AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #1 Skrevet 17. juli 2011 En arbeidsplass med noen få ansatte (la oss si 6-7 stk). Alle forutenom én kommer fra andre plasser enn hvor arbeidsstedet er lokalisert. Rundt høytider, og andre tidspunkter det er "vanlig" å ha ferie, reiser de til hvor i landet de kommer fra, uten å ta ut ferie, og overfører alt sitt arbeid på den ene personen som bor i byen fast, UTEN at dette på noen måter er kontraktfestet, slik at den ene personene må jobbe alle høytider osv. Er det rett?
Mynona Skrevet 17. juli 2011 #2 Skrevet 17. juli 2011 Nei, det hørtes ikke rettferdig ut. Jeg tør ikke kommentere noe mer enn det, for da blir jeg hengt av andre brukere her.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #3 Skrevet 17. juli 2011 Hvordan klarer de å stikke av i høytidene uten å ta ut ferie når arbeidsplassen er åpen? Tar de ut opptjent avspasering? Det er absolutt ikke rettferdig. Har den personen som er igjen blitt nektet å få fri de samme periodene?
Batteri Skrevet 17. juli 2011 #4 Skrevet 17. juli 2011 Jeg tør ikke kommentere noe mer enn det, for da blir jeg hengt av andre brukere her.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2011 #5 Skrevet 17. juli 2011 Her går du til sjefen din og forlanger at han fordeler ferien anderledes. Dette har virket andre steder. Du må ikke finne deg i det og du løser det aller enklest ved å be deg fri først av alle ved neste høytid. Forklar også sjefen at vedkommende blir nødt å ta grep som gjør at alle er sikret fri. En plass jeg arbeidet ble det avklart at man fikk fri ENTEN jul ELLER påske og motsatt neste år. Dette fungerte veldig fint fordi alle visste hvordan tingene lå an. Selvsagt var det noen som var både grinte og prøvde å bytte vakt (for de hadde jo småbarn mens den andre har ikke barn så hvorfor skal ikke de jobbe). Det er sjefen som må på banen her og sørge for at dette ikke får fortsette. Det er dessverre ingen regler eller lover som fastslår dette - bortsett fra at man skal ha medbestemmelsesrett og at ferietid skal være avtalt.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #6 Skrevet 17. juli 2011 Situasjonen er hypotetisk, men er basert på noe lignende noen jeg kjenner opplevde - selvfølgelig, ikke noe som er like ekstremt. I nevnt tilfelle, må en deltidsansatt jobbe fulltid, for å dekke arbeidsmengden, mens de andre har "fri", uten egentlig å ha det (de fikk selvsagt ikke betalt, men de hadde mer fri enn hva de hadde krav på, det var heller ikke oppspart avspasering - sjefene var ikke så nøye på det, de "likte selv å få litt avlastning" på arbeidsplassen). Vedkommende er ikke nektet fri, men det var forventet at den kunne dekke de andres arbeid. Det var selvsagt ikke like stort behov for arbeidskraft rundt høytidene og feriene, så én person var nok til å holde "fortet" oppe. Men det virker urettferdig at den ene personen ikke kunne få tilbringe disse feriene med sin familie, selv om den hadde mulighet til å se dem hele året. Som sagt, jeg overdriver litt her, bare for å sette det på spissen. Men den virkelige situasjonen var noe lignende. En deltidsansatt, som ikke har det spesifisert i arbeidsavtalen at den skal jobbe ekstra i ferier.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 en plass jeg jobbet for noen år siden måtte de barnløse jobbe i jula, det var en "ordning de hadde hatt i alle år"...
