Gå til innhold

Allergivaksine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt en allergivaksine? Jeg sliter med kraftig allergi og har prøvd fem-seks ulike typer allergimedisin uten effekt. Har i tillegg prøvd nesesprayer og øyedråper. Kjenner jeg begynner å bli veldig lei av å gå rundt å føle meg dårlig fra slutten av mars/starten av april til langt utpå høsten. Jeg tror derfor en allergivaksine vil være løsningen for meg. Hvor mye koster en slik behandling? Setter fastlegen vaksinen, eller må man reise til en spesialist på et sykehus? Blir man kvitt kryssallergier også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hei!

Har du prøvd kortison sprøyte? Det kan hjelpe deg akkurat .

Allergisprøyte er egentlig minimum 6-7 sprøyter, en per uke og må taes på høsten.

Mener å ha hørt at det er mer suksessfullt når man er veldig allergisk mot en ting enn når man har masse allergier, og jeg snakket med en spesiealist på allergier.

Tror egentlig fastlege ikke kan gjøre det, for det er blant annet en del forbehold for hvem som får det og ting kan gå galt....

Vet det er en del sykdommer du ikke kan ha, og kjenner en som måtte ta sprøyte en gang per uke i 21 uker for hun reagerte så innmari sterkt at hun måtte ha bittesmå doser over mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå på allergivaksine. Det er oppvaksinering med en sprøyte i uka i åtte uker, deretter en etter fire uker og deretter "vedlikehold" i tre-fem år med en sprøyte annenhver uke.

Oppvaksinering må skje utenom pollensesong, som regel starter man på høsten.

Man kan kun oppvaksineres for en type allergen om gangen. Dersom du begynner med vaksine mot f.eks. bjørk i november, kan du ikke begynne på vaksine mot f.eks. burot før høsten etterpå. Vedlikehold mot flere typer allergener kan skje samtidig.

Fastlegen setter normalt ikke sprøya (mulig det finnes unntak), jeg får satt det på allergiklinikk. Den kan også bli satt på sykehus.

Ikke alle blir kvitt allergien, noen får en mildere versjon av allergien og må fortsatt bruke medisiner, om enn i mindre grad enn tidligere, mens andre blir kvitt allergien helt. Legen jeg snakket med fortalte at blant dem som vaksinen fungerte på, så ble 50% også kvitt kryssallergi mot mat.

Kostnader. Jeg betaler vanlig egenandel + utgifter til engangsutstyr (ca. 80 kr). Etter hvert får man frikort og betaler da kun engangsutstyret. I tillegg kommer selve injeksjonen, som man kan kjøpe på apoteket. Heldigvis dekker staten også her mesteparten, og man betaler rundt 600 kr for en pakke som varer i mange måneder. Totalt koster det ganske mye, og er man sterkt plaget er det jo verdt å prøve.

Jeg ble oppvaksinert senhøstes i fjor, og dette er min første sesong. Jeg har ikke merket stor bedring, men en liten bedring har det blitt. Jeg må fortsatt bruke mye medisiner.

Kan nevne at man ikke kan bruke kortison når man vaksineres, så du må klare deg med "vanlige" medisiner (mulig det er unntak også her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker disse sprøytene mot matallergi også? Jeg tåler snart ingenting av mat:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker disse sprøytene mot matallergi også? Jeg tåler snart ingenting av mat:sukk:

Jeg vet ikke. Når det gjelder kryssallergi så reagerer man på det samme proteinet i maten som i pollenet. Selv om man blir kvitt/redusert pollenallergien, så kan man fortsatt beholde kryssallergien mot mat. Mener å ha lest at matallergi er vanskeligere å bli kvitt.

Det er også viktig å skille mellom allergi mot mat og overfølsomhet. Ved allergi setter immunforsvaret i gang med en gang, mens ved overfølsomhet kan man få lignende reaksjoner, men immunforsvaret er ikke involvert. Vet dog ikke om det har noe å si for om en allergivaksine vil fungere eller ei. Anbefaler å lese mer på NAAFs hjemmesider: http://naaf.no/no/allergi/

Jeg har bare hørt om allergivaksine mot pollen og dyr. Anbefaler deg å kontakte NAAF og spørre for å være sikker på at du får korrekt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå på allergivaksine. Det er oppvaksinering med en sprøyte i uka i åtte uker, deretter en etter fire uker og deretter "vedlikehold" i tre-fem år med en sprøyte annenhver uke.

Oppvaksinering må skje utenom pollensesong, som regel starter man på høsten.

Man kan kun oppvaksineres for en type allergen om gangen. Dersom du begynner med vaksine mot f.eks. bjørk i november, kan du ikke begynne på vaksine mot f.eks. burot før høsten etterpå. Vedlikehold mot flere typer allergener kan skje samtidig.

