AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 Hei alle sammen. Har en datter som starter på skolen i august. I denforbindelse så trenger hun vel noe nytt utstyr. Jeg lurer rett og slett på hva hun trenger med unntak av sekk og penal?? Og hva slags sekk er god for en 5 åring? Vet jo at de får bøker på skolen men, hva med kladdebøker pærmer osv, er det noe skolen står for eller må vi ordne med dette? Jeg får nok all denne infoen da hun starter men jeg liker å være litt føre var og ha alt (det meste) klart Takk for tips og svar.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 Jeg regner med sekken skal brukes litt på tur og slikt også, så den bør være god for en liten rygg. Det pleier jo å være tester av sekker i aviser og slikt. Selv har jeg pleid å holde en knapp på Bergan, men det er sikkert flere å velge i. Kladdebøker og slikt materiale trenger du ikke tenke på. Gode innesko er viktig. Tenk på at de skal sitte på føttene en hel dag (med unntak av pausene), også er det greit at de tåler en overraskende brannøvelse. (Jeg har sett de som stiller med skinntøfler og lignende som ikke egner seg for våte flater, det kan jo også bli vannsøl inne..) Merk alt av tøy. Alt. Bortsett fra.. nei vent, merk alt. En god matboks som hun klarer å åpne selv. Det er ikke en selvfølge at alle små fingre får opp låsen nemlig. Å ja! Merk matboksen.
Kløsegibarten Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Det er ikke vits å be andre om hvilken sekk som er best, dere må nesten finne den sekken som passer til barnets rygg. Troll som er et norsk merke produserer flotte sekker de og.
Gjest småhjerte Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 Drikkeflaske Matboks Innesko En mappe hun kan ha meldebok + infoskriv i. Da er det jo bare for dere foreldre å sjekke i denne mappen når hun har fått med seg info og brev hjem. Ellers får hun alt dere trenger, som viskelær, kladdebøker osv. Tror faktisk de får matboks, mappe, refleksvest og caps på mange skoler.
Kløsegibarten Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 (endret) Matboks får de fra Tine, det gjorde mine barnebarn. Endret 16. juli 2011 av Kløsegibarten
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #6 Skrevet 17. juli 2011 De får ikke matboks på alle skoler. Noen steder får meldemappe og også sekk. Hvis du kjenner noen som har barn på skola kan nok de si noe om hva som er vanlig på deres skole.
eitrande Skrevet 17. juli 2011 #7 Skrevet 17. juli 2011 Jeg jobber som lærer i småskolen, og syns det er kjekt når elevene kommer med: - egen liten tursekk - gode innesko - hvis de skal ha egne blyanter og viskelær, sørg for at det er av ordentlig kvalitet ( utrolig mye dårlig der ute ) - gjerne en holdbar mappe til info og planer (de får nok på skolen, men våre går fort i stykker) - gode uteklær, som foreldrene sjekker hyppig i garderoben ( selvfølgelig godt merket!!) Masse lykke til med skolestart! :-)
Fanta Exotic Skrevet 17. juli 2011 #8 Skrevet 17. juli 2011 I pennalet bør det være blyant, viskeklær, blyanspisser, fargestifer i en del farger (mye fargelegging i de nederste trinnene) og linjal. Går an å kjøpe ferdige pennal på bokhandler som inneholder alt man trenger. Hvis hun skal ha med seg frukt på skolen hver dag, bør du kjøpe en egen matboks til dette ved siden av. Da jeg begynte på skolen la mamma gjerne frukten rett ned i sekken, og da ble den ofte skitten av blyantspiss osv. og lite apetittelig og spise. Bananer og pærer kunne også bli klemt og da ble det ikke spesielt hyggelig ned i sekken. Ellers er jeg enig i alt som har blitt sagt her. Kjøp også en liten termos som kan brukes til var drikke på alle utfluktene de skal på
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #9 Skrevet 17. juli 2011 I pennalet bør det være blyant, viskeklær, blyanspisser, fargestifer i en del farger (mye fargelegging i de nederste trinnene) og linjal. Går an å kjøpe ferdige pennal på bokhandler som inneholder alt man trenger. Kvaliteten på innholdet i disse penalene er ofte dårlig. Jeg ville heller ha gått for tykke blyanter og fargestifter av god kvalitet. De er bedre å holde i.
Pria Skrevet 17. juli 2011 #10 Skrevet 17. juli 2011 Mini-termos, etui til frukt og skikkelig matboks er viktig. Og når det gjelder sekk må dere ta med jenta til butikken og prøve forskjellige modeller på henne. Her må dere velge kvalitet som Troll, Bergans, Norrøna etc. Gode innesko med gummisåler som ikke sklir på vann etc. Mappe til beskjeder/infoark etc. Og et velutstyrt pennal.
eitrande Skrevet 17. juli 2011 #11 Skrevet 17. juli 2011 Kvaliteten på innholdet i disse penalene er ofte dårlig. Jeg ville heller ha gått for tykke blyanter og fargestifter av god kvalitet. De er bedre å holde i. Helt enig!!!!
Gjest gjest Skrevet 17. juli 2011 #12 Skrevet 17. juli 2011 På skolen vår mottar alle elevene sekk fra Trygg Trafikk, og denne brukes av alle iallfall ut første klasse, de fleste bruker den også andre året. Skolen stiller også med det elevene trenger av blyanter, fargestifter, viskelær etc, så pennal er nødvendig kun til leksene hjemme. Matboks får de også utdelt, men alltid kjekt med et par ekstra. (Iallfall er mine håpefulle flinke til å legge igjen på skolen en dag el to...) Et must er gode innesko, gjerne sandaler som sitter godt på foten, og ikke blir så klam i løpet av dagen. Og merk alt av utstyr! Lykke til!
Kløsegibarten Skrevet 17. juli 2011 #13 Skrevet 17. juli 2011 Skal man kjøpe vanlige gråblyanter så sørg for at det står HB på dem. HB er mykheten der H står for hard og B for bløt. De beste blyantene er faber castel sine som heter Bonanza. En førsteklassing kan gjerne også begynne med en litt tykkere gråblyant.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #14 Skrevet 17. juli 2011 Investerer du i tykke gode blyanter til penalet, så merk dem! Min erfaring er at ivrige elever som skal rydde ofte rasker med seg private blyanter i farta.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 ja jeg får rekne litt på det har tvillinger som skal begynne på skolen nå. sekk kr 499,-pr stk gange 2. nye bukser kr 300,- gange 2 nye sko 300,- gange 4 fordi dei må ha eksrtra par til gym genser 300,- gange 2 gym bukse 300,-gange 2 penal 150,-gange 2 ytterjakke 500,- gange 2 regnsett 500,- gange 2 støvler 200,-gange 2 matboks 150,-gange 2 drikkefl.150,-gange 2 så må man jo ha litt ekstra nye kler under og mer en en bukse og genser nytt helst..så ikke kom å anbefal meg å kjøpe noe dyrt merke nei,alle har nemlig ikke råd til det.+ har en til som skal fortsette på skolen til høsten men han trenger ikke ny sekk og penal. men alt det andre må nok kjøpes til 3. er lei av mote press som skaper vanskelig situasjon for oss som ikke har mye å rutte med og ikke kan kjøpe siste skrik.har self begynt å kjøpe litt alerede for å slippe kjemeutgiften om en mnd
Kløsegibarten Skrevet 17. juli 2011 #16 Skrevet 17. juli 2011 Ja å det blir bare verre, går du nå i 6-7 klasse å kommer på skolen i varmekjeledress om vinteren så er du en taper Det skal helst være lettkledd og merkeklær+ så mye sminke at det ser ut som at du har vært i malingsavdelingen på OBS.
Gjest lærer Skrevet 27. juli 2011 #17 Skrevet 27. juli 2011 Hei Ser at flere har svart.. men her er mine tips/tanker som lærer i småskolen: - Finn en god sekk m. refleks og regntrekk. Gjerne mulighet for å feste andre ting til sekken også, slik som en gymbag eller jakke. De fleste skoler har ikke dette. - 3-4 blyanter ( lurt med mangekantede, litt tykke blyanter.) - Et par gode visklær - Blyanspisse MED "hus" (slippe å gå til/fra pult og vente på tur v. søppelspann. God kvalitet lurt) - Bokbind til bøker ( Gjerne gjennomsiktige i plast. Da er det lettere for de minste å skille mellom de ulike bøkene. OBS: Ta bokbind på arbeidsbøker også. Da holder de seg MYE penere.) - Fargepenner - Saks - Limstift - Linjal - Pennal til å ha tingene i. - Tykkere rød/blå blyant. - Gymbag ( dersom de skal ha gymtøy) - Lite tursekk ( til turdager) - Innesko ( Som er lette å ta av/på for barnet selv) - Skiftetøy - Regntøy og gummistøvler el. - De fleste skoler deler ut meldingsbok el. meldemappen, men dersom denne er veldig tynn eller dette ikke gjøres bør dere skaffe en solid mappe til meldinger/lapper til/fra skolen. - Maleskjorte el. ( Mange skoler vil at elevene skal ha dette liggende på skolen, slik at de ikke ødelegger klær når de skal holde på med formingsarbeid. Ta gjerne en av dine gamle store t-skjorter el. ) - Matboks og drikkeflaske ( Obs: Invester i en god drikkeflaske som ikke lekker. Ha den dessuten alltid i en plastpose i sekken. Noen sekker henger drikkeflasken på utsiden el. i egen lomme. Det kan også være lurt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå