Gå til innhold

Fattig student om sommeren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler jeg sitter litt kinkig til økonomisk akkurat nå, og trenger noen gode sparetips og råd. Jeg er nemlig student, og lever derfor stort sett på studielån. Men siden studielån er studielån, var min siste utbetaling 15. mai, og siden har jeg levd på feriepenger, oppsparte midler og ca 3000 kr jeg har lånt av et familiemedlem. Men av ulike grunner er bufferen min snart tom.

Jeg står nå igjen med til sammen i underkant av 3000 kr, pluss et mastercard med 5000 i kredittgrense. Jeg vil helst slippe å bruke mastercardet, men må jeg så må jeg. Jeg får lønn fra sommerjobben ved månedsslutt, men på grunn av sein eksamen fikk jeg ikke begynt å jobbe før helt i slutten av juni. Dessuten har jeg ikke fått særlig mange vakter og ingen kveldstillegg. Jeg får derfor bare 7000 kr utbetalt, og dette går til husleie og tilbakebetaling til familiemedlemmet.

Så i praksis har jeg 3000 kr pluss mastercard å leve på fram til studielånet kommer, som forhåpentligvis er tidlig siden jeg betalte semesteravgift i dag. Jeg skal virkelig løpe og poste gjeldsbrevet så snart det kommer! Noen som vet når studielånet tidligst blir utbetalt?

Annet enn å ikke gå på kino, kjøpe klær, gå på kafe og lignende, har dere noen gode sparetips? Hva slags mat er næringsrik, men veldig billig? Jeg har masse ris, pasta og linser liggende i skapet som jeg tenkte jeg kunne spise, noen som har gode oppskrifter på det som ikke inkluderer hundre fancy ingredienser? Burde jeg bake brød selv?

Jeg ønsker heller ikke at kjæresten min, som ikke bor sammen med meg, skal merke at jeg er litt fattig. Så hvis det finnes god mat vi kan spise sammen, hadde det vært fint. Og jeg vil ikke snylte på ham, for jeg har ikke lyst til at økonomi skal bli en greie mellom oss.

Æh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...