Gå til innhold

Klesvask hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Toooolsen
Skrevet

Jeg trenger hjelp!!!

Sliter veldig med at mine nyvaskede klær lukter gamle fuktige håndkler. Veldig lite delikat.

Vaskemaskin er en Miele som jeg kjøpte ny for 1 1/2 år siden. Tviler på at det skyldes maskinen. Har vaska og kjørt rens på den et par ganger.

Fryktet det kunne skyldes vaskemidler, men prøvde vanlig Ariel og det hjalp ikke.

Jeg tar ut klæra så fort jeg husker det. Ligger de bare 20 min lukter det værre.

Begynner å gå tom for råd.. Noen som har opplevd noe lignende og har noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lufter du maskina? Kjøpte ny maskin i fjor, å den må ha ei glippe på lokket, ellers lukter klærne høgg!!

Gjest Toooolsen
Skrevet

Lufter du maskina? Kjøpte ny maskin i fjor, å den må ha ei glippe på lokket, ellers lukter klærne høgg!!

Jepp. Døra står alltid åpen. Og gikk mannen streng beskjed om at den alltid skal være åpen! Har lurt på om det kan være vannet (?) Men vannet smaker jo ikke vondt..

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva temperaturar vaskar du på? Viss du alltid vaskar på låge temperaturar kan du få eit problem med bakteriar som ikkje døyr før på 60 grader i over 30 minutt.

AnonymBruker
Skrevet

Har du vasket inni gummibelgen? Prøv å vaske godt inni gummibelgen med klut fuktet med vann og salmiakk. Vask rundt hele, ikke bare nede. Hiv en kopp salmiakk inni maskinen og vask på høyeste graden du har mulighet for på maskinen.

Lukter alle klærne slik, eller er det bare noen?

Gjest Toooolsen
Skrevet

Kva temperaturar vaskar du på? Viss du alltid vaskar på låge temperaturar kan du få eit problem med bakteriar som ikkje døyr før på 60 grader i over 30 minutt.

Hmmm.. Vasker ofte på 40 grader. Og syns ofte det er vask med mannens svette t-skjorter som er problemet! Takk for tips, skal teste det:) :takke:

Skrevet

Jeg trenger hjelp!!!

Sliter veldig med at mine nyvaskede klær lukter gamle fuktige håndkler. Veldig lite delikat.

Vaskemaskin er en Miele som jeg kjøpte ny for 1 1/2 år siden. Tviler på at det skyldes maskinen. Har vaska og kjørt rens på den et par ganger.

Fryktet det kunne skyldes vaskemidler, men prøvde vanlig Ariel og det hjalp ikke.

Jeg tar ut klæra så fort jeg husker det. Ligger de bare 20 min lukter det værre.

Begynner å gå tom for råd.. Noen som har opplevd noe lignende og har noen tips??

Jeg har slitt med samme problemet. Med forskjellige vaskemaskiner, så vet ikke hva årsaken er. Løsningen er hvertfall å ha noen spiseskjeer lys eddik der man vanligvis putter skyllemiddelet. Funker kjempebra! (jeg er litt raus med mengden av og til, lukter litt sterk eddik når klærne er våt, men når de tørker lukter de vanlig/nøytralt :)

Gjest Toooolsen
Skrevet

Har du vasket inni gummibelgen? Prøv å vaske godt inni gummibelgen med klut fuktet med vann og salmiakk. Vask rundt hele, ikke bare nede. Hiv en kopp salmiakk inni maskinen og vask på høyeste graden du har mulighet for på maskinen.

Lukter alle klærne slik, eller er det bare noen?

Skal prøve det:)

Det er som oftest alle vaskene som lukter. Og har en mann som er arbeidskar = svette t-skjorter. Må prøve å sortere litt og se om jeg finner et mer tydelig mønster:)

Gjest Toooolsen
Skrevet

Jeg har slitt med samme problemet. Med forskjellige vaskemaskiner, så vet ikke hva årsaken er. Løsningen er hvertfall å ha noen spiseskjeer lys eddik der man vanligvis putter skyllemiddelet. Funker kjempebra! (jeg er litt raus med mengden av og til, lukter litt sterk eddik når klærne er våt, men når de tørker lukter de vanlig/nøytralt :)

Masse gode tips :wink:

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Ja da er det mulig at noen av hans arbeidsklær bør vaskes på høyere temperatur. Også truser, sokker, hånklær og sengetøy :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Vask sengeklede og kvite handdukar på 95 grader, så får du "kokt ut" alle bakteriane i maskina, og det blir mindre bakterievekst. Ting som allereie luktar bør du vaske på den høgaste temperaturen dei toler fram til lukta er borte.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er lys eddik?

Skrevet

Eddik får du som både brun og klar. Er helt sikker på at det ikke spiller noen rolle hvilken farge som brukes.

Skrevet

Lar du klærne ligge lenge i skittentøyskurven?

Gjest Toooolsen
Skrevet

Lar du klærne ligge lenge i skittentøyskurven?

Definer lenge.. De ligger vel ca en uke. Er bare to i hus, så vasker ikke kjempe ofte.

Skrevet

Definer lenge.. De ligger vel ca en uke. Er bare to i hus, så vasker ikke kjempe ofte.

Da vil jeg tro det er der problemet ligger. Vi gjør det samme, og de lukter her også...

Til dere som nevner eddik: kan jeg bruke vaskemiddel som lukter selv om jeg har eddik i skyllekammeret?

Skrevet

Har du åpnet opp filteret og tatt ut møkka da? Jeg bruker klart eddik i stedet for skyllemiddel alltid, og det gjør at selv de svetteste tegningstrøyene blir luktfrie på 30 grader.

Vil tro at lukten skyldes en kombinasjon av fullt filter og bakterier som ikke blir drept under vask, og dermed bygger seg opp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hmmm.. Vasker ofte på 40 grader. Og syns ofte det er vask med mannens svette t-skjorter som er problemet! Takk for tips, skal teste det:) :takke:

60 grader er for lavt for klær som er inntil kroppen - f.eks. undertøy og t-skjorter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...