Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det om man skal opp i luften under prøvetiden. Er det før de tre første mnd man ikke skal fly, eller er det på slutten av svangerskapet?

Kan flyvning føre til SA?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er slutten av svangerskapet, ikke begynnelsen.

Skrevet

Det er slutten av svangerskapet, ikke begynnelsen.

Det stemmer. Og det har ikke noe med at det er farlig å fly (så lenge man tar sine forholdsregler for å motvirke blodpropp i bena), men fordi man (hverken flyselskapet eller du) ønsker å føde i lufta.

Det er ikke anbefalt å fly daglig (dvs jobbe som flyvertinne eller pilot) på grunn av litt økt stråling i store høyder. For oss vanlige som flyr en gang i blandt er dette imidlertid ikke noe problem.

Skrevet

Ok. Tenkte kanskje fostret var mer sårbart i begynnelsen, og at det var derfor jeg :) Da er det kanskje værre med fremmed bakteriekultur og mat dit vi skal reise :/

Skrevet

Jeg har hørt at det ikke er noe problem å fly i starten av en graviditet. En venninne av meg derimot er helt motstander av det. Hun hadde en MA hvor de fant ut at fosteret døde i uke 8. Og siden hun hadde en flytur i uke 8, så tror hun dette forårsaket denne MA'en.

Ikke vet jeg.. men skjønner at hun er skeptisk. Personlig tror jeg kanskje ikke det hadde noe sammenheng, men må innrømme at jeg hadde unngått det om jeg kunne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det ikke er noe problem å fly i starten av en graviditet. En venninne av meg derimot er helt motstander av det. Hun hadde en MA hvor de fant ut at fosteret døde i uke 8. Og siden hun hadde en flytur i uke 8, så tror hun dette forårsaket denne MA'en.

Ikke vet jeg.. men skjønner at hun er skeptisk. Personlig tror jeg kanskje ikke det hadde noe sammenheng, men må innrømme at jeg hadde unngått det om jeg kunne.

Huff, all medfølelse til venninna di. Jeg har også all forståelse for at hun er skeptisk - men om det virkelig ville ført til flere SA'er ville man jo sett det på statistikkene. Særlig siden flyturer såvidt jeg husker faktisk HAR vært mistenkt for å være farlig tidligere, så har man fulgt ekstra nøye med. De færreste av oss gjør jo akkurat nøyaktig det samme hver uke, så ofte har man gjort noe nytt eller uvanlig når det skjer noe. Og da er det lett å se en sammenheng som ikke nødvendigvis er der (noe alle mennesker gjør, i mer eller mindre grad).

Skrevet

Huff, all medfølelse til venninna di. Jeg har også all forståelse for at hun er skeptisk - men om det virkelig ville ført til flere SA'er ville man jo sett det på statistikkene. Særlig siden flyturer såvidt jeg husker faktisk HAR vært mistenkt for å være farlig tidligere, så har man fulgt ekstra nøye med. De færreste av oss gjør jo akkurat nøyaktig det samme hver uke, så ofte har man gjort noe nytt eller uvanlig når det skjer noe. Og da er det lett å se en sammenheng som ikke nødvendigvis er der (noe alle mennesker gjør, i mer eller mindre grad).

Er veldig enig med deg. Man ser sammenhengen fordi man også gjerne leter etter en grunn.

Dette var veldig vondt for henne siden hun gikk i flere uker etterpå og trodde alt var bra.

Kanskje derfor hun tenkte tilbake for å finne ut om det var noe hun gjorde, eller noe som skjedde.

De fleste i hennes situasjon ville nok tenkt litt på denne flyturen i og med at det var da fosteret døde. Tror i alle fall jeg ville tenkt litt som henne.

De har forresten en nydelig datter på ett år nå, så alt ordnet seg heldigvis til slutt :rodmer:

Men hun kommer i alle fall aldri til å fly i evt framtidige svangerskap, og det har jeg forståelse for.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å fly, og det er ikke farlig å reise til utlandet, såfremt man bruker vett og forstand i mat-hygiene-veien. :)

"alle" jeg kjenner som har vært flere måneder på vei ( meg selv inkludert) har tatt en sydentur. Ikkeno' problem!

AnonymBruker
Skrevet

Her er hva Norwegian sier:

Dersom du venter barn, kan du normalt fly med Norwegian inntil 4 uker før forventet nedkomst, uten å fremvise legeattest.

Fra 2 til 4 uker før termin

På reiser under 4 timer kan gravide fly med Norwegian inntil 2 uker før forventet nedkomst.

Det må fremvises legeattest som bekrefter fremdriften i svangerskapet, samt at legen erklærer den gravide som frisk nok til å kunne foreta flyreisen.

Innenfor 2 uker før forventet nedkomst aksepteres ikke gravide passasjerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...