Gå til innhold

Friluft - Bergen - Student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

er det noen her som bor i Bergen og er glad i friluftsliv? :) Jeg er normalt trent og liker å være ute i naturen, hvordan kan jeg finne likesinnede? Har dere tips til fine turer jeg kan gå?

Er det noen som er medlem av BSI Friluft her? Hvor krevende er deres turer? Jeg er redd jeg ikke er i god nok form :/

Generelle tips om Bergen og firluftsliv mottas med stor takknemlighet ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne av meg bor der, og hun går til toppen av fløyen og tar den ned igjen flere ganger i uka :) bror min snakket om en plass (navnet var likt på slotsen) med mange trapper der håndballspillere løper opp, det er bra trening :)

AnonymBruker
Skrevet

Stolzekleiven. :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fløien og Stoltzen er fine turer, spesielt som trening på ettermiddagen :)

Men jeg trenger også tips om litt lengere turer, typisk søndagsturer. Noen forslag? :)

Gjest Høne Pøne
Skrevet

jeg bor også i bergen, trenger å trene litt forskjellig egentlig. er bittelit lei av innetreningen egentlig. så følger litt med på tråden din, er mye bra tips her ser jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg bor også i bergen, trenger å trene litt forskjellig egentlig. er bittelit lei av innetreningen egentlig. så følger litt med på tråden din, er mye bra tips her ser jeg :)

Si ifra om du kommer over noe bra :)

Skrevet

Søndagslangtur; Banen/gå opp til Ullrikken og over "vidda" til fløyen. Når jeg bodde i Bergen og da gikke jeg opp til Fløyen og ned så å si hver dag. Hadde bikkje og bodde ved støletorget så er ikke så langt som om en bor lengre unna.

Turen kan også benyttes til trening.

Men for de som syns sånn frem og tilbake tur er kjedelig så kan du gå opp til, når du kommer til barnehagene er det en annen sti som går ned som du kan ta:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

er det noen her som bor i Bergen og er glad i friluftsliv? :) Jeg er normalt trent og liker å være ute i naturen, hvordan kan jeg finne likesinnede? Har dere tips til fine turer jeg kan gå?

Er det noen som er medlem av BSI Friluft her? Hvor krevende er deres turer? Jeg er redd jeg ikke er i god nok form :/

Generelle tips om Bergen og firluftsliv mottas med stor takknemlighet ;)

Alle fjellene rundt byen er jo flotte å gå på. Vidden er fin som en litt lenger tur (eller etter-jobb-tur, hvis du er sprek), og kan gjøres så kort som man vil: Man kan gå ned fra Vidden via Isdalen, Hardbakkadalen el. Tarlebø, hvis man vil ha en litt kortere tur.

Tar du toget mot Voss, finnes det sikkert masse flotte turer(har ikke fått testet de ut enda). Vil du på en helgetur, anbefaler mange å gå opp el. ned Aurlandsdalen (har planer om å gå denne til høsten selv). Har du egen bil er jo mulighetene store! :) Send gjerne PM hvis du vil ha mer konkrete råd. :) God tur!

Gjest Blondie65
Skrevet

Men jeg trenger også tips om litt lengere turer, typisk søndagsturer. Noen forslag? :)

Ta Ulriksbanen opp og gå over vidden fra Ulrikken til Fløyen. Veldig fin tur.

Gå til Lyderhorn.

Skrevet

Gullfjellet er fint å gå tur i. I tillegg til alle byfjellene. Prøv å gå opp alle, så har du et godt utgangspunkt til syvfjellsturen.

Søndagslangtur; Banen/gå opp til Ullrikken og over "vidda" til fløyen. Når jeg bodde i

Kremt. Vidden. Du er i felleskjønnland nå.

AnonymBruker
Skrevet

http://tur.bt.no/?xtor=AD-13 her er en del tips :) Kommer litt an på hvor du bor og hvor mobil du er.

Takk, skal kikke på linken din :) Bor i sentrum og har ikke bil.

Alle fjellene rundt byen er jo flotte å gå på. Vidden er fin som en litt lenger tur (eller etter-jobb-tur, hvis du er sprek), og kan gjøres så kort som man vil: Man kan gå ned fra Vidden via Isdalen, Hardbakkadalen el. Tarlebø, hvis man vil ha en litt kortere tur.

Tar du toget mot Voss, finnes det sikkert masse flotte turer(har ikke fått testet de ut enda). Vil du på en helgetur, anbefaler mange å gå opp el. ned Aurlandsdalen (har planer om å gå denne til høsten selv). Har du egen bil er jo mulighetene store! :) Send gjerne PM hvis du vil ha mer konkrete råd. :) God tur!

Har dessverre ikke egen bil, så må benytte meg av buss og tog. Men tusen takk for tips Mathiesen :)

Skal undersøke litt mer om Voss og Aurlandsdalen!