Fastlegen setter normalt ikke sprøya (mulig det finnes unntak), jeg får satt det på allergiklinikk. Den kan også bli satt på sykehus.

Ikke alle blir kvitt allergien, noen får en mildere versjon av allergien og må fortsatt bruke medisiner, om enn i mindre grad enn tidligere, mens andre blir kvitt allergien helt. Legen jeg snakket med fortalte at blant dem som vaksinen fungerte på, så ble 50% også kvitt kryssallergi mot mat.

Kostnader. Jeg betaler vanlig egenandel + utgifter til engangsutstyr (ca. 80 kr). Etter hvert får man frikort og betaler da kun engangsutstyret. I tillegg kommer selve injeksjonen, som man kan kjøpe på apoteket. Heldigvis dekker staten også her mesteparten, og man betaler rundt 600 kr for en pakke som varer i mange måneder. Totalt koster det ganske mye, og er man sterkt plaget er det jo verdt å prøve.

Jeg ble oppvaksinert senhøstes i fjor, og dette er min første sesong. Jeg har ikke merket stor bedring, men en liten bedring har det blitt. Jeg må fortsatt bruke mye medisiner.

Kan nevne at man ikke kan bruke kortison når man vaksineres, så du må klare deg med "vanlige" medisiner (mulig det er unntak også her).

Takk for et veldig godt svar!

Jeg er usikker på hva jeg reagerer mest på, så jeg må nok mest sannsynlig ta en ny allergitest for å få svar på det. Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg tror nok at det er bjørkepollen som er min verste fiende.

Når på høsten kan man starte? Tenker da på hvilken måned. September/oktober eller er det muligheter for å starte allerede i august?

Jeg bor to timer unna nærmeste sykehus, betyr det da at jeg må reise dit en gang i uka i flere måneder? Siden jeg ikke kjører selv, blir det vanskelig. Derfor hadde jeg håpet fastlegen hadde satt sprøyten, men hvis det ikke er vanlig så må jeg nok bare finne meg i å reise til sykehuset en gang i uken.

Du skrev at du i tillegg må bruke mye medisiner, hva slags medisiner er det? Vanlig allergimedisin?

Og kortison, hva er det og hvordan brukes det mot allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bjørkepollen er jo ganske tidlig ferdig så om du reagerer til langt utpå høsten er det fort gress og burot også.

Men for å få sprøyter er du nødt til å få tatt skikkelig test på hva du er allergisk mot.

Jeg fikk henvisning til hudlege for prikktest der jeg fikk sjekket ut diverse ting. Fikk påvist kraftig gressallergi (timotei) og kryssallergi.

Pga kryssallergi hele året får jeg alt dekker på blå resept. Har du plager som varer mindre enn 3 mnd pr år har du ikke krav på å få det dekket.

Jeg har prøvd ut mange allergitabletter. Sammen med fastlegen.

Det er et tungvint system så de vanlige må testes først, men det finnes andre, dyrere også og dersom de mest vanlige ikke virker kan du få teste andre tabletter. Dersom disse virker bra på deg må legen søke for seg så du får de dekket. Pleier ikke være noe problem om alt annet er dokumentert prøvd ifølge min lege.

Jeg bruker Telfast som du også får kjøpt reseptfritt i små pakker (fryktelig pris uten resept) og det fungerer ypperlig på meg (har også nesespray og øyedråper). Ikke trøtt og de tar plagene fort. Med feks Zyrtec bla jeg helt ubrukelig trøtt, og det virket ikke i det hele tatt.

Legen min har også pratet med meg om kortisonsprøyta som kan tas om alt blir for ille så det står i papirene mine at jeg kan få den. Kan da bare ringe legekontoret og er ikke avhengig av at legen er tilstede eller har tid. Ikke vært nødt til å ta den enda og vil helst slippe.

Allergisprøyta er en mer omfattende greie og må tas over mange ganger. Og det kan også være nødvendig med ny runde senere. Det er et alternativ for meg om alt annet ikke skulle fungere, men sånn jeg har det nå med gode papirer på hva jeg ikke tåler og en nøye lege som følger opp syns jeg hverdagen fungerer bra. Kan legge til at jeg har jobb hvor jeg er ute stort sett hele dagen så jeg blir godt eksponert for pollen og er avhengig av at medikamenter funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et veldig godt svar!

Jeg er usikker på hva jeg reagerer mest på, så jeg må nok mest sannsynlig ta en ny allergitest for å få svar på det. Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg tror nok at det er bjørkepollen som er min verste fiende.

Når på høsten kan man starte? Tenker da på hvilken måned. September/oktober eller er det muligheter for å starte allerede i august?

Jeg bor to timer unna nærmeste sykehus, betyr det da at jeg må reise dit en gang i uka i flere måneder? Siden jeg ikke kjører selv, blir det vanskelig. Derfor hadde jeg håpet fastlegen hadde satt sprøyten, men hvis det ikke er vanlig så må jeg nok bare finne meg i å reise til sykehuset en gang i uken.

Du skrev at du i tillegg må bruke mye medisiner, hva slags medisiner er det? Vanlig allergimedisin?

Og kortison, hva er det og hvordan brukes det mot allergi?

Som Oliven skriver, du må vente til allergisesongen (for din del) er over før du kan begynne med allergivaksine. La oss si at du reagerer på bjørk og burot, da må du vente til burotsesongen er over før du kan få første vaksine mot bjørk.

Anbefaler deg å snakke med fastlegen din om allergi og test deg for hva du er allergisk mot, både blodprøve og prikktest (de kan gi litt ulike utslag, og man trenger begge for å få et oversiktsbilde av din allergi). Jeg tok først blodprøve hos legen, og fikk senere henvisning til spesialist (allergiklinikk) der jeg tok prikktest og astmatest (for å se om jeg også hadde astma, noe jeg heldigvis ikke hadde). Ikke alle leger har noe særlig kunnskap om allergi og allergivaksine (f.eks. min tidligere fastlege), så det kan hende du må presse litt på for å få henvisning.

Hva legen din kan gjøre og ikke gjøre må du spørre ham/henne om. Kanskje finnes det en klinikk/legesenter i nærheten som har kompetanse til å sette allergivaksine, slik at du slipper å reise så langt.

Jeg bruker "vanlige" allergitabletter (antihistaminer) på blå resept, øyedråper og et nesepulver. Før jeg begynte på vaksine fikk jeg også kortison, enten som sprøyte eller i tablettform. I den verste bjørkepollensesongen kan jeg knapt gå ut selv om jeg er fullt medisinert. Det er litt bedre når gresspollensesongen begynner, jeg kan fint gå ut, men kan f.eks. ikke sitte/ligge på/like ved gresset, selv om jeg er fullt medisiner.

Jeg vet ikke helt hvordan kortison fungerer eller helt hva det er, men det er sterkt og fungerer. Jeg har tatt det i tillegg til annen medisin i to perioder på tre-fire uker. Kortison øker faren for benskjørhet, og man skal ikke bruke mye, derfor har jeg fått to "kurer" i pollensesongen.

Du bør være klar over at allergivaksinesjon er svært omfattende, og koster både tid, krefter og penger. Det fungerer ikke for alle, og selv om mange blir bedre, så er det ikke sikkert at allergien forsvinner. Det er svært sannsynlig at du ikke blir kvitt kryssallergien. Allergivaksinasjon gir bivirkninger og man går rundt og blir litt slapp/sliten, og noen får allergiske reaksjoner. Selv ble jeg svært sliten av oppvaksineringen og vedlikeholdet i begynnelsen, spesielt fordi det var kort tid mellom hver sprøyte. Jeg hadde også noen ganger lette allergiske reaksjoner (litt tett og/eller rennende nese, litt kløe i øynene).

Dersom du ikke er allergisk nok kan det hende at du ikke får tilbud om allergivaksinasjon, eller frarådes å ta det. For min del er jeg svært plaget av allergien, selv om jeg bruker mye medisiner. I perioder kan jeg ikke gå ut, og jeg kan ikke grille/sole meg i parken, bli med på badetur dersom det er i nærheten av gress osv. Allergisesongen min begynner i slutten av februar, og varer til midten/slutten av august, og jeg blir svært sliten. Dette gjorde at jeg valgte å ta sjansen på allergivaksinasjon. Det er verdt å prøve det når medisinene ikke fungerer bedre.

Hva slags medisiner bruker du til vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags medisiner bruker du til vanlig?

Skal til legen til uka og diskutere alternativer. Er helt håpløst å gå rundt slik jeg gjør nå. Jeg tar maks dosering med tabletter (Kestine) og maks dosering med nesespray (Livostin). Øyedråper bruker jeg fire ganger daglig. Hvilke dråper det er husker jeg ikke, men tror muligens det kan være Lomudal. Dette har jeg brukt siden sesongen startet for meg i slutten av mars og frem til nå. Det fungerte bra de to første ukene, men etter det har det ikke fungert i det hele tatt. Nyser og snørrer i tillegg til at øynene klør og renner.

Jeg har prøvd Zyrtec, Kestine, Loratadin (?), Cetirizine (?), Tefal og en eller to til jeg ikke husker hva heter. De siste var det legen som anbefalte, men absolutt null effekt. Av nesespray har jeg prøvd Livostin og Lomudal og av øyedråper har jeg prøvd Livostin, Lomudal og en til jeg ikke husker hva heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...