gleder meg kjempemasse ettersom jeg har drømt om hund i utallige år. Samtidig er det jo fryktelig skummelt!

Setter stor stor pris på alle råd dere kan gi meg! :D

P.S. Vil ha ene-ansvar for hunden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) bur/seng: Jeg skal kjøpe bur og/eller seng. Skal jeg kjøpe begge deler? De jeg har hørt med anbefaler jeg sover ved siden av buret/sengen til hunden de første nettene. Jeg ser for meg et bur som jeg lukker igjen og sover ved siden av. Tenker at dette buret skal stå i gangen, nærme soverommet mitt. Ønsker ikke at valpen skal gå rundt i huset på nattestid. Men dagtid og ellers ønsker jeg jo at om hunden trenger litt ro/jeg ber den legge seg, så kan den få ha en seng i stua. Slippe å gå i buret hver gang (uten lukket dør) og ligge alene i gangen. Er det overkill å ha to sengeplasser for hunden?Tanken er også at buret skal brukes også i bilen om jeg skal/må på biltur med hunden.

Kan jeg praktisere at buret brukes kun om natten (lukket) og dagtid får den velge selv om den legger seg. Hvordan høres dette ut?

Hvor mange netter bør jeg sove ved siden av buret før valpen føler seg trygg der?

Jeg anbefaler begge delene. Da hunden MIN sover i buret sitt på natten, men har en "seng" (mer som en seng hjemme, men bare en matte hos kjæresten min) som den ligger og slapper av i på dagen. Nå står buret her i huset åpent ellers om dagen, så ofte går hun og legger seg der også. Det høres ut som en god idé du har, ettersom jeg gjør det samme. :fnise: Jeg sov med hunden på et pledd ved siden av senga de første dagene (ærlig talt havna hun faktisk OPPI senga de første dagene..), men etter en stund, ca 2-3 dager, så flytta hun i buret som sto ved senga, så etter en ukes tid flytta jeg buret (og henne) ut i stua (hvor hun sover nå).

2) Hvordan gjør jeg det om hunden må på do midt på natten? For på do må de vel? Om jeg har et stort bur, skal jeg legge aviser i ene enden av buret slik at det blir doplassen og mykt på andre siden for soving? Skal jeg isåfall ignorere piping om dotur midt på natten slik at hunden "føyer" seg etter mitt sovemønster? (Jeg er i seng ca kl 12 og opp kl 7 på hverdager). Om den da piper om natten (også de nettene jeg sover ved siden), skal jeg lukke ørene, håpe den gjør fra seg på avisen, stå opp når det er tid for det og gå ut? Vil da hunden lære seg at når jeg våkner så får den gå på do? Ikke før.

Min tispe klynka en del de første MÅNEDENE når hun måtte på do. Men jeg er allerede et nattdyr, så det hjalp å lufte henne rundt 23 før HUN la seg, så vekke henne rundt 3 og lufte henne på nytt før JEG la meg. Allikevel klynka hun rundt 6-7 hver morgen for å gå på do igjen. Det var et rent mareritt.. Jeg ignorerte det ikke, da jeg har en rase som har lett for å få nyrestein og div. andre irriterende urinveisproblemer.. Men nå når hun er blitt eldre har jeg innsett at HUN har IKKE de problemene. Nå sover hun i buret sitt og klarer seg 12-14 timer uten å gå på do. Ikke maser hun heller. Og jeg tror ikke du vil klare å lukke ørene for klynking om at hun må på do. MEN om du da står opp, vær konsekvent. Rett ut og luft i 2 min, går hun på do da.. Så greit. Rett inn og ikke si noe til henne. Da har hun lufta seg, og det er tid for å sove igjen.

3) hjemme-alene-trening: Oppdretter har anbefalt at jeg tar sommerferien min før jeg henter valp. Hennes mening er å ikke sette av hele sommerferien til å være med valpen ettersom jeg da vil kunne få problemer med å lære hunden å være alene hjemme senere når arbeid starter igjen. Hun anbefaler 3 dager sammen med valpen før hjemme-alene-trening starter.

Jeg tenker jeg tar fri fra jobb en fredag for å hente valpen. Vil derfor være med valpen fredag, lørdag og søndag 100%. Har lest meg fram til at jeg først starter med å gå til andre rom i huset hvor jeg blir borte kort tid. Deretter øke med å gå til postkassen og utenfor leiligheten. Men hva er kort tid? Hvordan øker jeg? Hvor mange minutter øker jeg med hver gang? Hvor lang tid vil det ta å komme opp til 8 timer med å være alene hjemme..

Med kort tid så er det i begynnelsen nok å være borte fra valpen I NOEN SEKUNDER. Se at valpen er opptatt med noe, men var over hvor du er, gå ut og lukk døra, men gå inn FØR valpen klynker etter deg. Fortsett sånn noen runder til den vet at det ikke er så farlig om du forsvinner, for du dukker jo opp igjen! Hunder har ingen form for tidsperspektiv, den VET ikke hvor lenge du har vært borte, og dette gjelder valper spesielt. Inn og ut av rommet litt, så en tur bort til postkassa, så enda noen minutter. Det viktigste er at valpen din vet at du KOMMER TILBAKE. :) Men det tar, i teorien, lang tid før valpen er komfortabel med å være 8 timer alene. Dette mest fordi den har bitteliten blære og vil gjerne tisse. IKKE fordi det er 8 timer. Valpen vet ikke dette. Derfor må valpen faktisk bli fysisk større før den er fysisk komfortabel med å være så lenge alene. Hos meg skjedde dette i rundt 4-5 måneders alderen. Før det var hun egentlig aldri mer enn noen få timer alene. Nå er hun, som sagt, komfortabel med å være aldri så lenge alene.

4) Hunden skal få gå fritt i huset mitt foruten soverommet mitt og kjøkkenet. Soverommet mitt er greit ettersom jeg har dør dit som kan lukkes. Kjøkkenet er et rom innenfor stua, og her er det ikke dør. Skal jeg stoppe hunden i å gå på kjøkkenet fra første dag (selv i snuse-og-bli-kjent-rundene)? Ser jo for meg at første gang valpen kommer inn i leiligheten min, så skal den få snuse rundt der den ønsker. Men hvordan stopper jeg den fra å gå på kjøkkenet? Om dette er rett framgangsmåte...

Ja. Stopp henne fra dag 1. Om hunden ALDRI får lov til å gå der, så vet den det. Om valpen vil inn der, så stiller du deg i veien. Da vil den mest sannsynlig finne noe annet å snuse på. Men jeg vil bare si, du må være konsekvent. Konsekvent, konsekvent, konsekvent. Hos meg holder det nå å si "Kssssst!" om hun i det hele tatt er på vei inn på et rom/ en plass hun ikke får lov til. :) Andre anbefaler at du faktisk sprayer valpen med litt vann i ansiktet/ på kroppen om den er på vei inn på kjøkkenet, så den forbinder vann med kjøkken og derav ikke vil. Men det vil jeg hverken anbefale, eller frabe deg om å gjøre.

Lykke til med lille valpen! Forbered deg på tunge dager, lange netter, mye latter, noen tårer, og MANGE flotte år med din nye bestevenn!! :klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Flotte og praktiske svar du gir Lille Måne :)

Skrevet

Flotte og praktiske svar du gir Lille Måne :)

Tuuusen takk for det. :smilyblomst:

:takke:

Skrevet

Dette var helt supre svar "Lille Måne"!!!

Har fått svar på det mest grunnleggende jeg gikk og lurte veldig på.

Du var så flink til å gi råd, så prøver meg på litt fler spørsmål innen de samme tema.. :-p

Mtp nettene skal jeg følge rådet og praktisere å gå ut når den piper fordi den må på do, for så å gå inn igjen og legge oss. Du sier jeg ikke skal si noe til henne; har lest man skal rose hunden når den går på do ute. Betyr det jeg skal knipe igjen munnen fra jeg tar henne ut av buret til jeg setter henne inn igjen? Må ha det med teskje her jeg...

Også tenker jeg på, hva om hun piper bare fordi hun blir satt i buret om natten (selv om jeg ligger ved siden av). Skal jeg da være hard og bare ha hånden inn til henne (late som jeg sover) for så å håpe på at hun stopper? Hva om hun aldri stopper? Ser for meg at om jeg gir henne oppmerksomhet når hun piper så vil hun skjønne at da kan hun jo bare pipe.. for hun får det som hun vil..

Jeg er fortsatt kjempespent på å lære henne å være hjemme alene. Skal jeg begynne å gå ifra korte sekunder på dag 1? Hvor ofte skal jeg repetere det per dag? Når kan jeg vite at jeg kan øke tiden jeg er borte fra valpen? Jeg har bil og til jobb er det ca 15 min. Det tar vel kanskje sin tid før jeg kan dra på jobb og være der uten å måtte snu med en gang jeg kommer dit..

Kanskje, om det ikke er for varmt, kan jeg ha med valpen i bilen på jobb. Jeg har forhørt meg med eier av jobb-bygget og h*n er ikke interessert i å ha hund i bygget. men det går kanskje at bilen står utenfor, synlig for meg, og jeg trener litt alenetid i buret i bilen også? Vil det gå for det samme: hjemme alene/bur i bilen alene?

Har nå vært og kjøpt hundebur (sånn i plast som også er godkjent for fly) samt plastikk hundeseng. Til begge klipper jeg ut varmeteppe (sånn absorberende) og legger i. Følte meg veldig praktisk og nyttig i kjøpet av det varmeteppet, men gikk ut av butikken med halen mellom beina og også en nusselig hundepute til innesenga i tillegg. Men den får bli premie når valpen har blitt husren ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ang bur. Dropp det. Å ligge 8-9 timer i ett bur hver dag er bare dyreplageri. Det er ett dyr, ikke en ting.

• Liker 5
Skrevet

Dette var helt supre svar "Lille Måne"!!!

Har fått svar på det mest grunnleggende jeg gikk og lurte veldig på.

Du var så flink til å gi råd, så prøver meg på litt fler spørsmål innen de samme tema.. :-p

Mtp nettene skal jeg følge rådet og praktisere å gå ut når den piper fordi den må på do, for så å gå inn igjen og legge oss. Du sier jeg ikke skal si noe til henne; har lest man skal rose hunden når den går på do ute. Betyr det jeg skal knipe igjen munnen fra jeg tar henne ut av buret til jeg setter henne inn igjen? Må ha det med teskje her jeg...

Du må veldig gjerne komme med ros når hun faktisk gjør noe ute. Jeg husker jeg hoppa og dansa litt og hørtes ut som Franny Fine på speed mens jeg "Ååååhsåflinkdueeeeeer!" klokka 0300 mang en natt :) Du kan tilogmed legge på "tisstiss" som kommando mens hun tisser, for SÅ å rose henne.

Men med en gang dere er innendørs igjen, så er det leggetid. Og ikke LEK med henne som ros. Bare klapp og stemmebruk. For det er jo faktisk natta, for henne også.

Også tenker jeg på, hva om hun piper bare fordi hun blir satt i buret om natten (selv om jeg ligger ved siden av). Skal jeg da være hard og bare ha hånden inn til henne (late som jeg sover) for så å håpe på at hun stopper? Hva om hun aldri stopper? Ser for meg at om jeg gir henne oppmerksomhet når hun piper så vil hun skjønne at da kan hun jo bare pipe.. for hun får det som hun vil..

Dette var noe jeg var veldig bekymra for. Men det er ingen her som kan fortelle deg akkurat hva DIN hund vil gjøre før du får den. Mange hunder slår seg til ro etterhvert, mens noen er svært iherdig i sin streben etter å bli sett/ hørt. Så du må nesten se det an.. Litt piping og klaging blir du nødt til å holde ut uansett, men mest sannsynlig så går dette over. Bare vær litt "hard" og ikke gi etter for ALL pipingen. :) Selv om det skjærer i hjerterota ;)

Jeg er fortsatt kjempespent på å lære henne å være hjemme alene. Skal jeg begynne å gå ifra korte sekunder på dag 1? Hvor ofte skal jeg repetere det per dag? Når kan jeg vite at jeg kan øke tiden jeg er borte fra valpen? Jeg har bil og til jobb er det ca 15 min. Det tar vel kanskje sin tid før jeg kan dra på jobb og være der uten å måtte snu med en gang jeg kommer dit..

Kanskje, om det ikke er for varmt, kan jeg ha med valpen i bilen på jobb. Jeg har forhørt meg med eier av jobb-bygget og h*n er ikke interessert i å ha hund i bygget. men det går kanskje at bilen står utenfor, synlig for meg, og jeg trener litt alenetid i buret i bilen også? Vil det gå for det samme: hjemme alene/bur i bilen alene?

Når valpen kommer til deg første dag, så har den vært igjennom nok. Det er vanskelig å plutselig være helt alene, og den må lære seg å stole på deg før den i det hele tatt forventer at du skal komme tilbake. Så la den få se seg om hjemme. Sett deg på gulvet med den, og vent på at den skal komme til deg. Etterhvert vil den roe seg ned, og da bør du heller fokusere på at den skal begynne å føle seg trygg. Rolige omgivelser, la den slå seg til ro første dagen. Dag nr. 2 kan du nok begynne å gå litt i dørene. Og dag nr. 3 ville jeg brukt til å forberede den på enda lengre alenetid. Men det viktigste er at du ikke stresser. En valp plukker opp dette, og vil nok sannsynlig tolke det som at du IKKE kommer tilbake. Så bare slapp av, og ta tingene litt som de faller seg i allefall :)

Alenetid i bil og alenetid hjemme i bur er mer eller mindre det samme. MEN DU MÅ HUSKE!!!!! Det blir varmt ute nå! En bil kan gå fra OK til DØDEN for en hund på under en halvtime. Så om du skal ha valpen i bilen, må denne stå på skyggesiden TIL ENHVER TID! Jeg vet om mange som har hunden sin i bagasjerommet, med bakluka på vidt gap, og vinduer fremme åpne og vann tilgjengelig. Hvis du kan ha bilen slik, med TILSYN, så kan du ha med deg hunden på jobb. Hvis ikke, så er det rett og slett livsfarlig for hunden i bilen.

Har nå vært og kjøpt hundebur (sånn i plast som også er godkjent for fly) samt plastikk hundeseng. Til begge klipper jeg ut varmeteppe (sånn absorberende) og legger i. Følte meg veldig praktisk og nyttig i kjøpet av det varmeteppet, men gikk ut av butikken med halen mellom beina og også en nusselig hundepute til innesenga i tillegg. Men den får bli premie når valpen har blitt husren ;)

Dette hørtes ut som smarte kjøp. Flink du har vært :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ang bur. Dropp det. Å ligge 8-9 timer i ett bur hver dag er bare dyreplageri. Det er ett dyr, ikke en ting.

Må bare si det at det er mange hunder som virkelig setter pris på en liten hule som er bare deres og som de kan trekke seg tilbake i hvis de vil være i fred , hunden min eeelsker buret sitt! Hvis man ikke stenger døra så blir det mer som en hule, et fristed (og aldri forstyrr hunden når den er i buret sitt =) ) Man kan evt fjerne døren helt...

Ang bur i bilen så må du KUN bruke solid metall-bur som ikke er sammenleggsbart, noe annet er ikke sikkert nok ! :)

Lykke til!

...og husk, det vil være et lite helvete en god stund, men når du ser tilbake på valpetiden når hunden er voksen så føles det som om valpetiden var over på 1,2,3! Husk å nyt tiden til det fulle, selv om du har en slitsom hyperaktiv piraya son du ikke kan ta øynene bort fra et sekund uten at den gjør noe galt :P

• Liker 1
Skrevet

Må bare si det at det er mange hunder som virkelig setter pris på en liten hule som er bare deres og som de kan trekke seg tilbake i hvis de vil være i fred , hunden min eeelsker buret sitt! Hvis man ikke stenger døra så blir det mer som en hule, et fristed (og aldri forstyrr hunden når den er i buret sitt =) ) Man kan evt fjerne døren helt...

Signerer!

• Liker 3
Skrevet

Tenker du på at jeg ikke bør ha hunden i lukket bur om natten? Om du tenker på dagtid, så har jeg ikke tenkt å ha den i lukket bur så lenge jeg er på jobb. Planen er å gjøre gangen og et av rommene tilgjengelig for henne. Da skal hun ha nok av plass å bevege seg på. Tenker jeg iallefall..

Skrevet

Tenker du på at jeg ikke bør ha hunden i lukket bur om natten? Om du tenker på dagtid, så har jeg ikke tenkt å ha den i lukket bur så lenge jeg er på jobb. Planen er å gjøre gangen og et av rommene tilgjengelig for henne. Da skal hun ha nok av plass å bevege seg på. Tenker jeg iallefall..

Ikke hør på den ABen. Hunden hadde funnet naturlige krypinn i naturen om den var vill. Riktignok uten lås, men det har samme funksjon. Hunden min liker buret sitt, dette vet jeg fordi hun kryper inn der helt av seg selv etter nattmat, og legger seg til å sove. Jeg lukker ikke buret før jeg selv legger meg, og dette gjør jeg kun fordi jeg ikke vil at hun skal rote rundt i leiligheta om hun skulle våkne, noe hun aldri gjør uansett...

Du vil høre mange forskjellige teorier fra gudoghvermann. Tro meg. Når du har fått valpen din, og skal sosialisere den i hundegårder, så kommer maaaange "erfarne" hundeeiere til å fortelle deg nøyaktig hva du skal gjøre til enhver tid. Ta alt du hører med en klype salt. Det jeg sier også! Alle har forskjellige hunder og alle er forskjellige mennesker. Dermed skaper det akkurat like stor fare for debatt som barneoppdragelse og sjekking på byen. Hva funker, hva funker ikke.. Dette vet til slutt bare DU om din egen hund. :klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Hjertlig takk alle sammen for gode svar! Jeg suger til meg all kunnskap som er skrevet av dere! Gjerne kom med andre tips og triks også om det er noe jeg bør vite om de første dagene jeg har valpen hjemme hos meg :)

Jeg skriver nok et nytt innlegg som rop om hjelp når jeg evt sitter i krampegråt pga en valp som henger i gardinene :-p

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meg du siterte...

sjekk først om valpen blir liggende i buret med åpen dør, og sett buret ved siden av sengen din. Det er en fordel om valpen kommer seg ut av buret om den må tisse og du ikke våkner. En valp må slippe å gjøre fra seg der den sover, det er veldig unaturlig og ubehagelig og "ydmykende" for hunden. En hund sover som regel når du sover likevel :) Og om den skulle romstere litt rundt i rommet så gjør vel ikke det noe? Den roer seg når den blir eldre:)

Jeg hadde selv tenkt å ha valpen min i bur med stengt dør, men når jeg så hvordan hun reagerte når døren ble stengt så hadde jeg ikke hjerte til det likevel... og det har aldri vært noe problem!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meg du siterte...

sjekk først om valpen blir liggende i buret med åpen dør, og sett buret ved siden av sengen din. Det er en fordel om valpen kommer seg ut av buret om den må tisse og du ikke våkner. En valp må slippe å gjøre fra seg der den sover, det er veldig unaturlig og ubehagelig og "ydmykende" for hunden. En hund sover som regel når du sover likevel :) Og om den skulle romstere litt rundt i rommet så gjør vel ikke det noe? Den roer seg når den blir eldre:)

Jeg hadde selv tenkt å ha valpen min i bur med stengt dør, men når jeg så hvordan hun reagerte når døren ble stengt så hadde jeg ikke hjerte til det likevel... og det har aldri vært noe problem!

Hunden min elsker forresten buret sitt, så lenge hun er der frivillig... Jeg skrev det i et innlegg lengre opp, 18.juli 20.09 :)

Har du vært å lest på forumet til canis.no?

Der er det masse nyttig info å hente=) (men ikke bli skremt/lei deg om du spør om noe der inne og får litt krasse svar, mange surpomper, men en masse nyttig kunskap)

Skrevet

BUR

Et bur fungerer gjerne som et fristed for hunden. Hvis hunden blir vant med buret fra den er valp, vil den kunne bruke buret i årene som kommer som et fristed og som en trygg plass. Mange har hundene sine i bur når de er alene hjemme, i bilen (det er pålagt å sikre hunden i bilen) og på natten. Noen lar hunden sove uten bur på natten, og noen sverger til hundeseng. Jeg mener at det er en grei løsning med bur for valper på natten. Et bur gir valpen mulighet til å roe seg ordentlig ned og faktisk sove på natten, og den vet at den skal sove fordi den kan ikke gå rundt å inspisere huset og finne på andre ting. De første nettene vil kanskje valpen protestere litt mot buret, men det går over etter hvert. Det er bare å la den få tid til å bli vant.

Etter hvert som valpen er blitt eldre, for eksempel etter ett år kan man kutte ut buret eller kjøpe et bur som kan stå åpent på natten sånn at hunden selv kan velge om den vil ligge i buret på natten eller ei. Da velger hunden som regel å ligge i buret hvis den er vant med det fra tidligere. Det er trygt og godt. Det er ingenting galt med å ha hunder i bur om natten.

Når det gjelder seng kan du i stedet kjøpe en hundeseng å plassere i stua eller der dere oppholder dere.

DO PÅ NATTEN

Noen tar valpen ut på do på natten, mens andre ikke trenger det. Det er uansett viktig å ta valpen ut rett før leggetid og la den være tilstrekkelig ute sånn at den får ordentlig gjort ifra seg. Vi ville ikke ha valpen på do på natten fordi vi var redd det kunne bli en vane. Vi lot den ligge i buret og den gjorde aldri noe i buret. De første nettene tisset hun litt på ene siden av buret. Vi hadde bare pledd nederst i buret som vi byttet hver dag og vasket. Etter noen få netter sluttet hun tissingen om natten og nå skal hun aldri ut på natten.

Må valpen bæsje er det selvfølgelig viktig å ta den ut på do ute.

Det er ikke ideelt at valpen bæsjer i buret om natten. Og gjør den det likevel må du selvfølgelig plukke det opp med en gang.

HJEMME-ALENE-TRENING

Hjemmealenetrening tar tid og krever tålmodighet. Noe det virker som at du kanskje ikke har? Du trenger mer enn noen uker til det altså. Noen valper bruker lengre tid enn andre til å venne seg til hjemmet. Valpen skal trossalt bli trygg i huset før den skal etterlates alene en hel dag. Og en valp skal jevnt og gradvis vennes til alenetilværelsen. Og som oppdretter sier øker man mengden alenetid. Jeg ville ikke begynt denne treningen før valpen er trygg på dere som bor i huset, eieren, og huset selv!! Det tar i hvert fall en, to uker.

KJØKKEN?

Hvorfor skal du stoppe hunden fra å gå på kjøkkenet? La hunden bli kjent med hele huset!! Sett opp døra til soverommet ditt og la valpen gå rundt å snuse. Følg med den uten å følge etter den, sånn at du kan se at den ikke spiser på noe eller skader seg.

Og til sist: gratulerer! Det kan være svært vanskelig i perioder å ha valp i hus. Særlig hvis den er aktiv og sover lite. Og særlig hvis man bare er èn og alene med hunden! Men valpen blir gradvis voksen og gradvis roligere. Bare husk å ha en god dose tålmodighet og kjærlighet så kommer resten med tiden :)

• Liker 1
Skrevet

Signerer de mange gode svarene her, som hundeeier.

Ikke vær streng med en liten pjokk. Den kjenner deg ikke og kan ende opp med å være redd for deg og andre. Min valp var født og oppvokst her i huset og var ganske høy på pæra. Merket stor forskjell på den og dem jeg har fått andre steder fra, som var ganske "redde" og usikre da de kom til nytt hjem.

Hvordan hund er det du skal ha?

Det kan være helt grusomt å ha valp. Det er som å få en baby. Kommer selvfølgelig an på valpen, noen er verre enn andre. Min schäfervalp var så ille at vi måtte gå med vernesko inne :P men det ble folk av ham også.

Forresten; Mange nye hundeeiere får seg valp, og det går ganske greit. Så blir den ca. 1år, slutter å høre på deg, ødelegger og er helt umulig. Da gir de den bort eller avliver fordi "den plutselig ble gal". Dette heter pubertet og det går over ;) Vet ikke hvordan det er med andre raser, men schâferen er blitt fullvoksen når den er 2år. Da er slikt borte, og du har en grei hund i 8-10år. Så bare hold ut og ha tålmodighet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting, som også har vært nevn tidligere i tråden... La valpen komme til deg, ikke gå etter den! Ha gjerne alltid godbiter lett tilgjengelig, og gi valpen godbit hver gang den kommer til deg..

Venn valpen til berøring (etter noen dager) ta på og plukk på hele hunden..inni ører, munn, ta på poter osv mens du samtidig gir den verdens beste godis!

Kjøp deg boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas! Den burde være et must i alle hundehjem, og jeg syns den burde vært pensum i skolen.. Den er liten og lettlest og er verdt mer enn sin vekt i gull =)

Legger ut noen linker du kan kose deg med også=)

Valpen

10 gode råd om hverdagslydighet

Ting som er giftig for hunden

Kindereggøvelsen- en super øvelse for en trygg og fin hund, i alle tenkelige situasjoner

Hundeloven- sett deg godt inn i denne så ungår du mange kjipe situasjoner, og så har du ditt på det rene når ukjente folk begynner å belære deg om hvordan ting "er", kun utifra sine egene synspunkter om hvordan de syns det burde være... Her står det også hva som kreves av oss hundeeiere med tanke på kontroll over hunden, når og hvor den kan slippes ol...

Det er veldig lurt å ha en viss oversikt over innholdet i hundeloven, det kan ikke sies for ofte :)

Og igjen... Meld deg inn hos canis =) Der vil du lære MASSE :) :)

Lykke til!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være helt grusomt å ha valp. Det er som å få en baby. Kommer selvfølgelig an på valpen, noen er verre enn andre. Min schäfervalp var så ille at vi måtte gå med vernesko inne :P men det ble folk av ham også.

Forresten; Mange nye hundeeiere får seg valp, og det går ganske greit. Så blir den ca. 1år, slutter å høre på deg, ødelegger og er helt umulig. Da gir de den bort eller avliver fordi "den plutselig ble gal". Dette heter pubertet og det går over ;) Vet ikke hvordan det er med andre raser, men schâferen er blitt fullvoksen når den er 2år. Da er slikt borte, og du har en grei hund i 8-10år. Så bare hold ut og ha tålmodighet.

Disse to punktene her er veeeldig viktig å ha i bakhodet ja, det kan ta motet fra enhver :fnise: Husk: DET GÅR OVER TIL SLUTT... HEEELT SANT :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Ett tips til: Husk at enhver hund er spesiell. Ingen hunder er identiske, og hundens personlighet er helt egen for akkurat den hunden. At du har hatt hunder før betyr ikke at denne hunden krever samme behandling eller samme type trening. På samme måte som hunder ser forskjellige ut, har de forskjellige karaktertrekk. Noe av det som gjør hundehold så fantastisk flott (og noen ganger helt forj**** frustrerende) :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ett tips til: Husk at enhver hund er spesiell. Ingen hunder er identiske, og hundens personlighet er helt egen for akkurat den hunden. At du har hatt hunder før betyr ikke at denne hunden krever samme behandling eller samme type trening. På samme måte som hunder ser forskjellige ut, har de forskjellige karaktertrekk. Noe av det som gjør hundehold så fantastisk flott (og noen ganger helt forj**** frustrerende) :)

Ja! Og ikke hør ukritisk på alle "eksperter". Denne fellen holdt jeg på å gå i noen ganger med min, enda jeg har hatt hund i alle år. Ikke gjør noe som føles feil, eller direkte skadelig fysisk/psykisk, bare fordi noen som har peiling på hund sier det.

F.eks. hvis hunden gjør noe galt og noen sier du må dominere hunden fordi den "prøver å klatre i rangstigen". Du tenker at den ser stresset/redd ut når den gjør dette gale, men han som sa det er jo hundetrener, så du følger rådet. Ikke gjør det. Følg din egen magefølelse, det er DIN hund, og den er unik!

Eller hvis noen sier du må skifte fôr, fordi de mener et annet er bedre, selv om hunden får diaré av det. Selv om det fungerer på en annens hund, behøver det ikke fungere for din.

Endret av hemulen
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...