AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 Jobber for en større kioskkjede og har nå jobbet 23 dager i strekk uten fri (jobber hele skift 7 dager i uka). Er dette lovlig i det hele tatt? Jobber egentlig 52.5 time i uka, men havner fort på 60 og over
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #3 Skrevet 16. juli 2011 Har de lite med folk? Ja, så sjefen satte meg opp på 7 vakter i uka før han dro på ferie....
Fanta Exotic Skrevet 16. juli 2011 #4 Skrevet 16. juli 2011 Det er ikke lov over en lengre periode ihvertfall. Man har ikke lov til å jobbe mer enn 5 dager i uka på den samme arbeidsplassen. Ihvertfall det jeg har fått høre på jobben 1
Gjest Raindrops Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 Det er ikke lov over en lengre periode ihvertfall. Man har ikke lov til å jobbe mer enn 5 dager i uka på den samme arbeidsplassen. Ihvertfall det jeg har fått høre på jobben Huh! Nå er ikke jeg TS, men jeg må si jeg føler meg lurt!
Gjest Jentehumor Skrevet 16. juli 2011 #6 Skrevet 16. juli 2011 Ja, så sjefen satte meg opp på 7 vakter i uka før han dro på ferie.... Vell hvis han har lite folk, setter deg opp på 7 vakter og så drar på ferie er en annen sak. OG det er UHØRT! Helt idiotisk, da han må få orden på sine ansatte og sette inn flere folk. Han kan ikke stikke av når det trengs folk.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #8 Skrevet 16. juli 2011 Vell hvis han har lite folk, setter deg opp på 7 vakter og så drar på ferie er en annen sak. OG det er UHØRT! Helt idiotisk, da han må få orden på sine ansatte og sette inn flere folk. Han kan ikke stikke av når det trengs folk. Ikke bare stakk han av, han la ikke igjen et nummer jeg kan nå ham på...
Gjest snoopy_93 Skrevet 16. juli 2011 #10 Skrevet 16. juli 2011 Det er ikke lov. Mener å huske at man har krav på 2dager fri i uka eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #11 Skrevet 16. juli 2011 Orker ikke logge inn i oppslagsverket mitt nå, men man har ikke lov til å jobbe mer enn x antall timer overtid per uke over en 4/6 ukers periode. Og totalt på ett år har man lov til å jobbe 200 timer overtid (mener jeg det er.. kanskje det er 400...?), men disse timene må være spredd utover hele året, slik at det ikke strider mot det første jeg skrev. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Di kan ikke settes opp på mer enn et bestemt antaal timer pr uke (i snitt), men dersom du selv sier ja kan du jobbe så mye du gidder. Du kan ikke ha mer enn 200 timer overtid på et år (viktig å skille mellom overtid og merarbeid her, mane ser ikke forskjellen), men om du sprer overtiden uteover 12 mnd eller jobber alt på en mnd har ingenting å si. Jeg jobbet nylig 28 av 30 dager i en måned, og hadde da 97 timer overtid den måneden, og fordi jeg sa ja selv er det lovlig.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2011 #13 Skrevet 16. juli 2011 Når man går vakter kan man jobbe lengre perioder i strekk - f.eks. kan en nattevakt jobbe 7 dager på og 7 dager av. I offshore er man jo som kjent på 14 dager av gangen. Det som imidlertid kjennetegner lange vaktperioder er lange friperioder i mellom. Nattevakter f.eks. har gjerne 7 dager på og 7 av. Offshorearbeidere har 2 uker på og 3 av. Cluet er altså at man kan arbeide mer enn 5 dager i strekk, men man skal ha "helgefri" i uken som kommer. Dvs. at man etter en vaktperiode uten helgefri skal ha 2 hele dager uten arbeid. Sjefen din er en idiot. Jeg foreslår at du slår opp sjefen i telefonkatalogen og ringer/legger igjen melding. Dersom han ikke svarer eller er frekk med deg kontakter du kjedekontoret dersom dette er en kjede (ikke franchise, som seven-eleven). Dersom du ikke får hjelp av kjeden kontakter du arbeidstilsynet.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #14 Skrevet 16. juli 2011 Mynona-83: det du glemmer/ikke vet, er at mange arbeidsgrupper er unntatt arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Turnus og skiftarbeidere kan ha helt andre ordninger i sine tariffavtaler, bl.a er det slik i mitt yrke. Så ja, måten jeg jobbet på var lovlig, godkjent av tillitsvalgt til og med. Dersom arbeidsgiver sier at bruken av overtid er nødvendig for å unngå trussel mot liv og helse, så er det også veldig, veldig mye som går ann. Verden er ikke så svart/hvit at du bare kan smelle lovverket i bordet og tro at det er fakta i alle arbeidsforhold og alle yrker, for det er det faktisk ikke. AB#11
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2011 #15 Skrevet 16. juli 2011 Mynona-83: det du glemmer/ikke vet, er at mange arbeidsgrupper er unntatt arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Turnus og skiftarbeidere kan ha helt andre ordninger i sine tariffavtaler, bl.a er det slik i mitt yrke. Så ja, måten jeg jobbet på var lovlig, godkjent av tillitsvalgt til og med. Dersom arbeidsgiver sier at bruken av overtid er nødvendig for å unngå trussel mot liv og helse, så er det også veldig, veldig mye som går ann. Verden er ikke så svart/hvit at du bare kan smelle lovverket i bordet og tro at det er fakta i alle arbeidsforhold og alle yrker, for det er det faktisk ikke. AB#11 Fortell meg hvordan liv og helse blir truet i en kiosk? Fortell meg hvordan det kan argumenteres med at man PLANLEGGER en vaktliste som minst bør betjenes av to personer med en person? Liv og helse argumentet kan ikke brukes her.
