Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har som vanlig søkt lånekassen, som jeg alltid gjør. Jeg gifter meg 6.august, rett før studiestart. Siden jeg ikke var registrert samboer eller gift da jeg søkte krysset jeg heller ikke for dette.

Så skjønner jeg at jeg må melde i fra om at jeg har blitt gift, men kan jeg egentlig gjøre det allerede nå, eller skal jeg vente? Andre som har erfaringer? Hva er konsekvensene rent praktisk ved å være registrert som gift i stedet for ugift?

Og før noen hugger hodet av meg så har jeg selvsagt sjekket på Lånekassens sider, samt søkt på nettet. Jeg vil bare høres deres erfaringer, andre sider som kanskje ikke har kommet frem der jeg har sjekket. Eneste jeg fant av interesse var hos Dine Penger, hvor de skrev følgende:

Har du og ektefellen din formue over den fastsatte grensen på 487 786 kroner, blir stipendene redusert med én prosent per måned av formue over grensen.

Ingen av oss har så stor formue, verken hver for oss eller til sammen. Kan det få andre konsekvenser utover dette?

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke mer utdanningsstøtte hvis man er gift?

Skrevet

Det tviler jeg på, det har ihvertfall jeg ikke funnet noe om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro du bør/kan vente til dere er gift. Søkt, men det kan jo teoretisk sett skje ting før bryllupet (ulykke/sykdom/avlysning) som fører til at det må utsettes - og det blir mer styr med Lånekassa å ordne opp da, vil jeg tro. Dessuten pleier de jo å se på likning og resultater i etterkant av semesteret man får støtte for uansett, så det fungerer sikkert greit å gjøre det samme med å registrere at man er gift?

Skrevet

Hadde tenkt til å gjøre det i etterkant ja. Tenkte mer på hvilke konsekvenser det får for oss rent praktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...