Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg har bestemt meg for å jobbe med barn på sykehus, da jeg alltid har vært interesert med dette. jeg vil enten jobbe med kreftsyke, eller intensivavdeling, eller de veldig syke barna. grunnen til dette er at jeg har ei veninne som er veldig syk, og har altid bestemt meg for å hjelpe. problemet er at jeg ikke vil bli kirurg, og jeg er ikke smart nok til lege. men hva burde jeg hvite innenfor sykepleieryrke? er det noen andre stillinger på sykehus? er lønna ulevelig? må man gjøre noe veldig ekkelt som å fjerne sting fra pulsårer osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

men hva burde jeg hvite innenfor sykepleieryrke? er det noen andre stillinger på sykehus? er lønna ulevelig? må man gjøre noe veldig ekkelt som å fjerne sting fra pulsårer osv?

Om du syns å fjerne sting er ekkelt, er ikke sykepleier yrket for deg.

Her er vel svaret på det meste du spør om: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

Forøvrig må du tåle alle slags kroppslige og naturlige greier som blod, bæsj, tiss og oppkast uten å rynke på nesen, og du må takle å se folk dø såvel som å være med på magiske fødsler og fantastiske solskinnshistorier. (alt kommer an på hvor du jobber, men i praksistiden er man med på diverse avdelinger) Sykepleieryrket handler om å pleie syke. Er fjerning av sting veldig ekkelt, bør du revurdere valget av yrke.

Endret av Rumleskaft
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du passer til å bli sykepleier når du skriver "må man gjøre noe veldig ekkelt som å fjerne sting fra pulsårer?" osv. Skal man være sykepleier, så må man jammen tåle slike ting uten at man skal tenke "æsj, ekkelt!"

AnonymBruker
Skrevet

Ekle ting finner du både når du jobber på intensivavdeling, med syke barn eller med kreftsyke. Da må du finne deg i at en pasient kaster opp på gulvet uten å vise med med kroppsspråket at du synes det er ekkelt.

Skrevet

har ikke noe i mot oppkast, tiss, bæsj og plod. er bare svak for k´pulsårer, og bakpå ankelen... vil dette stoppe meg? et vanlig sting over haka skal jeg klare. hvile andre ekle ting må jeg gjøre?

Skrevet

hvordan er lønna? noen sykepleiere hær?

Skrevet

Sjekk linken jeg la ut. Lønnen varierer fra hvor lenge man har vært i yrket og om man har spesialisert seg eller ei.

Skrevet

Jeg er sykepleier , jobber på sykehus og har max ansennitet. Har 367 000 i grunnlønn.

Skrevet

Jeg er sykepleier , jobber på sykehus og har max ansennitet. Har 367 000 i grunnlønn.

er lønna grei syns du? er det slik at du kan shopp for en tusing om du vil? hva er din kvalmeste opplevelse som sykepleier? takk!!

AnonymBruker
Skrevet

Du slipper nok neppe unna pulsårer om du skal bli sykepleier. Synes du blod generelt er ekkelt, eller er det kun selve åra? Hva om en pasient lekker blod på dynetrekket?

Du må huske at et raskt "fy så ekkelt" drag over ansiktet kan påvirke en allerede sårbar pasient ganske kraftig.

Jeg jobbet på en kreftavdeling tidligere, og tørket opp en flekk med vår avføring fra en stomipose på gulvet.

Pasienten gjorde meg selv oppmerksom på uhellet på gulvet, og h*n var åpenbart flau. Det var verre for pasienten enn for meg, og det er noe vi som jobber i helsevesenet er nødt til å huske på. For meg var det bare ren rutine.

• Liker 1
Skrevet

som sagt, det er kun selve pulsåra, os akilles som jeg får frysninger av. resten går greit, blog bæsj tiss og oppkast skal jeg klare.

Skrevet (endret)

er lønna grei syns du? er det slik at du kan shopp for en tusing om du vil? hva er din kvalmeste opplevelse som sykepleier? takk!!

Lønna er helt grei, men skulle gjerne sett at den var litt høyere... Om man kan shoppe for en tusing kommer jo an på hvilke faste utgifter du har. Men nå tilpasser vel de fleste forbruket etter lønn, og jeg vil si jeg klarer meg helt fint :)

Vet ikke helt hva min kvalmeste opplevelse har vært, det er i grunnen utrolig hva man blir vant til! Syns ikke det er så lekkert å bli spydd på... men kan ikke gå i fra pasienten heller når han trenger hjelp, og noen ganger rekker man ikke dukke unna :sjenert:

Men du bør tåle alle kroppsvæsker i alle farger og fasonger (ikke bare tiss, bæsj, blod og oppkast), og ikke være pysete når det kommer til lukter. Det er unevnelige mengder merkelige substanser som kan komme ut av en menneskekropp...... :skravle:

Endret av MieH
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:overrasket: Ikke mer? Det syns jeg var fryktelig lite for en såpass viktig jobb! Min 5-årige utdanning gir rundt 500 000 i startlønn, så jeg regna med at 500 000 var en normal lønn i de fleste yrker. Det er forsåvidt en vanskelig og minst like viktig jobb jeg skal ut i, så jeg syns det er hårreisende at sykepleiere ikke tjener mer enn de gjør!

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

hei. jeg har bestemt meg for å jobbe med barn på sykehus, da jeg alltid har vært interesert med dette. jeg vil enten jobbe med kreftsyke, eller intensivavdeling, eller de veldig syke barna. grunnen til dette er at jeg har ei veninne som er veldig syk, og har altid bestemt meg for å hjelpe. problemet er at jeg ikke vil bli kirurg, og jeg er ikke smart nok til lege. men hva burde jeg hvite innenfor sykepleieryrke? er det noen andre stillinger på sykehus? er lønna ulevelig? må man gjøre noe veldig ekkelt som å fjerne sting fra pulsårer osv?

