Gå til innhold

Skjema som sendes i forkant..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sende inn forlovererklæringen og prøvingspapirene snart.. er det flere papirer som skal sendes inn enn disse? Er redd jeg ikke har husket alt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer også på når man skal sende inn skjema for navneendring... sammen med resten av papirene?

Skrevet

Dere skal sende inn to forlovererklæringer (en fra hver forlover) og to eksemplarer av eklæring fra brudefolk (en fra hver av brudeparet).

Navneendringsskjema kan dere sende inn sammen med disse.

Skrevet

Og hvis dere skal på bryllupsreise innen de to første ukene (eller noe sånt) etter bryllupet, så er det lureste å booke hotell og fly med deres gamle navn. Navnesøknaden blir ikke tatt før etter dere er gifte, så du/dere skifter ikke automatisk navn bare fordi dere sier "JA" :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skiftet ikke navn før et halvår etter bryllupet omtrent. Reiste bort like etter bryllupet og var borte i et par måneder, da var det greiest å beholde navnet og det gamle passet :) Så hvis du har noen flyreiser bestilt bør du kanskje vente med navneendring.

Skrevet

Jeg skiftet ikke navn før et halvår etter bryllupet omtrent. Reiste bort like etter bryllupet og var borte i et par måneder, da var det greiest å beholde navnet og det gamle passet :) Så hvis du har noen flyreiser bestilt bør du kanskje vente med navneendring.

vi sendte inn navneendringsskjema samtidig med alle andre ark. Og vi fikk de tilbake på 2ukers-dagen vår :) Vi giftet oss 25 juni.

AnonymBruker
Skrevet

vi sendte inn navneendringsskjema samtidig med alle andre ark. Og vi fikk de tilbake på 2ukers-dagen vår :) Vi giftet oss 25 juni.

Ja, du kan gjøre det, og det tar ikke lang tid. Men det er ikke så lurt hvis man allerede har bestilt en reise i det gamle navnet, var det jeg prøvde å si :)

Skrevet

Og hvis dere skal på bryllupsreise innen de to første ukene (eller noe sånt) etter bryllupet, så er det lureste å booke hotell og fly med deres gamle navn. Navnesøknaden blir ikke tatt før etter dere er gifte, så du/dere skifter ikke automatisk navn bare fordi dere sier "JA" :)

Men om man sender inn melding om navneendring m. prøvingspapirene, blir ikke vigselsattesten utstedt med nytt navn da? Hvor lang tid tar det å lage nytt pass?

Skrevet

Men om man sender inn melding om navneendring m. prøvingspapirene, blir ikke vigselsattesten utstedt med nytt navn da? Hvor lang tid tar det å lage nytt pass?

Fest en gul post-it der du presiserer at du ønsker å få navneendringen effektuert etter bryllupet slik at du kan få ditt gamle navn på vigselsattesten.

Et pass kan et par uker å få.

Det letteste er å bare vente med å sende inn navneendringsskjema til etter at dere har giftet dere og vært på bryllupsreise hvis dere skal det. Da slipper du å styre med hvilket navn som står på vigselsattesten, nye pass, nye bankkort midt i ferien osv osv.

Skrevet

10 dagers ventetid på pass leste jeg i avisen i går. Det er nå da.

Skrevet

Sendte inn navneendringsskjema sammen med resten av papirene, og får nytt etternavn etter vielsen.

Bryllupsreisen i september er bestillt i mitt nåverende navn (fungerte fint, selv om navnet offisielt er byttet ifølge reiseselsapet), slik at jeg slipper å få nytt pass før turen. Har også hørt at man ikke trenger nytt pass, men at politiet stempler inn ett eller annet i passet om at personen har byttet navn.

AnonymBruker
Skrevet

Har også hørt at man ikke trenger nytt pass, men at politiet stempler inn ett eller annet i passet om at personen har byttet navn.

Dette tror jeg ikke er mulig med maskinlesbare pass. Dessuten, i noen land blir de veldig skeptiske hvis passet er "tuklet med" på noen måte og det kan gi unødvendig mye trøbbel.
Skrevet

Noen flyselskap tillater ikke engang skrivefeil i navnet, da kan du bli nektet å fly.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...