Gå til innhold

Tips til norsk inngangsmarsj (orgel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til inngangsmarsjer fra Norge som er litt ala "Mendelsohns" (jeg synes den er veldig sterk når spilt på orgel, men aller helst vil jeg ha noe norskt)?

Jeg synes bruremarsj fra Øre er veldig fin, men føler at den kanskje blir litt for lystig å traske høytidlig opp til alters til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rikard Nordraak: Purpose brukes en del.

Alle organister spiler i bryllup. Snakk med organisten om alternativer.

Skrevet
av Idenstam er vel og merke Svensk, men den synes jeg er så fantastiks fin.
Skrevet

Det lureste du kan gjøre er å ta en prat med organisten. Han eller hun kan spille noen stykker for dere, så dere får hørt dem på det aktuelle orgelet i kirken (orglene er ulike fra kirke til kirke. Ikke alle musikkstykker funker like bra på alle orgle).

Hva angår Purpose (og all annen musikk) så er det verdt å tenke over hva musikkstykkene ble skrevet til. Nordraaks Purpose ble skrevet til et teaterstykke om dronning Maria Stuart - til akten der hun blir halshogget. Ikke akkurat lystig bryllupsmusikk spør du meg. "Heldigvis" er ikke brudeparene som velger dette stykket klar over opprinnelsen til det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes

er veldg fin :)
AnonymBruker
Skrevet
til Jan Magne Førde hadde vi som inngangsmarsj i vårt bryllup, med orgel. (I klippet er det riktignok Brazz brothers som spiller...)
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde Brudemarsj fra Sørfold, men istedet for orgel så hadde vi (elektrisk) piano og nynning, ala Helene Bøksle.

http://mp3.platekompaniet.no/site/web3/view.ftl?page=product_track&productId=2154305

En smakebit av sangen hennes. Jeg er veldig fornøyd, da dette ble intimt, norskt og høytidlig på en gang :)

Vi skal også ha brudemarsj fra Sørfold på

inn, og brudemarsj fra Sogn ut.

Er mange fine brudemarsjer fra Norge. Søk litt rundt på nettet - sjømannskirken og orkdalsmenighetene har mange forslag

• 2 uker senere...
Skrevet

av Idenstam er vel og merke Svensk, men den synes jeg er så fantastiks fin.

Takk for alle svar! Men det blir nok denne :-)

Skrevet

Takk for alle svar! Men det blir nok denne :-)

:rodmer:

Organisten i kirka der vi giftet oss hadde ikke notene, men de greide jeg å skaffe.. Så send en pm hvis du trenger hjelp med det :)

Skrevet

:rodmer:

Organisten i kirka der vi giftet oss hadde ikke notene, men de greide jeg å skaffe.. Så send en pm hvis du trenger hjelp med det :)

Så hyggelig =)

Men organisten hadde faktisk notene, og var kjempeglad for å kunne spille den, han likte den veldig godt. :D

Gjest Ninab
Skrevet

Så hyggelig =)

Men organisten hadde faktisk notene, og var kjempeglad for å kunne spille den, han likte den veldig godt. :D

Så flott at dere fant noe dere likte..!

Vi skal ha Sammendrag over Hayden til inngangsmarsj, og Gammel Sjugursmarsj på utgang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...