Lønna er levelig, men ikke bra nok. Du føler du jobber ræva av deg til ugunstige tidspunkt uten å få noe igjen for det. Sykepleieyrket er givende fordi du får hjelpe mennesker, men samtidig er det en utakknemlig jobb. Om pasienter må faste lenge og vente på operasjon, så er det du som jobber på avdelingen som alltid får kjeft fordi det er du som er der, selv om ikke noe av det er din feil f.eks. Mange pasienter er kjempetakknemlige, andre ikke fullt så mye. Og det er et fysisk tungt yrke også.

Men for all del. Det er bare bra at du ønsker å bli sykepleier. Det er stor mangel på slik arbeidskraft.

Og du som ønsker å jobbe med barn. Foreldre som pårørende kan være utfordrende, men spennende å jobbe med barn da:)

Og du må gjøre ekle ting ja som å vaske romper, ta ut pussbekken folk har spydd i. Har du nåleskrekk eller er redd for blod f.eks så er det en ypperlig måte å overvinne frykten på, ja du må nok fjerne sting etter CVK som jo blir der hvor pulsåren ligger, men det syns ikke jeg er så ekkelt da.

Endret av BettyBoop28
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Om du syns å fjerne sting er ekkelt, er ikke sykepleier yrket for deg.

Her er vel svaret på det meste du spør om: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

Forøvrig må du tåle alle slags kroppslige og naturlige greier som blod, bæsj, tiss og oppkast uten å rynke på nesen, og du må takle å se folk dø såvel som å være med på magiske fødsler og fantastiske solskinnshistorier. (alt kommer an på hvor du jobber, men i praksistiden er man med på diverse avdelinger) Sykepleieryrket handler om å pleie syke. Er fjerning av sting veldig ekkelt, bør du revurdere valget av yrke.

Jeg syns ikke det er nok grunn til å velge annet yrke. Sånt er jo noe man venner seg til. Jeg hadde angst for spy og avf før jeg begynte på sykepleien, jaggu klarte jeg å venne meg til det til den grad at det går helt fint. Må innrømme jeg har brekt meg på skyllerommet noen ganger om jeg nettopp har sett noen spy eller hoste opp slim. Og TS venner du deg til stingfjerning så er det faktisk litt gøy..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er nok grunn til å velge annet yrke. Sånt er jo noe man venner seg til. Jeg hadde angst for spy og avf før jeg begynte på sykepleien, jaggu klarte jeg å venne meg til det til den grad at det går helt fint. Må innrømme jeg har brekt meg på skyllerommet noen ganger om jeg nettopp har sett noen spy eller hoste opp slim. Og TS venner du deg til stingfjerning så er det faktisk litt gøy..

Ja, det er vel ting de fleste venner seg til. Neppe mange som vil bli sykepleier fordi de elsker "ekle" ting, men fordi man vil hjelpe andre. Noen er jo i utgangspunktet så redde for det at de ikke kan overvinne frykten, men det er nok mange som begynner på sykepleien som gruer seg til å hanskes med slike ting, likevel lærer man seg at det er en del av hverdagen.

Skrevet

Lønna er levelig, men ikke bra nok. Du føler du jobber ræva av deg til ugunstige tidspunkt uten å få noe igjen for det. Sykepleieyrket er givende fordi du får hjelpe mennesker, men samtidig er det en utakknemlig jobb. Om pasienter må faste lenge og vente på operasjon, så er det du som jobber på avdelingen som alltid får kjeft fordi det er du som er der, selv om ikke noe av det er din feil f.eks. Mange pasienter er kjempetakknemlige, andre ikke fullt så mye. Og det er et fysisk tungt yrke også.

Men for all del. Det er bare bra at du ønsker å bli sykepleier. Det er stor mangel på slik arbeidskraft.

Og du som ønsker å jobbe med barn. Foreldre som pårørende kan være utfordrende, men spennende å jobbe med barn da:)

Og du må gjøre ekle ting ja som å vaske romper, ta ut pussbekken folk har spydd i. Har du nåleskrekk eller er redd for blod f.eks så er det en ypperlig måte å overvinne frykten på, ja du må nok fjerne sting etter CVK som jo blir der hvor pulsåren ligger, men det syns ikke jeg er så ekkelt da.

hva er cvk? :O

og hvordan er utdanninga? masse kjedelig skole med mye lesing, eller masse praktisk arbeid?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

hva er cvk? :O

og hvordan er utdanninga? masse kjedelig skole med mye lesing, eller masse praktisk arbeid?

Sentralt venekateter. Du lærer om hva det er om du begynner på sykepleien. Man får intravenøs væske gjennom den. Antibiotika som regel.

Skrevet

utdaniingen da? mye kjedlig pugging å lesing?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

utdaniingen da? mye kjedlig pugging å lesing?

Det vil det jo alltid være i et studium. En del lesing, oppgaveskriving og eksamener, men det er ikke bare teori. Mye praksis også. Og det er jo kjekt. Men første semester er det omtrent bare teori, så får du praksis på sykehjem, deretter sykehus hvor det ofte fordeler seg slik at en periode er du på en kirurgisk avdeling, så en medisinsk avdeling, og så er det hjemmesykepleien, psykIATRI OG EN FORDYPNINGSPRAKSIS (oj caps lock) som du kan velge litt mer selv, og noen steder har de kortere praksis og som at du kan velge å være på helsestasjon, fødeavdeling, eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...