Mynona Skrevet 16. juli 2011 #16 Skrevet 16. juli 2011 (endret) . Endret 17. juli 2011 av Mynona-83 1
Mynona Skrevet 16. juli 2011 #17 Skrevet 16. juli 2011 (endret) . Endret 17. juli 2011 av Mynona-83 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #18 Skrevet 16. juli 2011 Jeg er fullt klar over dette, men jeg tok ikke med den informasjonen når TS jobber i kiosk da dette ikke er turnus og skiftarbeide. Det er heller ikke noe trussel om liv og helse! Jeg uthever det så du skal få det med deg MITT SVAR VAR MYNTET PÅ TS SIN JOBB, OG IKKE UNIVERSELL! De som jobber turnus eller offshore eller lignenede har helt egne regler, men jeg tenkte jeg ikke skulle skrive 3000 ord om reglende da det bare var 150 som gjaldt denne situasjonen!! (og hvis du lurer, ja jeg er irritert) Du la ut en generell link, og jeg svarte på generelt grunnlag. Du fremla dette som at det gyldig i enhvert arbeidssituasjon, og jeg påpekte at det er det ikke. Og før småpiker som deg blir irritert kan du i alle fall lære deg forskjellen på universell og generell. Nei, de betyr ikke det samme. Ts, om du er organisert kontakter du forbundet ditt og ber dem hjelpe deg.
Mynona Skrevet 17. juli 2011 #19 Skrevet 17. juli 2011 Og du AB, synes ikke at det virket veldig generelt å si at du jobbet 97 timer overtid på en mnd uten en gang å nevne at du er i en bransje som ikke følger arbeidsmiljøloven slik som bransjen til TS og heller ikke nevne at dette var avtalt og godkjent av tillitsvalgte osv?? Synes vel kanskje dette også var fremtsilt som om det var noe som gjald enhver arbeidssituajson. Jeg svarte altså på et spm som gjald TS' situasjon, ikke alle andres, da jeg ikke synes dette var relevant for TS. (vet vet forskjellen på generelt og universelt, og jeg mente det jeg skrev forresten) Ved å kalle noen småpike i en diskusjon fremstår det som du er en gammel grinebiter som gikk tom for argumenter og synes det var utrolig hardt for egoet at en kvinne som atpåtil er yngre hadde det rette svaret. 4
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juli 2011 #20 Skrevet 17. juli 2011 Orker ikke logge inn i oppslagsverket mitt nå, men man har ikke lov til å jobbe mer enn x antall timer overtid per uke over en 4/6 ukers periode. Og totalt på ett år har man lov til å jobbe 200 timer overtid (mener jeg det er.. kanskje det er 400...?), men disse timene må være spredd utover hele året, slik at det ikke strider mot det første jeg skrev. Du har lov å jobbe 200 timer overtid, så er det egentlig 2,5 timer ekstra pr uke som er normaltid så kan du søke om å få jobbe 100 timer ekstra overtid. Det skal utgjøre 400 timer overtid pr. år. Man kan også, dersom det foreligger avtale jobbe lengre perioder dersom man har lengre fri etter endt periode. Det er lov å jobbe 10 timer overtid pr. uke. Dvs. 47,5 time. Det er lov å jobbe 25 timer overtid pr. mnd. Alt utover dette skal skriftlig avtales med deg og bedrift. Eventuelt med tillitsvalgte. I tillegg skal alt utover normal arbeidstid kompenseres med overtidsbetaling, dersom man ikke bruker en fleksitidskonto. Med å jobbe 23 dager sammenhengende har du TS også brutt AML og både du og din arbeidsgiver risikerer bot dersom dere skulle komme ut for rette vedkommende. Håper du får kompensasjon for den ubekvemme arbeidsmengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå