Gå til innhold

Zumba!

Gjest caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 som egentlig er ganske slank, men jeg har lyst til å stramme opp kroppen litt. Jeg har egentlig aldri trent, og jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. Nå har jeg bestilt meg Zumba-dvder etter anbefaling fra ei venninne, og håper det kan hjelpe meg å stramme opp litt her og der. Er det noen her som har prøvd zumba og kan fortelle hvordan det var? Jeg lurer også på om jeg kommer til å merke noen forskjell på kroppen min dersom jeg begynner med zumba flere dager i uken men ikke legger om kostholdet noe særlig. Jeg er ikke interessert i å gå ned i vekt, jeg vil bare bli litt mer aktiv. Men det er kanskje ikke noe vits i å slite meg ut med zumba dersom det ikke vil vises noen forskjell på kroppen min?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

For å si det slik, det er jo bedre enn -ingen- treningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal trene ganske mye zumba før det vises på kroppen. Hvis det er synlige resultater du er ute etter bør du heller kombinere tyngre utholdenhetstrening (f.eks. løping) med tung styrketrening :)

Skrevet

Jeg syns det var kjedelig og vanskelig med all vrikkinga ;)

Skrevet

Jeg tror du kan oppnå gode resultater med zumba :) Men du må øve inn trinnene slik at du ikke bare står å gjør ting halvveis. Hvis du i tillegg synes det er gøy er det ingenting som er bedre :)

Jeg syns det er moro, men er kanskje heldig med instruktørene som gjør at det både er gøy og slitsomt!

Skrevet

Men det er kanskje ikke noe vits i å slite meg ut med zumba dersom det ikke vil vises noen forskjell på kroppen min?

Så lenge du sliter deg ut, altså får opp pulsen og blir sliten og vil du jo ha treningseffekt i form av bedre utholdenhet og du vil få et økt kaloriforbruk i forhold til det du har nå. Vil anbefale deg å legge på noen styrkeøvelser i tillegg, om det er oppstramming du er ute etter ;-)

Skrevet

Jeg fikk bare vondt i knærne... Tror det er bedre å trene det "live" enn på dvd'er, så man kan få råd om hvordan man kan unngå skader og trene riktig.

Skrevet

Jeg er Zumbainstruktør og er forsåvidt enig i mange av meningene her. Treningseffekten kommer an på hvor godt du kjenner trinnene, og hvor mye du tar i. Du bør absolutt ha styrkeøvelser på siden (eller du kan putte dem inn i rutinen), uansett hva de sier i reklamen, er Zumba kondisjonstrening, ikke noe annet. Det kan ta tid å lære seg grunntrinnene, men når man kan dem, er det mye lettere å lære nye rutiner. Det er mange trinn som går igjen.

Første gang man prøver det, er det gjerne liten treningseffekt. Da er man mer opptatt av å prøve å følge bevegelsene. Som instruktør merket jeg mye bedre effekt, da alle øyne er på meg, og jeg MÅ gjennomføre alt og ha store bevegelser hele tiden.

Anbefaler å gå på timer istedet for DVD. Man blir så lei av de få dansene man har, og det er kjedelig å stå alene på stuegulvet. Når man er på timer, får man energi av andre og tar mer i.

Ang. å stramme opp og sånt så fungerer det forholdsvis godt. Har en venninne som gikk ned 30kg på å drive med Zumba + endre kostholdet sitt. Og jeg har selv fått finere mage og lår.

Vær forsiktig med leddene dine. Når armer og ben slenger hit og dit, er det lett å skade seg. Har selv hypermobilitet i leddene og er nødt til å trene en del styrke for å holde alt på plass. Og bruk sko med lite friksjon mot underlaget, ellers kan du henge igjen i gulvet og skade knærne.

Mange som går på Zumba ville ikke trent dersom ikke Zumba hadde eksistert. Sånn sett, er Zumba flott :) Ditch the workout, join the party, synes jeg er et rettferdig slagord. Det er gøy og det er trening. Men du blir nok ikke toppidrettsutøver.

• Liker 2
Gjest Høne Pøne
Skrevet (endret)

jeg fikk det ikke til......ble litt sliten men det var ikke mye.

men med en koordinasjons-evne som er bortimot ikke-eksisterende så er det kanskje ikke så rart :P

må nok lære meg trinnene skikkelig først.....men syns de var vanskelige jeg :sjenert:

Endret av Høne Pøne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...