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #8 Skrevet 17. juli 2011 Har vært ute for lignende selv, ikke pga alle bodde andre steder, men småbarnsforeldre som har tatt det for gitt at de skal ha fri i høytider. Det med alt arbeid på få personer kjenner jeg meg også igjen i. Folk gikk i permisjon uten å bli erstattet, og de gjenværende måtte ta unna alt arbeid + opplæring når folk kom tilbake fra permisjon. Folk sluttet fordi de ble utslitt, og ingen nye ble ansatt i deres sted. Det var ikke holdbart i lengden.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2011 #9 Skrevet 17. juli 2011 Som sagt, jeg overdriver litt her, bare for å sette det på spissen. Men den virkelige situasjonen var noe lignende. En deltidsansatt, som ikke har det spesifisert i arbeidsavtalen at den skal jobbe ekstra i ferier. Nøkkelen her blir akkurat den samme: gå til sjefen og forklar situasjonen. MEN hvis man er ansatt for å ta unna nettopp ferie og høytidsdager og det står i kontrakten så har man ikke noen veldig god sak. Er det derimot slik jeg har opplevd at sjefen lot førstemann som bad om fri få fri hvert eneste år slik at den som ikke var "smart nok" til å være tidlig ute fikk fri så bør man altså lage et system på at man får fri enten jul eller påske og neste år omvendt. Alle greier å forholde seg til det og alle vet hva som skjer.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #10 Skrevet 17. juli 2011 Nøkkelen her blir akkurat den samme: gå til sjefen og forklar situasjonen. MEN hvis man er ansatt for å ta unna nettopp ferie og høytidsdager og det står i kontrakten så har man ikke noen veldig god sak. Er det derimot slik jeg har opplevd at sjefen lot førstemann som bad om fri få fri hvert eneste år slik at den som ikke var "smart nok" til å være tidlig ute fikk fri så bør man altså lage et system på at man får fri enten jul eller påske og neste år omvendt. Alle greier å forholde seg til det og alle vet hva som skjer. Nei, nei, dette er ikke en som har det spesifisert i kontrakten at den skal jobbe ekstra i ferier og slik, da er jo situasjonen noe annerledes. Dette er uansett noe som hendte for flere år siden, og vedkommende det gjaldt, jobber ikke der lenger, men var ganske ung da den arbeidet der og ikke tøff nok til å si i fra Kom bare til å tenke på saken, og ville høre andres tanker - om dette er normal praksis eller ei.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #11 Skrevet 17. juli 2011 TS igjen: Så lurer jeg på noe annet: en plass der man må ta ut ferie fra juni til august, fordi da kan ekstrahjelpene som er ansatt som avlastere i ferier, faktisk jobbe ekstra. Hva om en person som jobber der får lov til å ta ferie utenom den kontraktfestede ferieperioden, og ekstrahjelpene ikke har mulighet til å avlaste i like stor grad, kan de tvinges til å jobbe - hvis de har skole med møteplikt, er i eksamensperiode, har praksis osv.?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2011 #12 Skrevet 17. juli 2011 TS igjen: Så lurer jeg på noe annet: en plass der man må ta ut ferie fra juni til august, fordi da kan ekstrahjelpene som er ansatt som avlastere i ferier, faktisk jobbe ekstra. Hva om en person som jobber der får lov til å ta ferie utenom den kontraktfestede ferieperioden, og ekstrahjelpene ikke har mulighet til å avlaste i like stor grad, kan de tvinges til å jobbe - hvis de har skole med møteplikt, er i eksamensperiode, har praksis osv.? Har de i kontrakten at de skal jobbe x antall vakter/timer i måneden? Eller har de i kontrakten at de skal jobbe ved behov? Helvete med å være ringevikar er jo at dersom man sier nei for mange ganger så blir man jo ikke ringt igjen. Så svaret er at de ikke kan tvinges (med mindre kontrakten sier at de skal jobbe et gitt antall timer/vakter) men de kan også risikere å ikke bli ringt igjen. Forøvrig skal det for alle ansatte lages en forutsigbar arbeidsplan (i hht arbeidsmiljøloven) og det betyr også at dersom man gir noen ferie på ukurante tidspunkt så bør man avklare om vedkommende har en som kan jobbe før en sier ja til ferien. Det ville i alle fall en god sjef gjort.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #13 Skrevet 17. juli 2011 Minner meg litt om min forrige arbeidsgiver. Vi var 11 ansatte, og kun to av oss var fra byen/området og hadde familien der. Resten av kollegene mine var fra andre deler av landet og de tok det som en selvfølge at de skulle ha fri i f.eks. påskeuka og romjula mens kollegaen min og jeg tok oss av kontoret. Siden sjefen (og eieren av bedriften) var fra en annen landsdel og var en av "synderene" selv var det ikke lett å få forståelse for at det faktisk var et problem for oss. Greit nok at familien min bor i byen der jeg bor, men det betyr jo ikke at jeg ikke vil ha meg en fridag eller tre i romjula eller være med på påskefjellet et år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå