Gå til innhold

Fattig student om sommeren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler jeg sitter litt kinkig til økonomisk akkurat nå, og trenger noen gode sparetips og råd. Jeg er nemlig student, og lever derfor stort sett på studielån. Men siden studielån er studielån, var min siste utbetaling 15. mai, og siden har jeg levd på feriepenger, oppsparte midler og ca 3000 kr jeg har lånt av et familiemedlem. Men av ulike grunner er bufferen min snart tom.

Jeg står nå igjen med til sammen i underkant av 3000 kr, pluss et mastercard med 5000 i kredittgrense. Jeg vil helst slippe å bruke mastercardet, men må jeg så må jeg. Jeg får lønn fra sommerjobben ved månedsslutt, men på grunn av sein eksamen fikk jeg ikke begynt å jobbe før helt i slutten av juni. Dessuten har jeg ikke fått særlig mange vakter og ingen kveldstillegg. Jeg får derfor bare 7000 kr utbetalt, og dette går til husleie og tilbakebetaling til familiemedlemmet.

Så i praksis har jeg 3000 kr pluss mastercard å leve på fram til studielånet kommer, som forhåpentligvis er tidlig siden jeg betalte semesteravgift i dag. Jeg skal virkelig løpe og poste gjeldsbrevet så snart det kommer! Noen som vet når studielånet tidligst blir utbetalt?

Annet enn å ikke gå på kino, kjøpe klær, gå på kafe og lignende, har dere noen gode sparetips? Hva slags mat er næringsrik, men veldig billig? Jeg har masse ris, pasta og linser liggende i skapet som jeg tenkte jeg kunne spise, noen som har gode oppskrifter på det som ikke inkluderer hundre fancy ingredienser? Burde jeg bake brød selv?

Jeg ønsker heller ikke at kjæresten min, som ikke bor sammen med meg, skal merke at jeg er litt fattig. Så hvis det finnes god mat vi kan spise sammen, hadde det vært fint. Og jeg vil ikke snylte på ham, for jeg har ikke lyst til at økonomi skal bli en greie mellom oss.

Æh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville normalt sett ikke anbefalt å bruke mastercardet, men i et slikt tilfelle ville jeg kanskje gjort det. Dette er vel snakk om en kort periode, og studielånet har jeg opplevd å få uka før den 15. august, og da får man jo en relativt stor sum. Uansett, så lenge du betaler så fort du får studielånet er det ingen fare å bruker Mastercard. Det som er farlig er at man ser på det som penger man faktisk har, og ikke lånte penger.

Med andre ord, hvis jeg hadde vært deg ville ha brukt kredittkortet denne ene måneden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikset du deg ikke bare sommerjobb?

Det står jo at hun har det.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare fortelle at jeg fikk studielånet den 12aug i fjor. Så forhåpentligvis ikke så lenge til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg tror jeg trengte en eller annen tillatelse til å bruke kredittkortet. Fint å få det! ;) Jeg er ærlig talt nesten litt redd for det, har vel sett litt for mange episoder av Luksusfellen...

Åh, så dere har fått studielånet tidlig før, altså? Herlig! Jeg søkte for en måned siden og har fått det innvilget, og betalte semesteravgift i dag, så da burde det ikke være så lenge til gjeldsbrevet dumper ned i postkassa.

Katten: jeg har sommerjobb! Den har bare veldig teit lønningsdato i forhold til når jeg begynte å jobbe. Jeg får jo alle pengene for jobbinga mi i starten av september, og ikke om sommern når jeg faktisk trenger dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være en mulighet å utsette å betale tilbake familiemedlemmet? Forklar situasjonen, ev. kan du foreslå å betale litt mer som "renter"?

Studielånet får du jo ikke før i august, men det burde vel gå bra? At du er såpass skeptisk til å bruke kredittkortet synes jeg er et godt tegn - da går du vel neppe over styr med det. men som du selv sier: må man, så må man. Om du føler det gir deg litt mer kontroll, kan du jo kanskje sette opp et lite budsjett for deg selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier alle regninger er betalt, og at du står igjen med 3000 kr som du kan bruke på mat og fornøyelser? Forstår jeg det rett? Eller må de 3000 kr dekke regninger også?

