Gå til innhold

Hvor lenge holder dere ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å trene for ikke så veldig lenge siden, et par uker, men føler at jeg ikke klarer det i det hele tatt! Folk her inne snakker om å sykle/jogge/svømme en time et par ganger i uken, og jeg er skikkelig stolt av meg selv om jeg holder ut på sykkelen et kvarter! Da er jeg klissvåt av svette og lårene brenner. Når jeg begynte klarte jeg meg igjennom 2 låter på ipoden, altså ca 7-8 minutter og når jeg da gikk av sviktet bena helt under meg, skikkelig ekkelt. Tror ikke jeg noen sinne kommer til å bli "en av dem" som holder ut i timesvis, da jeg aldri har vært noe atletisk heller.

Hvor lenge holder dere ut når dere trener cardio? Hva gjør dere, og hva er trikset for å holde ut lengst mulig?

Jeg tenker alltid på hvor deilig det er når man er ferdig, og målet om hvordan jeg vil bli og se ut, men som sagt så er jeg stolt(og nesten død) når jeg har holdt på et kvarter..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trikset er å bygge opp. Selv holder jeg på med crosstrainer, i starten klarte jeg ikke mer enn 10min (+ oppvarming). Så har jeg lagt på et minutt her og to minutt der med en dag mellom hver gang.

Musklene dine må bli vandt med å brukes, og lungene dine må få bygget opp nok kapasitet.

Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å trene for ikke så veldig lenge siden, et par uker, men føler at jeg ikke klarer det i det hele tatt! Folk her inne snakker om å sykle/jogge/svømme en time et par ganger i uken, og jeg er skikkelig stolt av meg selv om jeg holder ut på sykkelen et kvarter! Da er jeg klissvåt av svette og lårene brenner. Når jeg begynte klarte jeg meg igjennom 2 låter på ipoden, altså ca 7-8 minutter og når jeg da gikk av sviktet bena helt under meg, skikkelig ekkelt. Tror ikke jeg noen sinne kommer til å bli "en av dem" som holder ut i timesvis, da jeg aldri har vært noe atletisk heller.

Hvor lenge holder dere ut når dere trener cardio? Hva gjør dere, og hva er trikset for å holde ut lengst mulig?

Jeg tenker alltid på hvor deilig det er når man er ferdig, og målet om hvordan jeg vil bli og se ut, men som sagt så er jeg stolt(og nesten død) når jeg har holdt på et kvarter..

Alle må begynne et sted, og hvis et kvarter er grensen din, så skal du være stolt over gjennomført økt.

Men du skal utfordre deg selv! Trening er ikke alltid koselig og behagelig, ofte handler trening om å utfordre seg selv og presse seg selv. Neste gang du sykler, tvinger du deg selv til å holde ut fem minutter til, og neste gang enda fem minutter.

For deg kan det nok også være en idé å varme opp ti minutter før du trår til. Oppvarming er sykling med meget lav motstand, bare akkurat nok til at du blir varm. Deretter kan du øke motstanden og trå til og bli andpusten og svett.

En fin måte å trene kardio på for nybegynnere er å bli med på spinningtimer som varer 40 eller 55 minutter. Der guides du gjennom av en instruktør, som oppmuntrer, pusher, gir velfortjente pauser og har et klart opplegg. Dermed går tida raskere - samtidig som du har mulighet til å sykle så tungt som er riktig for deg (og ikke sidemannen).

Skrevet

Jeg suger skikkelig på kardio, og kjenner fort svien i lårene når jeg er ute med sykkelen, men jeg holder da ut et par timer likevel. Det som funker for meg er å starte pent, presse meg selv, drikke nok vann og å ta pauser når det rett og slett er for mye - enten roe ned til jeg får igjen pusten/svien blir mindre vond eller stoppe helt opp om nødvendig.

Progresjonen kommer naturlig om man gjør det man klarer og presser seg litt. :)

AnonymBruker
Skrevet

En fin måte å trene kardio på for nybegynnere er å bli med på spinningtimer som varer 40 eller 55 minutter. Der guides du gjennom av en instruktør, som oppmuntrer, pusher, gir velfortjente pauser og har et klart opplegg. Dermed går tida raskere - samtidig som du har mulighet til å sykle så tungt som er riktig for deg (og ikke sidemannen).

Dette høres ut som en hard start for noen som ikke er så godt trent.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ut som en hard start for noen som ikke er så godt trent.

Nei, det er en myk start fordi den enkelte kan ha på så mye eller lite motstand man selv ønsker. Man legger opp treningen etter sitt eget nivå.

Skrevet

Intervalltrening er jo en grei start for å forbedre utholdenheten, og man trenger ikke yte sitt hardeste i begynnelsen.

Noen ganger er det vanskelig å finne ut hvor lett man skal starte og hvordan man skal bygge opp intensiteten uten å ha et mønster, derfor kan intervaller eller stigningsløp være greit å begynne med :)

ellers er det megaviktig med vann og energi!

Skrevet

Jeg har holdt på med spinning i noen år, og det har aldri vært noe problem, klarte meg fint i begynnelsen der også. Men, da jeg for litt siden skulle prøve en ny type utholdenhet - romaskina, herregud. Jeg trodde jeg skulle dø etter 10 min! Pusta og pesa som en hval! Men jeg fortsatte på den, og la til ett minutt hver gang. Og jaggu klarte jeg å holde ut det lille ekstra minuttet hver gang også. Så bare fortsett! Så klarer du 20-30 min før du aner det :)

Skrevet

For meg er det viktig med god nok oppvarming. I tillegg har det mye å si hvor høy puls du får. Du blir mye fortere "død" hvis du jobber opp mot makspuls hele tiden.

Skrevet

Jeg går opp en bratt skogsvei, og der SKAL jeg opp uansett! Finn deg en liten løype i begynnelsen, og øk på etter hvert :) alle har det sånn i begynnelsen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skru ned tempoet eller motstanden litt? Det er ikke meningen at du skal jobbe med blodsmak i munnen hele økta, men heller sånn at du er varm og svett og puster tyngre. Da holder du ut lengre også. Holder også med dem som sier at all aktivitet er uvant i starten, men det går seg fort til :)

Du er flink!

AnonymBruker
Skrevet

Du må da ikke starte så hardt med kondistrening når du ikke er trent fra før av. Er det rart du bare klarer 15 min og vondt i lår, gelebein og alt, det følger med på en hard økt sånn sett.

Du trenger ikke trø i vei som om du blir jagd av mannen med ljåen, sett en komfortabelt rytme der du kan snakke litt samtidig, men du kjenner at pusten går dypt ned i lungene og ut igjen, i en rytme. Kjør sånn f.eks 30 min 4 ganger i uken og du vil se at det går bedre, så kan du øke på, med raskere og mer intenst etterhvert når kroppen din er vant til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flotte svar! Prøvde meg på en oppvarming idag, kjørte hardere etterhvert, varmet opp i 10 minutt. Så fikk jeg til og med gjort styrkeøvelser, litt rumpe og lår + mage, og planken så lenge jeg klarte (det var ikke mange sekundene, men det kommer seg vel.. :sjenert: ). Holdt vel på med det i 10 minutt, før jeg hoppet på sykkelen igjen og kjørte ulike girer og hastigheter i ca 15 minutt til!! Kjenner at jeg kunne holdt på lenger, men måtte gi meg da pga tidspress. Svetten RANT men jeg var ikke halvparten så "død" og utslitt på den ekle måten som jeg har vært tidligere.

35 minutt!! Dette kommer seg!! :hoppendeglad:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser du ;) om noen uker sitter du 1 time på sykkelen uten problemer med god fart!

• Liker 1
Skrevet

Du kommer til å bli flinkere etterhvert. Øvelse gjør mester!

Jeg har trent regelmessig de siste 5 årene (med unntak av perioder med sykdom), og er veldig glad i sykling og jogging. Minns å huske at da jeg startet var det veldig tungt med spinningtimene på senteret, mens nå sykler jeg fint i en time, og syns det bare er deilig når jeg kommer i gang. De første 10 minuttene er alltid verst for min del. Kan forøvrig holde ut lenger enn en time, men gidder som regel ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Så flink du er :hoppe:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takktakktakk!! Er skikkelig stolt av meg selv :hoppendeglad::fnise: Men jeg hadde nok ikke klart det uten gode råd herfra! Da hadde jeg fortsatt vært stuck på 10-15 minutter og hatt følelsen av at "dette var egentlig ikke gøy i det hele tatt.." :smilorange:

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg startet med powerwalking og små joggeintervaller...i starten kreperte jeg etter noen minutter...økte litt og litt mer med jogging og plutselig en dag løp jeg en mil :hoppendeglad:

I dag løper jeg 5 km 6 dager i uka...det tar tid, men det kommer om du vedlikeholder det :tommelopp:

Skrevet

Hvis du bare klarer å sykle i 15 minutter sykler du antageligvis på for høyt gir eller bare i oppoverbakke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...