Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke finne svar på dette her noe sted:

Jeg har fullført vgs da jeg skulle (16-18 år) = 3 skoleår

I tillegg har jeg fullført totalt 120 studiepoeng = 2 skoleår

og jobbet 1 år fulltid = 1 år.

I tillegg til dette har jeg jobbet deltid flere steder.

Kan jeg komme inn på 23/5 regelen?

Ser nå på SO at jeg ikke har kommet inn der hvor jeg ønsket, og jeg lurer på om det er fordi jeg ikke har fått opptak etter 23/-regelen?

Er det jeg som har glemt å krysse av noe sted? Eller er det opptakskontoret som har vært sløve? Burde jeg ha sendt inn mer/annen dokumentasjon? Hva burde jeg i så fall ha sendt inn av informasjon? Eller er det sånn at vgs ikke teller dersom man fullførte den "når man skulle" ?

Jeg må vel kanskje søke på nytt neste år siden opptaket nå er i gang, men er jo greit å vite hva jeg har gjort feil å så fall :).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har fullført vanlig videregående skole og har studiekompetanse er det denne du blir tatt opp på grunnlag av. 23/5 regelen er en mulighet for de uten studiekomeptanse å søke høyere utdanning. I tillegg til poengene fra vgs + evt ekstrapoeng derfra, får du poeng for alder og annen utdanning, dog tror jeg du max kan få for ett års høyere utdanning. Man kan ikke velge om man vil få vanlig opptak eller opptak etter 23/5. Ego hadde du rett og slett ikke gode nok karakter til å komme inn. Neste år vil du sannsynligvis ha fått flere alderspoeng, men for å være sikker må du enten forbedre vgs karakterene dine eller søke et sted med lavere poengsum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...