Brunhilde Skrevet 17. juli 2011 #1 Skrevet 17. juli 2011 Vi har fått en ny katt i huset, og jeg hadde helt glemt hvor slitsomt det er når en "gammel" og en "ny" katt skal bli kjent med hverandre. Nå sitter en i uteboden (ja, den har funnet en vei inn helt selv) og den andre ligger i sofaen og halvsover, utslitt av nye inntrykk. Gamlepus er rundt 3 år gammel og den nye er 10 uker. Den har slått seg til ro og roper etter meg hvis den ikke ser meg. Gamlepus knurrer og freser når den får øye på den nye, og den nye vil bare hilse. Regner med at gamlepus er redd for at det skal være en rasende kattemamma i nærheten, men det er det jo ikke. Det slitsomme er at jeg føler jeg må dele dem når jeg går ut, noe jeg må litt senere i dag. Så...er det noen som husker hvor lang tid tilvenningen pleier å ta? Og er det noe annet å gjøre enn å bare la det ta den tiden? Gamlepus får like mye kos som før, men akkurat nå ser ikke det ut til å spille noen stor rolle. Hun er bare sur, stakkar.
Green Lady Skrevet 17. juli 2011 #2 Skrevet 17. juli 2011 (endret) Vi fikk inn ei ny ei i oktober i fjor. Hun dukket bare opp i hagen, og fulgte etter vår pus hele tiden. Han likte det ikke, men gjorde ikke noe med det. Men saken ble brått snudd da hun plutselig befant seg innendørs. Jeg gjorde det slik at de var alltid adskilt da det ikke var folk hjemme. Han var ute, og hun var inne. Da begge to var inne samtidig, så lå han under sengen og murret, og var skikkelig grinete. Hun (som for øverig har litt mangel på sosial katteintelligens) gjorde stadig forsøk på å bli kjent ved å prøve å leke med han, men han trakk seg alltid unna. Men etterhvert begynte han å svare på leken hennes, og nå er de to gode venner. Men jeg har hørt om flere tilfeller hvor kattene ikke har gått overens i det hele tatt, så det er ikke noe du kan ta som den største selvfølgelighet. Nå vet jeg ikke foranledningen til at du tok imot en kattunge på ti uker, men jeg vil bare si at kattunger er ikke leveringsklare før de har passert tolv uker Men som sagt, jeg vet jo ikke foranledningen Lykke til med ny pus i hus! Edit: jeg regner med eldstepus er kasrtert, og at lillepus også blir det når tiden er inne? Da er det lettere for dem å akseptere hverandre også, samt du unngår både slåsskamper og evt. kattunger Endret 17. juli 2011 av Green Lady 1
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #3 Skrevet 17. juli 2011 Går katten din ut og inn av huset som det passer den, er det viktig at den holdes inne i starten, inntil den virker okay med den nye situasjonen. Ellers risikerer du at den tilbringer mer tid vekke fra huset, og så får du aldri kattene til å venne seg til hverandre. Den nye katten: Henvis den nye katten til et mindre rom (uten en masse gjemmesteder og bløte ting) med toalett, mat og vann. Katten skal være der i starten, da den skal ha mulighet for å finne roen og venne seg til nye lyder og lukter, - og den nye "fremmede" katten! Sett etterhvert døren på klem med en avis under, eller annet som forhindrer døren i å kunne åpnes eller lukkes. Nå har du to katter på hver sin side av en liten sprekk på 3-4 cm, uten adgang til hverandre. De skal nå de nærmeste dagene lukte på og bli kjent med hverandre gjennom sprekken, og med din hjelp - når du fører duften frem og tilbake når du har klappet kattene. Da vil de gradvis venne seg mer og mer til hverandre. Du skal ikke oppholde deg sammen med kattene 24 timer i døgnet. Gå på arbeid eller forlat hjemmet og la kattene være alene hjemme - stadig med mellomrommet i døren. FRESING OG KNURRING ER NATURLIG Du vil sikkert oppleve at begge kattene er utrygge, og vil frese og knurre til hverandre. Det er tegn på usikkerhet og utrygghet fra kattenes side og vil gå over. Kattene oppfører seg faktisk helt normalt og skal bare ha tid til å venne seg til hverandres selskap. Når du synes at kattene virker okay ved situasjonen, dvs. stadig på vakt, men likevel aksepterer den "fremmede" på den andre siden av døren, har sluttet med fresing og gjemmer seg ikke, så kan man åpne døren og la kattene møte hverandre. Virker kattene likevel for sinte eller skremte, så vent litt lengre med å sette dem sammen. Når din katt virker tilfreds med den nytilkomne, så kan du slippe den ut som vanlig. Den nye katten skal holdes inne til den er ca 6 mnd gammel, da kattunger ikke har ferdig utviklet stedssans før dette. Slipp den ikke ut før den er steilisert/kastrert.. PS: Husk: ting tar tid, og med litt tålmodighet så går det seg nok til:) Det er lite sannsynlig at to fremmede katter er bestevenner etter to døgn, og også helt normalt at en ny katt gjemmer seg vekk i starten. Flytting til nye steder er stressende for oss mennesker også, så ikke gi opp om kattene freser til hverandre etter 3 dager, eller om den nye katten gjemmer seg under sengen.. Ha tålmodighet så går det seg nok til.
Brunhilde Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har tålmodighet så det holder - men jeg skulle gjerne visst hva som gjør dere to som har svart til selvutnevnte katteeksperter? Ikke for å fornærme, men dere tar jo helt av. Det er snakk om to katter og et tidsaspekt her, ikke om kattungen er tatt i mot for tidlig eller om gamlekatten kommer til å flytte ut. Jeg er en (mer enn dere sannsynligvis) erfaren katteeier, jeg husker bare ikke hvor lang tid det tar for to nye å bli kjent, alt det andre er egentlig, kan jeg si, elementært? Takk for at dere tok dere tid til å svare allikevel, det er bare det at dere tar helt av. Bekalger at jeg ikke orker det. 1
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #5 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har tålmodighet så det holder - men jeg skulle gjerne visst hva som gjør dere to som har svart til selvutnevnte katteeksperter? Ikke for å fornærme, men dere tar jo helt av. Det er snakk om to katter og et tidsaspekt her, ikke om kattungen er tatt i mot for tidlig eller om gamlekatten kommer til å flytte ut. Jeg er en (mer enn dere sannsynligvis) erfaren katteeier, jeg husker bare ikke hvor lang tid det tar for to nye å bli kjent, alt det andre er egentlig, kan jeg si, elementært? Takk for at dere tok dere tid til å svare allikevel, det er bare det at dere tar helt av. Bekalger at jeg ikke orker det. Beklager så meget, skal aldri gi deg råd mer.. Bedre føre var enn etter snar, er det noe som heter. Men tydligvis er råd noe negativt for deg.. Hvor lang tid det tar varierer HELT fra katter til katter, noe du burde vite om du er en såpass katteekspert som du selv sier.. 7
Brunhilde Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2011 Beklager så meget, skal aldri gi deg råd mer.. Bedre føre var enn etter snar, er det noe som heter. Men tydligvis er råd noe negativt for deg.. Hvor lang tid det tar varierer HELT fra katter til katter, noe du burde vite om du er en såpass katteekspert som du selv sier.. Jeg verken sier at jer eller oppfører meg som en ekspert, det gjør derimot du. Synd du ikke ser det selv.
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 Jeg verken sier at jer eller oppfører meg som en ekspert, det gjør derimot du. Synd du ikke ser det selv. Du skrev: Jeg er en (mer enn dere sannsynligvis) erfaren katteeier, jeg husker bare ikke hvor lang tid det tar . Hvordan vet du om du er en mer erfaren katteeier enn oss? Mesteparten jeg skrev til deg tok jeg fra en katte side, også skrev jeg på litt selv. Gjør det meg til en "selvutnevnt katteekspert" ? Siste gang jeg skal skrive noe for å hjelpe deg iallfall.. 4
Brunhilde Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2011 Hele poenget, forum88, er at du overdøver med informasjon. Jeg er helt sikker på at du kan mye og at du er oppriktig interessert i katter, men det blir for mye informasjon (og for belærende) på en gang, jfr tråden din om hva folk må tenke på før de får katt. En annen ting er at man bør opplyse når man sakser fra andre steder, du utgir informasjonen for å være egen kunnskap, det er rett og slett for dumt. Som sagt, takk for at du tok deg tid til å svare og igjen, beklager at det ble for overdose for meg. Ha en fin søndag. 1
Green Lady Skrevet 17. juli 2011 #9 Skrevet 17. juli 2011 (endret) Jeg har tålmodighet så det holder - men jeg skulle gjerne visst hva som gjør dere to som har svart til selvutnevnte katteeksperter? Ikke for å fornærme, men dere tar jo helt av. Det er snakk om to katter og et tidsaspekt her, ikke om kattungen er tatt i mot for tidlig eller om gamlekatten kommer til å flytte ut. Jeg er en (mer enn dere sannsynligvis) erfaren katteeier, jeg husker bare ikke hvor lang tid det tar for to nye å bli kjent, alt det andre er egentlig, kan jeg si, elementært? Takk for at dere tok dere tid til å svare allikevel, det er bare det at dere tar helt av. Bekalger at jeg ikke orker det. Man vet jo aldri hva slags kunnskap den som etterspør noe har, så jeg pleier alltid å gi en liten kommentar på f.eks. det jeg gjorde med din kattunge på ti uker. Men som du så, skrev jeg jo også at jeg ikke vet foranledningen Jeg synes det er bedre å gi informasjon en gang for mye enn en gang for lite, men det gjør meg vel ikke til noen katteekspert? Langt derifra Dersom det er noe jeg gjør galt med mine katter, er det bedre at noen sier ifra. Det står ingenting i ditt innlegg om hvor lang erfaring du har med katt, ei heller hvorfor du tar inn en kattunge på ti uker. Hadde du skrevet to linjer om dette, hadde du sluppet det du anser som "bedreviter"-svar Slik jeg leste ditt innlegg, så tolket jeg det dithen at du ikke hadde så mye erfaring. Men, når det kommer til spørsmålet, så tok det vel ca en uke til hankatten begynte å respondere på lekeinitiativet til den nye pusen. Fremdeles liggende og surmule under sengen store deler av dagen, men kontakten mellom den var i alle fall opprettet. Og da ble etterhvert mer og mer lek, og mindre og mindre surmuling Edit: Det kan være fler som har samme spørsmål som deg, men som har mindre erfaring. De kan da lese denne tråden og finne masse nyttig informasjon. Endret 17. juli 2011 av Green Lady 1
Brunhilde Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. juli 2011 Man vet jo aldri hva slags kunnskap den som etterspør noe har, så jeg pleier alltid å gi en liten kommentar på f.eks. det jeg gjorde med din kattunge på ti uker. Men som du så, skrev jeg jo også at jeg ikke vet foranledningen Jeg synes det er bedre å gi informasjon en gang for mye enn en gang for lite, men det gjør meg vel ikke til noen katteekspert? Langt derifra Dersom det er noe jeg gjør galt med mine katter, er det bedre at noen sier ifra. Det står ingenting i ditt innlegg om hvor lang erfaring du har med katt, ei heller hvorfor du tar inn en kattunge på ti uker. Hadde du skrevet to linjer om dette, hadde du sluppet det du anser som "bedreviter"-svar Slik jeg leste ditt innlegg, så tolket jeg det dithen at du ikke hadde så mye erfaring. Men, når det kommer til spørsmålet, så tok det vel ca en uke til hankatten begynte å respondere på lekeinitiativet til den nye pusen. Fremdeles liggende og surmule under sengen store deler av dagen, men kontakten mellom den var i alle fall opprettet. Og da ble etterhvert mer og mer lek, og mindre og mindre surmuling Edit: Det kan være fler som har samme spørsmål som deg, men som har mindre erfaring. De kan da lese denne tråden og finne masse nyttig informasjon. Takk! Jeg skulle nok spesifisert. Jeg skulle regnet fra fødsledato og fortalt at katten er 11 uker og at den ville vandret heden hvis jeg ikke tok i mot den. Jo, jeg har hatt mange katter. Jeg har introdusert katter for hverandre før, men jeg husket faktisk ikke at det innebar så mange lyder. Jeg blir stresset og bekymret av knurringen til gamlepus og de fortvilte forsøkene på kontakt fra lillepus, selv om jeg vet at det er slik det fungerer. Se forøvrig PM.
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #11 Skrevet 17. juli 2011 Hele poenget, forum88, er at du overdøver med informasjon. Jeg er helt sikker på at du kan mye og at du er oppriktig interessert i katter, men det blir for mye informasjon (og for belærende) på en gang, jfr tråden din om hva folk må tenke på før de får katt. En annen ting er at man bør opplyse når man sakser fra andre steder, du utgir informasjonen for å være egen kunnskap, det er rett og slett for dumt. Som sagt, takk for at du tok deg tid til å svare og igjen, beklager at det ble for overdose for meg. Ha en fin søndag. Jeg jobber med katter og vet som en fakta at det er mange katteeiere som ikke har peiling på kattehold ol. Er det da ikke greit å gi innformasjon som folk gjerne ikke tenker over? Eller er det bedre at folk skaffer seg katter uten å tenke seg om også etter noen år så går det ikke lengre så må de kvitte seg med dem?? Om den teksten om hva folk må tenke over før de skaffer seg katter, hjelper èn katt, så er jeg fornøyd... Om du ikke synes noe om det bryr meg ikke et sekund. 2
Aurora M. Skrevet 17. juli 2011 #12 Skrevet 17. juli 2011 Det er greit at du ønsker å informere Forum 88, og det er mye bra info fra den siden du kopierte. Men skal man videreformidle noe andre har skrevet, bør man gjøre det klart at det er nettopp det en gjør, og ikke utgi det for å være sitt eget.. Brunhilde, det er så individuelt hvor lang tid de bruker at det er umulig å gi et klart svar på det. Men innen et par, tre uker burde du være istand til å se hvilken vei det går (dvs. om gamlepus kommer til å godta den nye). Noe småkrangling må du nok regne med etter den tid og, for katter som har vært alene i 3 år, rekker å bli temmelig sære. Noen blir perlevenner, andre bare lærer å godta hverandre, mens en sjelden gang ser man at det overhodet ikke går. Jeg anbefaler alltid å forsøke å få "returrett" på den nye katten i tilfelle det siste skjer. Men nå har jo ikke du det, så da er det bare å krysser fingre og håpe på det beste! Takk forresten for at du reddet den fra avliving! 2
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #14 Skrevet 17. juli 2011 Det er greit at du ønsker å informere Forum 88, og det er mye bra info fra den siden du kopierte. Men skal man videreformidle noe andre har skrevet, bør man gjøre det klart at det er nettopp det en gjør, og ikke utgi det for å være sitt eget.. Brunhilde, det er så individuelt hvor lang tid de bruker at det er umulig å gi et klart svar på det. Men innen et par, tre uker burde du være istand til å se hvilken vei det går (dvs. om gamlepus kommer til å godta den nye). Noe småkrangling må du nok regne med etter den tid og, for katter som har vært alene i 3 år, rekker å bli temmelig sære. Noen blir perlevenner, andre bare lærer å godta hverandre, mens en sjelden gang ser man at det overhodet ikke går. Jeg anbefaler alltid å forsøke å få "returrett" på den nye katten i tilfelle det siste skjer. Men nå har jo ikke du det, så da er det bare å krysser fingre og håpe på det beste! Takk forresten for at du reddet den fra avliving! Det er kun informasjonene jeg skrev her inne som er tatt fra en annen side, men jeg har skrevet det om og lagt til ting, derfor jeg ikke linket til siden..
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 Det er kun informasjonene jeg skrev her inne som er tatt fra en annen side, men jeg har skrevet det om og lagt til ting, derfor jeg ikke linket til siden.. Eller så liker du bare å ta cred for noe andre har skrevet 1
forum88 Skrevet 17. juli 2011 #16 Skrevet 17. juli 2011 Eller så liker du bare å ta cred for noe andre har skrevet Det er tatt fra der hvor jeg jobber, og jeg har selv skrevet endel tekster for dem, så er ikke redd for at de skal synes at jeg tar "cred" for noe de har skrevet:)
CathFoto Skrevet 17. juli 2011 #17 Skrevet 17. juli 2011 Jeg har tre puser på 3,6 og 9 år. Hun på 6 år var den første vi fikk, hun vente seg til oss i løpet av en dag. Da jeg overtok han som nå er 3 år, var han altfor liten, hjemløs og trist. Hun på 6 år hveste vel i en ukes tid, så gikk det seg til. Det skal nevnes at jeg da bodde på litt lite plass så det påvirket nok prosessen. I fjor overtok jeg hun som nå er 9 år, hun skulle egentlig avlives så det var litt impuls. Tok nesten en mnd før hun på 6 år godtok nykommeren. Veslegutten på 3 år godtok henne med en gang og var nysgjerrig. Nå lever alle tre sammen i harmoni, de ligger ikke i skje akkurat, men de leker, sloss og koser (når de tror vi ikke ser de) :0) 1
LongTallSally Skrevet 22. juni 2018 #18 Skrevet 22. juni 2018 På 17.07.2011 den 11.49, forum88 skrev: Går katten din ut og inn av huset som det passer den, er det viktig at den holdes inne i starten, inntil den virker okay med den nye situasjonen. Ellers risikerer du at den tilbringer mer tid vekke fra huset, og så får du aldri kattene til å venne seg til hverandre. Den nye katten: Henvis den nye katten til et mindre rom (uten en masse gjemmesteder og bløte ting) med toalett, mat og vann. Katten skal være der i starten, da den skal ha mulighet for å finne roen og venne seg til nye lyder og lukter, - og den nye "fremmede" katten! Sett etterhvert døren på klem med en avis under, eller annet som forhindrer døren i å kunne åpnes eller lukkes. Nå har du to katter på hver sin side av en liten sprekk på 3-4 cm, uten adgang til hverandre. De skal nå de nærmeste dagene lukte på og bli kjent med hverandre gjennom sprekken, og med din hjelp - når du fører duften frem og tilbake når du har klappet kattene. Da vil de gradvis venne seg mer og mer til hverandre. Du skal ikke oppholde deg sammen med kattene 24 timer i døgnet. Gå på arbeid eller forlat hjemmet og la kattene være alene hjemme - stadig med mellomrommet i døren. FRESING OG KNURRING ER NATURLIG Du vil sikkert oppleve at begge kattene er utrygge, og vil frese og knurre til hverandre. Det er tegn på usikkerhet og utrygghet fra kattenes side og vil gå over. Kattene oppfører seg faktisk helt normalt og skal bare ha tid til å venne seg til hverandres selskap. Når du synes at kattene virker okay ved situasjonen, dvs. stadig på vakt, men likevel aksepterer den "fremmede" på den andre siden av døren, har sluttet med fresing og gjemmer seg ikke, så kan man åpne døren og la kattene møte hverandre. Virker kattene likevel for sinte eller skremte, så vent litt lengre med å sette dem sammen. Når din katt virker tilfreds med den nytilkomne, så kan du slippe den ut som vanlig. Den nye katten skal holdes inne til den er ca 6 mnd gammel, da kattunger ikke har ferdig utviklet stedssans før dette. Slipp den ikke ut før den er steilisert/kastrert.. PS: Husk: ting tar tid, og med litt tålmodighet så går det seg nok til:) Det er lite sannsynlig at to fremmede katter er bestevenner etter to døgn, og også helt normalt at en ny katt gjemmer seg vekk i starten. Flytting til nye steder er stressende for oss mennesker også, så ikke gi opp om kattene freser til hverandre etter 3 dager, eller om den nye katten gjemmer seg under sengen.. Ha tålmodighet så går det seg nok til. Dette svaret er beroligende på meg. Vi har skaffet ny pus, en fostersønn til vår hunnkatt hadde vi tenkt, etter at hunden vår måtte forlate denne verden forrige uke, og vi syntes pusen vi hadde trengte selskap og få oppleve å være mamma selv om hun er sterilisert. I morges da lillegutten kom i hus, begynte hans forhåpentligvis nye fostermor å opptre som noe langt annet enn det og freste mot han. Vi får håpe rådene hjelper godt, og at de veldig snart kan trives godt i lag og være selskap for hverandre.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #19 Skrevet 22. juni 2018 57 minutter siden, LongTallSally skrev: Dette svaret er beroligende på meg. Vi har skaffet ny pus, en fostersønn til vår hunnkatt hadde vi tenkt, etter at hunden vår måtte forlate denne verden forrige uke, og vi syntes pusen vi hadde trengte selskap og få oppleve å være mamma selv om hun er sterilisert. I morges da lillegutten kom i hus, begynte hans forhåpentligvis nye fostermor å opptre som noe langt annet enn det og freste mot han. Vi får håpe rådene hjelper godt, og at de veldig snart kan trives godt i lag og være selskap for hverandre. Slutt å menneskeliggjør dyret ditt. «Oppleve å være mamma»?? Anonymkode: 38b89...f5e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #20 Skrevet 23. juni 2018 På 22.6.2018 den 13.48, LongTallSally skrev: Dette svaret er beroligende på meg. Vi har skaffet ny pus, en fostersønn til vår hunnkatt hadde vi tenkt, etter at hunden vår måtte forlate denne verden forrige uke, og vi syntes pusen vi hadde trengte selskap og få oppleve å være mamma selv om hun er sterilisert. I morges da lillegutten kom i hus, begynte hans forhåpentligvis nye fostermor å opptre som noe langt annet enn det og freste mot han. Vi får håpe rådene hjelper godt, og at de veldig snart kan trives godt i lag og være selskap for hverandre. Fostersønn??? En kattemamma er kun mamma for sine egne kattunger en forholdsvis kort stund. Etter det, er det ingen "mammafølelse" igjen. En hunkatt trenger ikke noen fostersønn.... Uansett om den nye katten er liten eller stor, vil hun se på den som en fremmed katt som invaderer hennes territorium. Tror ikke du skal forvente deg noen "mammafølelse".... Anonymkode: 69d60...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå