AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #21 Skrevet 17. juli 2011 Det ER mye å lese på sykepleien, i tillegg til MYE praksis. Men hvis dette er noe du er interessert i, så klarer du deg nok fint. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #22 Skrevet 17. juli 2011 Dere sykepleiere - kan dere fortelle litt om arbeidsdagen deres? Fra dere begynner på jobb til dere er ferdige
CalidumCor Skrevet 17. juli 2011 #23 Skrevet 17. juli 2011 (endret) Og du må gjøre ekle ting ja som å vaske romper, ta ut pussbekken folk har spydd i. Har du nåleskrekk eller er redd for blod f.eks så er det en ypperlig måte å overvinne frykten på, ja du må nok fjerne sting etter CVK som jo blir der hvor pulsåren ligger, men det syns ikke jeg er så ekkelt da. CVK ligger jo ikke i en pulsåre (arterie) da, men i en stor vene... Hvilke avdelinger du kommer innom i praksisperiodene dine varierer nok litt ettersom hvor du tar utdanningen din, og hvor "heldig" du er. Vi hadde ingen praksisperioder der vi fikk velge selv, alle måtte innom sykehjem, psykiatri, hjemmesykepleien, og medisinsk og kirurgisk praksis på sykehus. Vi fikk bare beskjed om hvor vi skulle, unntatt sykehjemspraksis da vi trakk nummer og nr 1 valgte først osv. Endret 17. juli 2011 av MieH
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. juli 2011 #24 Skrevet 17. juli 2011 Dere sykepleiere - kan dere fortelle litt om arbeidsdagen deres? Fra dere begynner på jobb til dere er ferdige Ok. jeg begynner som oftest halv åtte, får rapport på morgenen, så er det fordeling av hvilke pasienter man skal ha hovedansvaret for, så er det morgenstell, dele ut vaskefat, håndklær, osv til de som vasker seg selv, hjelper de som tenger hjelp. Legger opp medisiner, deler ut frokost, blander klar antibiotikaer, så er det en sykepleier som er "sjef" for gruppa, (pasientene deles i tre grupper), som har legevisitt sammen med legen og tar opp spesielle ting ang pasienter om videre behandling, om noen skal utskrives, sendes hjem med hjemmesykepleie, eller søkes sykehjemsplasser på osv.. Så dilter man etter legen som skal gå rundt å snakke med pasienter, undersøke de, osv... Så har man rapport til resten av gruppa om hva legen har bestemt, fordeler videre oppgaver utover dagen... Så er det da andre oppgaver som varierer, av og til må man ringe kommunen og skrive søknad til hjemmespl eller sykehjem, andre oppgaver kan være å ja skifte bandajser, fjerne sting, osv.. Noen morgener er det noen pasienter som skal ned å operere, da må disse klargjøres og papirer må gjøres klare, de må få premedikasjon osv.. Dagene der jeg jobber er sjelden slik at man gjør det samme til samme rekkefølge alltid, men det blir stort sett likt da, men uforutsette ting kan plutselig skje. Ja vi har flere oppgaver, kommer ikke på flere akkurat nå.. ja og på slutten av dagen skriver man rapport og pleieplaner og så gir man rapport til de neste som kommer på jobb og delegerer oppgaver videre.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. juli 2011 #25 Skrevet 17. juli 2011 CVK ligger jo ikke i en pulsåre (arterie) da, men i en stor vene... Hvilke avdelinger du kommer innom i praksisperiodene dine varierer nok litt ettersom hvor du tar utdanningen din, og hvor "heldig" du er. Vi hadde ingen praksisperioder der vi fikk velge selv, alle måtte innom sykehjem, psykiatri, hjemmesykepleien, og medisinsk og kirurgisk praksis på sykehus. Vi fikk bare beskjed om hvor vi skulle, unntatt sykehjemspraksis da vi trakk nummer og nr 1 valgte først osv. Oops soorry sa feil.
megselv1 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #26 Skrevet 17. juli 2011 sykehjem? :O:O:O jeg skal jobbe med barn!! ikke snakk om å skrifte bæsjebleie på gamle menn!!!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #27 Skrevet 17. juli 2011 sykehjem? :O:O:O jeg skal jobbe med barn!! ikke snakk om å skrifte bæsjebleie på gamle menn!!! Det er sikkert bare i praksisperioden! Du vet at for å bli kunne jobbe med barn, så må du ha en videreutdanning. Det får du først etter to år som en "vanlig" sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #28 Skrevet 17. juli 2011 sykehjem? :O:O:O jeg skal jobbe med barn!! ikke snakk om å skrifte bæsjebleie på gamle menn!!! Herregud for et umodent fjols du er! Håper virkelig ikke du skal bli sykepleier. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #29 Skrevet 17. juli 2011 Hvis du representerer fremtidens sykepleierem, TS, så forstår jeg godt at de ikke går opp i lønn... 3
Gjest Thessie! Skrevet 17. juli 2011 #30 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har også tenkt på å kanskje bli sykepleier. Jeg har lyst å jobbe kveldstid, kanskje ikke hver dag men av og til. Er det mulig å få en arbeidstid som varierer mellom dag- og kveldstid?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #31 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har også tenkt på å kanskje bli sykepleier. Jeg har lyst å jobbe kveldstid, kanskje ikke hver dag men av og til. Er det mulig å få en arbeidstid som varierer mellom dag- og kveldstid? Det er veldig veldig vanlig. Heller regelen enn unntaket
Gjest Thessie! Skrevet 17. juli 2011 #32 Skrevet 17. juli 2011 Det er veldig veldig vanlig. Heller regelen enn unntaket Okei Er det da faste dager eller varierer det fra uke til uke?
Gjest Hikken Skrevet 17. juli 2011 #33 Skrevet 17. juli 2011 Herregud for et umodent fjols du er! Håper virkelig ikke du skal bli sykepleier. Enig med deg. Ts er ikke noen jeg ville hatt som sykepleier for mitt barn.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #34 Skrevet 17. juli 2011 De fleste sykepleiere jobber to delt (dag/kveld) eller tredelt (dag/kveld/natt) turnus, med roterende vakter og uten faste dager de jobber kveld og natt f.eks. TS, med den holningen du fremviser her stryker du glatt i første praksisperiode. Det virker ikke som du forstår hva det innebærer å være sykepleier for syke barn og foreldrene deres, og veien du skal gå for å bli kvalifisert til det. Siden du absolutt vil jobbe med barn foreslår jeg førskolelærer i steden for. 1
CalidumCor Skrevet 18. juli 2011 #35 Skrevet 18. juli 2011 sykehjem? :O:O:O jeg skal jobbe med barn!! ikke snakk om å skrifte bæsjebleie på gamle menn!!! Vær så snill å bli noe annet enn sykepleier. Jeg ville i allefall ikke hatt deg som omsorgsperson for mine nære og kjære! 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. juli 2011 #36 Skrevet 18. juli 2011 (endret) sykehjem? :O:O:O jeg skal jobbe med barn!! ikke snakk om å skrifte bæsjebleie på gamle menn!!! Ja sykehjem. I praksis så må du innom der også. Du har ikke noe valg. Du må bare forberede deg på at du må borti mye ekkelt. Det må jeg bare helt ærlig si rett ut. Endret 18. juli 2011 av BettyBoop28
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #37 Skrevet 18. juli 2011 hvaforno ellekt må man gjøre da?? må man hjelpe folk å dusje å vaske de mellom valkene osv?? hva med barnelege? må man være vanlig lege først?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. juli 2011 #38 Skrevet 18. juli 2011 hvaforno ellekt må man gjøre da?? må man hjelpe folk å dusje å vaske de mellom valkene osv?? hva med barnelege? må man være vanlig lege først? Ja det kan hende du må. Du kan ikke forvente at siden du har lyst å jobbe på en barneavdeling at du kan ta teorien for så å bare ha praksis på en barneavdeling. Det er en generell utdannelse så du må innom nesten alt i helsevesenet. Om du skal bli lege så ja da må du bli vanlig lege først, så kan du spesialisere deg.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #39 Skrevet 18. juli 2011 er du sykepleier? kan du si noe ekkelt du har måtte gjøre? som å fjerne stifter etter oprasjon, stikke fingren i anus på noen osv?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. juli 2011 #40 Skrevet 18. juli 2011 er du sykepleier? kan du si noe ekkelt du har måtte gjøre? som å fjerne stifter etter oprasjon, stikke fingren i anus på noen osv? fjerne sting og stifter har jeg gjort, men det syntes jeg slett ikke var ekkelt. Jeg syntes det var gøy faktisk. Ekle ting: Vasket folk nedentil og bak både kvinner og menn Skiftet på å vasket folk som har grisa med avføring på henda sine og utover hele senga skifta bleie på voksne folk måtte gå ut med pussbekken til folk som har spydd satt inn stikkpille. Skiftet på ekle sår Ja det er det av ekle ting jeg kommer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå