Gjest Forbauset Skrevet 17. juli 2011 #1 Skrevet 17. juli 2011 På 22 nyhetene i dag var det nok en reportasje om eksplosiv økning i norske hiv tilfeller (norske folk, smittet i Norge). I steder som Hordaland hadde det vært en firedobbling blant smitte hos menn som har sex med menn, og også vært flere tilfeller hvor hetrofile hadde fåt hiv etter sex i "nabolaget". Økende antall bifile menn gir også en ekstra inngangsport for hiv inn i de hetrofiles gruppe. Ekspertene mener det bare er et tidsspørsmål før hiv i enda større grad enn i dag, får et sterkt fotfeste blant hetrofile, og at man allerede i dag ser yngre og yngre hetrofile få hiv. På tross av dette, så bryr de fleste seg ikke. Hvorfor ikke? Det sier jo seg selv at majoriteten (ikke alle) av de som tror de ikke kan få hiv/tror ikke det gjelder de/er så liten sjangs osv. er jo nettopp de som får hiv. Når man da i tillegg kan være hiv positiv rundt en 8 år uten å merke symptomer (så er det også klart at mange går rundt med hiv uten å vite om det) sistnevnte tar du/dere med knusende ro? Selv om du har hatt ubeskyttet sex med en gutt/jente som ikke er hiv testet? Tror virkelig majoriteten at siden Per er kjekk, norsk og har fin jobb, og jeg tross alt blir kjæreste med norske før vi har sex, så kan ikke Per ha hiv ?
Tears.of.the.Sun Skrevet 17. juli 2011 #2 Skrevet 17. juli 2011 Om du er ute etter våre egne personlige erfaring, må jeg ærlig innrømme at jeg er personlig livredd for HIV. Nå har jeg èn fast partner, samboeren min, men hadde jeg vært singel i dag hadde jeg beskyttet meg x tusen. At Per er en norsk statsborger som kjører Volvo og er økonomimedarbeider på en vanlig bedrift, gir meg ingen bekreftelse på at han ikke har HIV i det hele tatt. Hvordan i all verden skal man vite det? Per er garantert ikke aseksuell bare fordi at han er "kjedelig" eller "normal" eller "den vanlige mannen i gata". 1
ludo Skrevet 17. juli 2011 #3 Skrevet 17. juli 2011 (endret) Det er en tankevekker. Spesielt når så mange ikke bruker kondom,fordi de mener det er som å spise snop m papiret på. Endret 17. juli 2011 av ludo
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #4 Skrevet 17. juli 2011 Oi, jøss. Nå er jeg kjempeglad for at jeg ikke har hatt tilfeldig sex uten kondom før. Som jeg kommer på, hvert fall. Kanskje jeg skal ta en sikkerhetstest for min og kjærestens skyld? 1
Gjest Katten. Skrevet 17. juli 2011 #5 Skrevet 17. juli 2011 Har lest statistikk på det, og aldri vært bekymret. Er faktisk mye mer bekymret for å våkne opp med en edderkopp rett over ansiktet mitt. I tillegg så har jeg fast partner.
Gjest Forbauset Skrevet 17. juli 2011 #6 Skrevet 17. juli 2011 Har lest statistikk på det, og aldri vært bekymret. Er faktisk mye mer bekymret for å våkne opp med en edderkopp rett over ansiktet mitt. I tillegg så har jeg fast partner. Så du tror du ikke har så uflax at du er en av de hetrofile som har eller får det? Vel alvorlig ting å overlate til flax og uflax etter min mening. Hjelper jo lite om du har fast partner da. Majoriteten smittes jo gjerne av en fast(ere) partner, da sansynligheten for at hiv smitter over etter 1 samleie (ons) er lav. Sansynligheten blir jo en litt annen etter 200 samleier med samme dama. Det hun eventuelt har, får jo du også 99 % sikkert. Har du ikke brukt noe annet enn øyesyn for å sjekke statusen til dama di så er du jo langt fra trygg. Har en bekjent som er ivrig reisende, og ofte smaker på eksotiske delikatesser i de fjerne strøk, noen prostituterte her og der, samtidig som han heller ikke ignorer de norske frøknene. Det må jo være toppen av kjiphet, for dama (som bare har pult 2 stykk før) som så blir sammen med han..tenk alt av risiko aktiviteter han har utsatt seg for som nå også hun utsetter seg for..i samme situasjon er jo typen som "overtar" dama etter at globetrotteren har fått sitt. Utad er forøvrig globetrotteren velutdannet, pen i tøyet og ser godt ut..en kommer med andre ord ikke langt med en øyesynsvurdering av han. 1
Gjest Katten. Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har sjekket meg for det som er å sjekke seg for, det samme har fruen. Om jeg ikke har vært flink med beskyttelse, har jeg alltid vært flink å teste meg. Aldri hatt noe grums, tror jeg er immun.
Gjest Forbauset Skrevet 17. juli 2011 #8 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har sjekket meg for det som er å sjekke seg for, det samme har fruen. Om jeg ikke har vært flink med beskyttelse, har jeg alltid vært flink å teste meg. Aldri hatt noe grums, tror jeg er immun. Har man sjekket seg og svarene var gode har man jo intet å frykte. Seff er det best å også være flink med beskyttelse, å sånn sett slippe noen supriser når man sjekker seg. Men utrolig viktig at man i alle fall sjekker seg da. Rareste er etter min mening de som aldri sjekker seg. Jeg forstår bare ikke hvordan man kan slå seg til ro med å ha ubeskyttet sex gang på gang med ulike personer, for så å ikke en gang gidde å ta en legesjekk? Men folk som tilhører sistnevnte gruppe svarer ALDRI i tråder som disse. De er vel som strutsene og dytter hodet i sanda og lar det stå til. Vært interessant å høre fra de men.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2011 #9 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har testet meg på helsestasjon for ungdom. Ble da bare testet for klamydia... I samtalen med sykepleier fikk jeg inntrykk av at det holdt, da jeg ikke hadde hatt sex med noen i risikogrupper... Synes det er litt skremmende at ikke hiv-tester er like tilgjengelige for ungdom.
Gjest Forbauset Skrevet 17. juli 2011 #10 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har testet meg på helsestasjon for ungdom. Ble da bare testet for klamydia... I samtalen med sykepleier fikk jeg inntrykk av at det holdt, da jeg ikke hadde hatt sex med noen i risikogrupper... Synes det er litt skremmende at ikke hiv-tester er like tilgjengelige for ungdom. Det er jo helt tragisk. Testene er jo tilgjengelig for alle, men tilgjengeligheten blir jo relativ om folk lures til å tro at en slik test ikke er nødvendig. Man trenger jo ikke ha noe mer enn ca 80 i IQ for å skjønne at den sykepleieren der sa ikke henger på grep. Altså, det hjelper jo svært lite om man har sex med norske unarkomane Line. Hva med Lines tidligere sexpartnere? Hvordan i all verden skal man vite om de tilhørte en risikogruppe? Eller om de ikke tilhørte noen risikogruppe men allerede var smittet av en tidligere norsk x-kjæreste, som igjen hadde hatt sex med en i en risikogruppe. Blir jo en god del folk som går rundt klamydiafrie, men fort med hiv om det eneste som sjekks og behandles er klamydia.
Gjest utblåsning Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Det som er problemet med helsesøstre og leger her i Norge er at de ikke gidder å ta unge jenter og gutter på alvor. De bare tenker at neida du har sikkert ikke hiv, men klamydia er enkelt å testes for, bare en urinprøve så er vi ferdig! Mye mer stress med en blodprøve! Dette er ihvertfall det inntrykket jeg har som ung og nysgerrig, 22 år nå.. enda er det ingen som har innkalt meg til feks gynekologisk undersøkelse som sterkt anbefales før man begynner på p-piller, jeg begynte på p-piller når jeg var 16.. Så hører vi jo om jenter som får blodpropp og dør av p-piller, og man får kanskje vite at man aldri kan få barn akkurat den tiden man begynner å tenke at ja nå vil jeg ha barn.. Og når det er den holdningen leger og helsesøstre har, så frister det ikke å gå til legen å si at du vil testes for hiv og andre kjønnssykdommer, for man føler kanskje man driter seg litt ut og bruker unødvendig av legens dyrebare tid.. det er helsesøstre og leger som må skjerpe seg her, gjøre testing til noe positivt og ikke noe å skjemmes over! og bruk kondom da folkens.. folk lyver deg rett opp i tryne, garantert! takk for meg
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #12 Skrevet 18. juli 2011 Det er jo helt tragisk. Testene er jo tilgjengelig for alle, men tilgjengeligheten blir jo relativ om folk lures til å tro at en slik test ikke er nødvendig. Man trenger jo ikke ha noe mer enn ca 80 i IQ for å skjønne at den sykepleieren der sa ikke henger på grep. Altså, det hjelper jo svært lite om man har sex med norske unarkomane Line. Hva med Lines tidligere sexpartnere? Hvordan i all verden skal man vite om de tilhørte en risikogruppe? Eller om de ikke tilhørte noen risikogruppe men allerede var smittet av en tidligere norsk x-kjæreste, som igjen hadde hatt sex med en i en risikogruppe. Blir jo en god del folk som går rundt klamydiafrie, men fort med hiv om det eneste som sjekks og behandles er klamydia. Var det samme med meg. Sa jeg ville sjekke meg for alt, men fikk beskjed om at det var så liten sannsynlighet for at jeg hadde gonore eller hiv for det var ikke så utbredt i norge, så det fikk jeg inntrykk av at ikke var vits. Greit nok at sannsynligheten er lav MEN, den er der. Jeg sto derimot på mitt, og det er jeg glad for nå. Null tull
Gjest Koseklumpen Skrevet 18. juli 2011 #13 Skrevet 18. juli 2011 Jeg har testet meg med gjevne mellomrom i flere år. Hver gang jeg har vert hos legen og sagt at jeg vil testes for alt så har legen kun ville testet meg for klamydia. Før jeg inngikk forhold med kjæresten min krevde jeg å få meg testet for absolutt alt. Jeg har også alltid vert flink med kondom når det har vert ny partner, så jeg tar mine forhåndsregler, men jeg kan innrømme at det ikke er HIV jeg er mest bekymret for å få.
frøkna Skrevet 18. juli 2011 #14 Skrevet 18. juli 2011 jeg har testet meg en gang, men de ville egentlig ikke teste meg siden jeg kun hadde hatt sex med norske menn. Er nok ikke bare i befolkningen man generaliserer og tenker at ola nordmann ikke påfører seg HIV. min test var heldigvis negativ.
Hankjønn Skrevet 21. juli 2011 #16 Skrevet 21. juli 2011 Jeg har sjekket meg for det som er å sjekke seg for, det samme har fruen. Om jeg ikke har vært flink med beskyttelse, har jeg alltid vært flink å teste meg. Aldri hatt noe grums, tror jeg er immun. Må si jeg liker den laidback-holdningen. Det har virkelig sine fordeler å være i fast forhold! Menn sånn on topic, så ville jeg garantert benyttet kondom om jeg ikke kjente vedkommende jeg skulle hatt sex med, og skulle kjent en person svært godt før jeg kunne tatt dem på ordet for at de var "ren". HIV er en uting jeg aldri skal oppleve, bank i bordet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå