Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Planlegger tur til Galdhøpiggen i august. Tenkte i utgangspunktet å telte ved Spiterstulen turisthytte, men ser at den ligger ved 1100 moh, og lurer nå på om det kan bli litt vel kaldt? Turen skal etter planen foregå i august. Noen som har erfaring?

Er turisthytten ved Spiterstulen ellers å anbefale som overnattingssted? Andre overnattingssteder i området som er å anbefale?

Takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

De har eget teltområde, og du kan trygt telte der. Klart det kan bli kaldt, så husk lue, gode klær og god sovepose :) Koselig turisthytte det, med etter min erfaring hyggelig atmosfære og personale.

Skal du overnatte i nærheten av Spiterstulen må du ganske langt unna, dvs enten langs hovedveien rv 55 eller ned i Lom sentrum (avstand 33 km).

Skrevet

Vi gikk Galdhøpiggen i fjor sommer (midten av aug), og campet da noen minutter bortenfor hytta på Spiterstulen. Fant oss en liten lysning i skogen ved veien, med en bekk i nærheten - helt prefekt!

Jeg er en frossenpinne, så jeg sov med superundertøyet i tillegg til soveposen (som har komforttemp på +5). Ble altfor varmt! :ler: Synes ikke det begynte å bli kaldt før vi var halvveis opp til piggen, jeg, og vi hadde gråvær med vind, regn og tåke. På turen opp lønner det seg å ha på godt med klær, også lue og votter som nevnt. Var masse snø når vi nærmet oss toppen.

Skrevet

Eksen, jeg og noen venner av han campet ved spiterstulen i august i fjor, og det var en veldig fin tid å være der på!

Det var kaldt på kveldene, men vi hadde lavo med ovn i, så det var ikke no problem. Har dere ikke dette er det jo bare å ta med seg varme klær og en god sovepose :)

Turen til toppen var fantastisk, og man blir varm av å gå så det gjør ikke noe at det er kjølig i været. men ta med varme kjær i sekken både til raster og mulig snøstorm på toppen.. :)

God tur :)

Skrevet

Takk for svar Ms. Raggsokk! Forstår at det er eit stykke til neste overnattingsmulighet altså. Har ikke lyst å bestille overnatting på selve hytten da turen vil bli avlyst dersom været er for dårlig..

Er det andre "severdigheter" i området annet enn fjell og fjellturer?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Nei, det er ikke kult å gå på Piggen med to meter sikt :fnise:

Spiterstulen ligger jo midt i smørøyet, og det er maaaaasse mindre turer du kan ta dersom Norges tak ikke frister. Bretur på Svellnosbreen, med avgang fra Spiterstulen, er jo et fint alternativ.

Av ikke-fjellseverdigheter har du så mangt... Klimapark, klatrepark, rafting, museer, ridning og annet snacks ;)

Skrevet

Supre svar her! Takk skal dere ha! Å bo i telt vil la seg gjøre skjønner eg. Har ikke telt med ovn, men har primus - og ullundertøy;) Må nok pakke med oss full vinterbekledning skjønner eg:) Da tror eg rett og slett vi lar være å bestille rom på hytten og går for telt. Er det forresten toalett og vann og sånt på campingen der?

Skrevet

Spiterstulen er ei svær hytte/anlegg, du kan lese litt på hjemmesiden om du vil. Om dere betaler for teltplass på campingen har dere tilgang til dusj o.l.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, det er en turisthytte (MED svømmebasseng :nigo: ) og sanitæranlegg for de som telter.

Skrevet

Jeg har teltet i 3200 meters høyde og det var helt uproblematisk. Temperatur rundt 0 grader, muligens ned mot noen få minus midt på natta. Hadde ulltrøye, ullongs, ullsokker og filtlue. Sov godt og frøs ikke selv da vi sto opp kl 04.30.

Skrevet

Så spennende Retz, hvor var det?

Er en skikkelig frysepinne, men tror dette skal gå fint. Kjenner at eg begynner å glede meg nå:)

Skrevet

Jeg var i Atlasfjellene (Marokko) på 9 dagers trekking i september i fjor, og siste natta før toppstøtet opp til toppen av Mt. Toubkal (4167m) teltet vi ca. 1000 meter lavere. Fryser du lett så pass på å bruke lue, det skjer et ganske stort varmetap fra hodet.

Kan forøvrig anbefale Atlasfjellene på det varmeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...