Om du har 3000 kr til rådighet er jo dette mer enn nok for mat for 1 person i 1 mnd. Kjøp det som er på tilbud i butikken og spis f.eks mye ris og litt mindre tilbehør som koster mer, slik som kjøtt, kylling ol. Om du har noen venner med bil kan du høre om de kan kjøre deg til en butikk som er større og billigere enn de som kanskje er i nærheten av deg (obs f.eks) kjøp inn masse av det som er på tilbud og ikke småhandle, det koster mye.

Bruker du 2000 på mat på 1 mnd har du 1000 kr igjen å bruke på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært fattig student i noen år nå, og har et bra middagstips hvis du liker fisk: en firepakning med laks, åtte poteter og en bunt med brokkoli :) Til sammen koster dette rundt åtti kroner, og sunn og god middag i fire dager er sikret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier alle regninger er betalt, og at du står igjen med 3000 kr som du kan bruke på mat og fornøyelser? Forstår jeg det rett? Eller må de 3000 kr dekke regninger også?

Om du har 3000 kr til rådighet er jo dette mer enn nok for mat for 1 person i 1 mnd. Kjøp det som er på tilbud i butikken og spis f.eks mye ris og litt mindre tilbehør som koster mer, slik som kjøtt, kylling ol. Om du har noen venner med bil kan du høre om de kan kjøre deg til en butikk som er større og billigere enn de som kanskje er i nærheten av deg (obs f.eks) kjøp inn masse av det som er på tilbud og ikke småhandle, det koster mye.

Bruker du 2000 på mat på 1 mnd har du 1000 kr igjen å bruke på andre ting.

Nja, 3000 er også til regninger som telefon, forsikring og internett! Dessuten har jeg legetime og apoteksvarer å kjøpe. Da blir det litt mindre til rådighet :/

Men ellers har jeg fått mange gode tips! Jeg skal prøve matoppskrift og sette opp budsjett! Og så hjelper det jo alltid å få noen dager på seg til å komme over verste panikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og kikerter er must i sparematskapet. Du trenger ikke kjøtt i en middagsrett så lenge du har en av de to der. En supergod og enkel matrett, som også er kjempebillig er f.eks. denne: http://matmatogmat.blogspot.com/2011/05/karrigryte-med-kjttdeig-og-kikerter.html Jeg lager den uten kjøttdeig hele tida. Ingen forskjell. Grønnsaker handler du smartest på Asiamat, de er mye billigere og har like god kvalitet som matbutikken.

Div. gryter som inneholder boksmat er genialt. Har du hakkede bokstomater, bønner, kikerter, gulrøtter, løk, hvitløk, vårløk eller purre og selleri i skapet, har du mange forskjellige middagsretter bare der. Særlig om du da har forskjellig ris og pasta i tillegg. Istedet for rømme lønner det seg å kjøpe en litersbøtte med tyrkisk youghurt på asiamat eller matbutikken.

På legekontoret, spør veldig pent om du kan få en faktura, evt. komme tilbake en gitt dato og betale, da kanskje mot et lite tillegg.

Om du velger å betale tilbake familiemedlemmet ditt, kan du kanskje spørre samboeren om midlertidig lån til telefon og internett. Gi ham en dato han får det tilbake (du har studielånet innen 1 september), og tilby i tillegg at du tar en av hans plikter i huset frem til den tid f.eks. Kommer veldig ann fra person til person om han godtar noe slikt, riktignok, der må du se ann selv.

Ellers vil jeg også si: Vær forberedt på å bruke MAstercardet. Det er til slike situasjoner man skal ha et slikt kort, spør du meg. Men om du må bruke det; ta ut i kontanter en viss sum, som du så setter opp en plan for når og hvordan du skal betale ned. Når jeg hadde mastercard så var det vel minimumsinnbetaling på 600kr ved hvert forfall, men det tror jeg er litt varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt dønn i mot kredittkort, herregud, nei. Får helt angst bare av å tenke på det, og ja, jeg har også sett Luksusfellen. ;) En ting; du vil ikke vise kjæresten din at du ikke har så mye penger akkurat nå? Det er kjæresten din for God's sake, forklar situasjonen til han som du gjorde til oss. :)

Fisk er faktisk utrolig billig, og godt! Ellers er boksmat ganske billig... blir vell teit å si at du bør prøve å spise litt mindre, men det kan faktisk fungere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen tips til sparing, men mattips!

Havregrøt er jo kjempe billig, samt fiskeboller fra rema (8,9 pr boks), også har de vel billig fiskegrateng og fiskepinner, samt seiblokk osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hos foreldrene mine om sommerferien :P Gratis mat og alt sånn hele sommern!! Du har ikke mulighet til det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...