Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg blir førsteårsstudent (årsstudium) på blindern nå denne høsten. Har sosial angst og får noia av sammenkomster, forelesninger og eksamen sv. går ok.

Kan jeg unngå fadderuka? Bekymrer meg veldig for den, det høres fryktelig ut for min del. Er det mulig å bare ikke være med på noe som helst av greiene? Hvordan gjør jeg det i såfall?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært med på fadderuka, synes det er et latterlig konsept, hvor man skal starte skoleåret med en ukes fyll. Liker det ikke.

Man havner jo raskt litt utenfor, for det er jo en enkel måte å bli kjent med folk, men samtidig, så er det ikke sånne folk jeg trenger i livet mitt.

Jeg har ikke sosial angst og er stort sett normal. Liker bare ikke fadderuka. Vil du ikke, så vil du ikke. Det er god nok grunn :) Bare la være! :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du kan jo bare unngå å møte opp når det skal dannes faddergrupper. Men det vil neppe hjelpe deg å få et sosialt nettverk om du bare dropper det. Gjør et forsøk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke med på noe på fadderuka. Fikk meg venner allikevel, ved å bli kjent med folk da vi jobbet sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med fem år på universitet, og har aldri deltatt på noen fadderuker.

AnonymBruker
Skrevet

Det går veldig greit å droppe fadderuka, man må melde seg på/møte opp. Og det er jo bare å la være å gjøre det, og møte opp direkte på undervisningen/obligatoriske møter.

Jeg skal på min fjerde fadderuke på like mange år. Sliter litt med angst selv, men vet at jeg har det bedre om jeg kjenner en del av ansiktene når jeg går inn i en forelesningssal eller et grupperom.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du proeve da?? hvilken situasjoner er det som skremmer deg?

Jegg har ogsaa en liten sosial angst, men det er for att jeg ikke liker aa spise mat sammen med andre for jeg ikke spiser kjøtt...

Skrevet

Det går fint ann å droppe fadderuka om du ønsker det, ja. Var noen på studiet mitt som ikke deltok da jeg startet.

For min del, var redselen større for at jeg ikke ble kjent med noen og ikke fikk venner - enn det å delta på det sosiale. Selvsagt går det greit å ikke delta, men det er lettere å bli kjent med mennesker når alle er i samme båt. Alle var veldig åpne for å bli kjent med hverandre. Jeg følte iallefall at grunnlaget for de bekjentskapene jeg har stiftet og vennene jeg har fått gjennom studiet, ble lagt i fadderuka og ellers de sosiale sammenkomstene etter den.

Har jo fått venner som jeg ikke ble kjent med i fadderuka også, så det er ikke superduper krise om du virkelig ikke ønsker å være med. Men vil råde deg til å gjøre et forsøk, hvis du klarer :)

Gjest Anuket
Skrevet

Som mange sier er det lett å droppe fadderuken og det som følger med. Men det er fin mulighet til å bli kjent med folk, hvis du ikke vil feste så er det bare å møte opp på dagtid - folk pleier å være rolige, og du får omvisning på campus, etc.

Nå går jeg på UiB så det skiller seg sikkert ut, men vi hadde en del aktiviteter på dagtid, uten alkohol og så film, quiz etc. Veldig greit opplegg.

Lykke til som student! :)

• Liker 1
Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Som de andre skriver, så er det frivillig å delta i fadderuken! Du melder deg opp etter sosialiseringen, for det er litt sosialisering på dagtid etter oppmøteplikten, tror uansett det var frivillig (men er ikke 100% sikker). Har selv gått årsstudium på Blindern, så dette er noe jeg vet av erfaring.

Jeg har erfaring fra fadderuken som student, fadder og som medlem i fadderukestyret. Da jeg startet i Bergen (tok bachelorgraden der), så valgte jeg ikke å delta, for jeg ville heller bli kjent med byen litt mer ordentlig. Det varierer fra gruppe til gruppe hva man driver på med. Den gruppen jeg deltok i som fadder, satte fokus på sosialisering istedetfor kronisk drikking. Den gjengen er nå ferdig med bachelorgraden (og de henger enda sammen).

Endret av Delphina
AnonymBruker
Skrevet

Fadderarrangementene er frivillige. Jeg har studert i flere omganger, og de første to gangene var jeg med på en del sosialt. Nå studerer jeg videre som voksen, og har ikke giddet å være med på fadderopplegget. Det er jo veldig bra for de som vil, men man klarer seg uten også :) Bare pass på å registrere deg som student, ordne studentkort osv på universitetet (det KAN være veldig greit å spørre en fadder om hjelp til slikt, men du kan også henvende deg til Studentenes Informasjonstorg, lese på nettsidene osv).

Skrevet

Jeg har droppet fadderukene alle de seks årene jeg har studert, jeg synes opplegget generelt sett er rett og slett idiotisk. Har du ikke lyst så lar du være å gå. Man kan få seg venner gjennom andre kanaler, selv har jeg fått nettverk gjennom jobb og frivillig arbeid.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg begynner på nytt universitet i ny by nå, men tror fortsatt ikke jeg kommer til å være veldig aktiv i fadderuka(møter bare på dagtid). Droppet fadderuke på forrige høyskolen jeg gikk, da jeg synes det er helt tåpelig og trodde denne typen "dåp" var man ferdig med etter russetiden (vistnok ikke).

Skrevet

Jeg begynner på nytt universitet i ny by nå, men tror fortsatt ikke jeg kommer til å være veldig aktiv i fadderuka(møter bare på dagtid). Droppet fadderuke på forrige høyskolen jeg gikk, da jeg synes det er helt tåpelig og trodde denne typen "dåp" var man ferdig med etter russetiden (vistnok ikke).

Enig. Nå har de begynt med "rolige faddergrupper" her jeg går, noe som forsåvidt er fint, men det som er synd er at man blir splittet fra de man tross alt skal studere med, og da blir noe av poenget borte. Synes det er synd at man er nødt til å ha fyll hele tiden for å kunne være sosiale. Her var det nesten ikke eneste aktivitet uten alkohol, og det gidder jeg ikke. Fulle folk er det verste jeg vet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...