Redbull Skrevet 16. juli 2011 #1 Skrevet 16. juli 2011 Jeg har nettopp fått meg benk, stang og manualer i garasjen, og tenkte jeg skulle bygge litt muskler. Jeg er EKSTREMT svak, har såkalla "tante armer". Dette vil jeg gjøre noe med. Har trent seriøst før, men det er glemt... Det jeg lurer på er: i boka mi står det at jeg må gjøre 2-4 forskjellige øvelser for hver muskel gruppe. Må jeg det? Jeg gjør 6 rep 3 ganger, med veldig tunge vekter. Men jeg gjør ikke mer en det på en muskel, så jeg er jo ferdig på 20-25 minutter. Blir jeg sterk av dette? Også lurer jeg på: Jeg har kondis trening Mandag, Onsdag og Fredag, kan jeg da trene styrke for bena disse dagene, og overkroppen Tirsdag, torsdag og lørdag?
Tullepia Skrevet 16. juli 2011 #2 Skrevet 16. juli 2011 Det jeg lurer på er: i boka mi står det at jeg må gjøre 2-4 forskjellige øvelser for hver muskel gruppe. Må jeg det? Nei, klart du ikke må det. Dette legger du opp etter din kapasitet og tid. Du kan begrense deg til én øvelse. Det som er lurt er å ta øvelser som trener flere muskler samtidig, for eksempel utfall og knebøy, eller push-ups. Så kan du plusse på med en øvelse for hver de mindre muskelgruppene etterpå hvis du vil. Jeg gjør 6 rep 3 ganger, med veldig tunge vekter. Men jeg gjør ikke mer en det på en muskel, så jeg er jo ferdig på 20-25 minutter. Blir jeg sterk av dette? Ja, det blir du. Men det lureste er å fokusere på de store muskelgruppene og øvelser som tar flere muskler samtidig. Det er lite vits i å ha en sterk biceps hvis resten av overkroppen er svak. Tenk helhetlig. Også lurer jeg på: Jeg har kondis trening Mandag, Onsdag og Fredag, kan jeg da trene styrke for bena disse dagene, og overkroppen Tirsdag, torsdag og lørdag? Hvorfor ikke omvendt? Dette gjør du slik du selv opplever er best. Blir du helt gele i beina av styrketreningen er det kanskje ikke så godt å sette seg på sykkelen og tråkke i en time etterpå. Det lureste er nok å reservere noen dager for kondis, og noen for styrke, eksempelvis: Mandag - styrke, bein Tirsdag - styrke, overkropp (bryst, triceps, rygg) Onsdag - kondis Torsdag - styrke, rygg og biceps Fredag - styrke, skuldre og mage Lørdag - kondis
-Englefjes- Skrevet 16. juli 2011 #5 Skrevet 16. juli 2011 Hvis du ikke har trent noe særlig styrke før, så ville jeg absolutt startet med lettere vekter og flere reps. Når man er utrent styrkemessig er ikke muskel- og senefester kraftige nok til å henge med i muskelutviklingen, og det er derfor lett å trene på seg skader med tunge vekter og få reps. I tillegg så er det veldig viktig å sørge for å ha skikkelig teknikk, og den får man best inn med lettere vekter. Trening hver dag i uken? Jesus... Er det noe galt med det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå