Gå til innhold

Kan man være med på å bestemme hva forlover skal ha på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bittelitt bekymret for hva forloveden min, og venninnen min som skal synge har tenkt til å ha på seg i bryllupet..... :flau: ..... er det "lov" å komme med ønsker og sånn, eller er det dårlig gjort overfor dem? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Spør først :)

Hvis du vil være med og bestemme hva forloveren din skal gå med, og det ikke er et antrekk hun har fra før, bør du betale dette.

Det samme gjelder for venninnen som skal synge.

• Liker 4
Gjest halebein
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt kjempefornærma dersom jeg skulle synge/være forlover, og bruden skulle komme med innsigelser på antrekket mitt. Da gjør du henne svært, svært liten. Hadde følt meg ydmyket. Hvorfor bryr du deg om det, egentlig? Ødelegger jo ikke din dag, om de ikke er fint nok kledd. Hva om en av gjestene dine kommer kledt som et uvær? Det kan du jo ikke kontrollere. Men dere kan jo snakke om antrekk før dagen, og dersom hun ber om råd kan du jo si hva du ville hatt på deg om du var henne. Men ikke vær så snobbete/ydmykende og kritiser henne.

Skrevet

Spør begge to, så kan dere komme frem til det sammen. Det er jo tross alt ditt bryllup! :)

Skrevet

Du kan jo ikke kreve noe, men ser ikke noe galt i at dere prater om det/blir enige om det. Sånn i forhold til farger, dresskode, bunad etc. Så lenge det er noe hun har eller kan låne og føler seg komfortabel i, hvis ikke bør du betale deler av antrekk..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bestemme hva en som skal synge skal ha på seg virker litt rart, synes jeg. Men du kan jo ta det opp, og si at du vil betale for antrekket. Jeg tror dog de fleste ønsker å bestemme selv hva de skal ha på seg. Men du kan jo foreslå at dere skal gå ut og handle antrekk sammen. Hvis jeg skulle synge i et bryllup og måtte ha på meg noe jeg ikke likte så hadde jeg sannsynligvis takket nei til oppdraget. Men det går sikkert an å bli enig om noe. Hvorfor er du bekymret for dette forresten, synes du de pleier å kle seg upassende?

Skrevet

Spør hva de har tenkt å ha på. Er det helt gyselig kan du forsøke å overtale de til å ha på noe annet, eks bunad om du vet de har det. Har du helt spesielle ønsker må du regne med å betale for dem.

Men, enig i at forlovers antrekk (og sanger om man har det) er viktig. Min stilte i en gammel hjemmesydd kjole fordi hun ikke gadd bruke penger på noe nytt. Det var skuffende og mange kommenterte kjolen. Hun hadde en flott bunad i skapet som hun kunne brukt.

Skrevet

Hadde ikke tenkt å legge krav eller lignende på dem, men til tider er det ikke alltid de helt "treffer" anledningen..... jeg er overhodet ikke snobbete, finnes ikke i det hele tatt, men er opptatt av farger og liker at ting matcher litt hos de som har en veldig synlig rolle under selve seremonien.... Ville heller aldri ha falt meg inn å si det til dem på en stygg og ufin måte, de er jo mine beste venner. Lurte bare på hva som var vanlig jeg, og ønsker vel som de fleste andre vordende bruder at dagen skal bli så fin som mulig.

Og jeg ville selvfølgelig ha spurt dem først, aldri tredd et antrekk på noen de ikke følte seg vel i....tenkte vel mer på et slags samarbeidsprosjekt, og er helt enig i at vi skulle ha betalt for deres nye klær hvis det skulle bli aktuelt.....

Skrevet

Ps : har ikke satt noen "dress code" på bryllupet heller, vil bare at det skal se fint ut, gjesten får komme akkurat som de har lyst til, vil at alle skal føle seg vel :)

Skrevet

Ps : har ikke satt noen "dress code" på bryllupet heller, vil bare at det skal se fint ut, gjesten får komme akkurat som de har lyst til, vil at alle skal føle seg vel :)

Vill du att alla ska känna sig bekväma så är det just en anledning/orsak till att sätta dresscode. En dresscode sätter nivån på klädseln och är till för att gästerna ska veta HUR fint de ska klä sig. Det är lika besvärligt att komma för överklädd till ett bröllop som för underklädd. Både mannen i mörk dress eller kvinnan i stilig aftonklänning kan känna sig obekväma när de möter mannen med chinos och en enkel bomullsskjorta utan slips eller kavaj och kvinnan med kort sommarklänning.

Det är dock ett sidospår.

Det är svårt att ge folk tips och råd om kläderna, och om du som brud påpekar vad din förlover ska ha på sig så bör det nog vara ett storstilat bröllop med fin dresscode OCH du bör betala för klänningen. Det är också alltid en risk att du väljer färger eller ett snitt på klänningen/kjolen som absolut inte passar din väninnas kropp.

Det bästa är väl om ni tillsammans kan gå och titta på både klänningar och pynt? Kanske involvera henne i planeringen av själva vigseln i kyrkan. Får hon vara med där, och planera sitt eget sångframträdande, så kanske hon lättare förstår vad du önskar och tänkt dig.

För övrigt tror jag ingen tänker på om förlovern som ska sjunga har en kjole som inte passar med färgtemat. Verkligen inte.

Jag tänker på när Kronprinsessan Victoria och prins Daniel gifte sig förra sommaren. Visst kommenterades ALLAS kläder, men inte utifrån hur de matchade blommorna i kyrkan!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke sansen for helnorske tradisjoner på dette med kleskoder egentlig, ikke sort, hvitt, rødt, ikke bare skuldre, ikke over kneet bla bla bla - men det jeg har tatt med meg er tradisjonen om at bruden bestemmer hva forlovere og brudepiker skal ha på seg av farger som et minimum da man gjerne har et tema i fargene som går igjen hos brudefølget, altså foreldre, søsken, brudepiker/svenner og forlovere opp mot servietter, lys og blomster.

Samtidig er det tradisjoner som blir mer og mer integrerte i Norge også at man gjerne er med å betaler kjolen om man har spesielle ønsker til hva som skal tas på :)

Jeg gjorde det i mitt bryllup, jeg har fått kjolen når jeg har vært forlover, toastmaster etc i venners bryllup så jeg ser ikke noen grunn for at man skal bli fornermet av den grunn..

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg tenker at det iallfall ikke er galt om du tar det opp med dem på en forsiktig måte. Hvis en av mine venninner skulle gifte seg og sa at hun alltid hadde sett for seg slik-og-slik farge på forlover-kjolen eller lignende, så hadde ikke jeg gjort noe av å gå med på det.

Skrevet

Nå har jeg ikke sansen for helnorske tradisjoner på dette med kleskoder egentlig, ikke sort, hvitt, rødt, ikke bare skuldre, ikke over kneet bla bla bla - men det jeg har tatt med meg er tradisjonen om at bruden bestemmer hva forlovere og brudepiker skal ha på seg av farger som et minimum da man gjerne har et tema i fargene som går igjen hos brudefølget, altså foreldre, søsken, brudepiker/svenner og forlovere opp mot servietter, lys og blomster.

Samtidig er det tradisjoner som blir mer og mer integrerte i Norge også at man gjerne er med å betaler kjolen om man har spesielle ønsker til hva som skal tas på :)

Jeg gjorde det i mitt bryllup, jeg har fått kjolen når jeg har vært forlover, toastmaster etc i venners bryllup så jeg ser ikke noen grunn for at man skal bli fornermet av den grunn..

Grøss og gru.. :fnise:

Beklager, men når gjestene skal matche duken og serviettene, da får jeg angst. Men jeg hadde gått med på det, om bruden betalte kjolen min og det var en kjole som passet min kroppsfasong.

• Liker 2
Skrevet

En klädkod talar INTE om vilka färger du ska ha på dig, den talar om vilken nivå du ska klä dig på.

Är det frack och galaklänning, eller mörk dress och finkjole, eller dress og kjole av enklare stil?

Svart är traditionellt en sorgfärg och ska inte bäras enbart. En svart dress är OK på rätt klädnivå men inte med svart slips. En gäst kan ha en svart festlig klänning med klara tydliga färgacceoarer till (scarf, bälte, väska sko) som gör det festligt och inte "svart". Det har inte med dresscode utan bara med klädsel.