Har gått over Vidden, fra Ulrikken til Fløyen, en gang, men jeg må inrømme at jeg synes turen var litt kjedelig. I tillegg var halve Bergen på tur samtidig og jeg følte nesten at jeg gikk i kø. Jeg virker kanskje litt sær og kresen, men jeg kunne tenke meg noe litt mer spennende enn Vidden og Fløyen. Jeg er en skikkelig vestlandsjente og kommer fra en liten plass i Sogn og Fjordane. Jeg er vant me bratte fjell og luftig utsikt over fjorder, breer og spisse tinder. Samtidig er det som regel kun meg (og evt. turvenner) og naturen. Akk.. jeg savner fylket mitt <3

(Virker kanskje dumt at jeg skriver bokmål, men jeg gjør det pga. det er lettere når jeg publiserer ting.. snakker nynorsk som bare det!)

Gullfjellet er fint å gå tur i. I tillegg til alle byfjellene. Prøv å gå opp alle, så har du et godt utgangspunkt til syvfjellsturen.

Kanskje jeg skal gå på fjelltur og trene litt med syvfjellsturen i bakhodet ;) Hvilke fjell er med og hvilken rekkefølge gåes de i?

Skrevet (endret)

Takker!

Har du selv gått turen? Hvor lang tid bruker normale folk på 7- og 4-fjellsturen sånn ca.?

Jeg har aldri gått hele siden fjelltur-interessen kom etter jeg flyttet fra Bergen.

Tror den er ca 35km lang. Så det tar en stund.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Takk, skal kikke på linken din :) Bor i sentrum og har ikke bil.

Har dessverre ikke egen bil, så må benytte meg av buss og tog. Men tusen takk for tips Mathiesen :)

Skal undersøke litt mer om Voss og Aurlandsdalen!

Har gått over Vidden, fra Ulrikken til Fløyen, en gang, men jeg må inrømme at jeg synes turen var litt kjedelig. I tillegg var halve Bergen på tur samtidig og jeg følte nesten at jeg gikk i kø. Jeg virker kanskje litt sær og kresen, men jeg kunne tenke meg noe litt mer spennende enn Vidden og Fløyen. Jeg er en skikkelig vestlandsjente og kommer fra en liten plass i Sogn og Fjordane. Jeg er vant me bratte fjell og luftig utsikt over fjorder, breer og spisse tinder. Samtidig er det som regel kun meg (og evt. turvenner) og naturen. Akk.. jeg savner fylket mitt <3

(Virker kanskje dumt at jeg skriver bokmål, men jeg gjør det pga. det er lettere når jeg publiserer ting.. snakker nynorsk som bare det!)

Kanskje jeg skal gå på fjelltur og trene litt med syvfjellsturen i bakhodet ;) Hvilke fjell er med og hvilken rekkefølge gåes de i?

Gullfjellet er mer kupert enn Vidden, så den kan anbefales :) Kanskje litt kronglete å komme seg til med buss? Ellers vil jeg anbefale rallarvegen. Ta toget til Finse/Hallingskeid og sykle til Myrland/Flåm, en herlig dagstur. Gleder meg til høsten og flotte fjellturer :) her er noen flotte turer som krever litt mer tid

http://ut.no/tur/aurlandsdalen-vill-og-vakker og http://ut.no/tur?location.0=vest-norge/st%C3%B8lsheimen-bergsdalen-og-vossefjellene

Skrevet

Jeg har aldri gått hele siden fjelltur-interessen kom etter jeg flyttet fra Bergen.

Tror den er ca 35km lang. Så det tar en stund.

jeg har gått 4-fjellsturen en gang, og gjør nok ikke det igjen. Jeg er mye i fjellene ellers i året, så for meg ble det litt meningsløst å plutselig gå i kø i x-antall timer, var sjeleglad da jeg var ferdig for jeg var rett og slett lei av å stampe i kø. Året jeg gikk, var det ny rekort i deltakelse også.

Skrevet

Å drive med friluftsliv i Bergen, blir ikke det uansett å gå tur i regnvær? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gått 4-fjellsturen en gang, og gjør nok ikke det igjen. Jeg er mye i fjellene ellers i året, så for meg ble det litt meningsløst å plutselig gå i kø i x-antall timer, var sjeleglad da jeg var ferdig for jeg var rett og slett lei av å stampe i kø. Året jeg gikk, var det ny rekort i deltakelse også.

Uff, det er dette jeg ikke er på jakt etter! Jeg likte ikke å gå over Vidden en vanlig søndag pga. for mye folk. Liker å gå på fjellet fordi det er fritt og rolig :)

Å drive med friluftsliv i Bergen, blir ikke det uansett å gå tur i regnvær? :gjeiper:

haha :P Det er nå noen lysglimt innimellom da! Og jeg har gode klær :)

Tenk så deilig det er å komme hjem, ta en varm dusj og spise god middag eller kveldsmat etter å ha brukt kroppen ut i ruskeværet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...