Till bröllop är vitt brudens färg och för att undvika att förväxlas med bruden bör gäster undvika helvita klänningar. Det har inte heller med dresscode att göra utan med bröllop.

Rött på bröllop finns det inget som förbjuder.

Kjole över knät - det har med dresscoden att göra. Är det dresscode i frack/högtidsdress då ska kjolen vara golvlång. Jag tror även den ska vara det till mörk dress (osäker på den norska officella benämningen), men inte till dress - då kan den vara kort.

Bara axlar - det har inte med dresscode att göra utan rent hyfs i kyrkan. I ett gudsrum visar man respekt inför gud och man klär sig inte med djup urringing eller bara axlar. Man är påklädd i kyrkan. Det räcker med en scarf över axlarna och decolltaget. Det ska även gälla bruden även om många stuntar i det. När du är ute i kyrkan kan du visa axlar och urringning igen.

---

Visst kan förloverne vara matchande i färg och i liknande klänningar, men klänningarna/kjolerne ska matcha de övriga gästernas klädsel i NIVÅ. Det är endast bruden som får vara finare i en annan nivå än de övriga gästerna om man ska titta på dress code.

Vill du styra vad dina förlover ska ha på sig så gör det i samråd med dem, och då bör du självklart betala deras kläder också. Tycker jag i alla fall.

Hade jag varit förlover vid ett bröllop och inte hört något speciellt kring kläder så hade jag pratat med bruden och föreslagit en eller två klänningar jag hade tänkt att ha för att höra vad on tycker.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen bryr seg om hva slags farge hun har på seg...ingen. Det er gamle meninger som enda lever, selv om ingen egentlig tenker over på det. Det blåses jo opp i proporsjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt kjempefornærma dersom jeg skulle synge/være forlover, og bruden skulle komme med innsigelser på antrekket mitt. Da gjør du henne svært, svært liten. Hadde følt meg ydmyket. Hvorfor bryr du deg om det, egentlig? Ødelegger jo ikke din dag, om de ikke er fint nok kledd. Hva om en av gjestene dine kommer kledt som et uvær? Det kan du jo ikke kontrollere. Men dere kan jo snakke om antrekk før dagen, og dersom hun ber om råd kan du jo si hva du ville hatt på deg om du var henne. Men ikke vær så snobbete/ydmykende og kritiser henne.

Oida, her var det mange ubegrunnede antagelser. Hvor står det at hun har tenkt å kritisere og være snobb? :klo:

Det kan jo også tenkes at bruden prøver å vise litt hensyn ovenfor venninnene. Det kan jo f.eks. være ubehagelig for forloveren å komme enten over- eller underpyntet, siden hun også er ganske synlig den dagen. Og det gjelder vel i grunnen venninnen også.

• Liker 2
Gjest Ruccola
Skrevet

Ja, man kan "bestemme" hva forlover har på seg, om man diskuterer dette med forlover FØR hun tar på seg oppgaven som forlover, og betaler for kjolen også. Men hun skal få vere med å velge stil og snitt som hun føler seg vel i!

Man kan IKKE forlange at hun skal ha den og den kjolen i det og det snittet, for så å betale det hele selv, i tillegg som hun skal gi gave, tale, sang...osv og kanskje også bruke penger både på å reise til bryllupet og overnatting....og for ikke å nevne utrdrikkingslaget som ofte koster flesk!

Men sangeren syns jeg ikke du kan styre altså, der ville jeg vegret meg veeeeeeldig, såsant du ikke kjenner henne unormalt godt........

Skrevet

Klart man kan bestemme, men da må man betale også, tenker jeg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Takk for mange gode tips og råd.... Vet hvordan jeg skal gå frem nå :jepp: ...men for ordens skyld kan jeg jo legge til at sangeren er en god venninne av meg som jeg har kjent i over ti år.....hadde det vært en tilfeldig innleid sanger ville jeg aldri ha lagt meg opp i antrekket hennes.. Det går nok fint, skal høre med de, og høre hva slags tanker de har om temaet. Finner vi ut at det passer best med noe de ikke har, betaler vi selvfølgelig, og de må jo selvfølgelig få være med å velge hva de føler seg vel i.

Nyttig med tips, har jo aldri giftet meg før :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...